Springe direkt zu Inhalt

Abendvortrag mit Michael Fried

Michael Fried

Michael Fried

(The Johns Hopkins University)

Orientations in Viewing: France and Germany

 

 


17.05.2013  |  18:30 - 20:00
Max Liebermann Haus, Pariser Platz 7, 10117 Berlin

There is no more famous feature of Caspar David Friedrich's paintings than his Rückenfiguren, the many figures seen from the rear. But Rückenfiguren also play a significant role in the art of eighteenth- and nineteenth-century French painters such as Chardin, Géricault, Courbet, and Caillebotte. Is the meaning of such figures the same or different in the two bodies of work? Also: the French critic Edmond Duranty expressed boundless admiration for Adolph Menzel's "extreme realism" in two posthumous articles of 1880. On the basis of what deep assumptions about the proper aims of painting was Duranty able to appreciate Menzel so profoundly? Finally, there is the endlessly fascinating question of the place of antitheatricality in Heinrich von Kleist's essay on the marionnette theater.

Öffentlicher Abendvortrag im Rahmen der Konferenz "Synergies"

Aufgrund der limitierten Platzanzahl wird um Anmeldung per Email an admin@dhc.fu-berlin.de bis zum 8. Mai 2013 gebeten. Bitte geben Sie bei der Anmeldung an, ob Sie an der Konferenz und/oder am Abendvortrag teilnehmen möchten. Wir bitten Sie um Verständnis dafür, dass Anmeldungen erst nach Ablauf der Anmeldefrist bestätigt werden können.

Die Veranstaltung findet in englischer Sprache statt.

In Kooperation mit:

CMB_Logo_neu stiftung brandenburger tor_logo 50 Jahre Elyseé Vertrag