Interdisciplinary and/or Inter-Institutional master's degree programs
M.A. Interdisciplinary Studies of the Middle East (2023 study regulations)
0593b_MA120Die aktuelle Studien- und Prüfungsordnung finden Sie bitte hier.
-
Studying the Middle East
0593bA1.1Qualifikationsziele:
Die Studierenden wissen um die Komplexität des Nahen und Mittleren Ostens als Forschungsfeld, Region und Raum kultureller Produktion hinsichtlich seiner vielsprachigen, multireligiösen und plurikulturellen Dimensionen. Sie erlangen einen Überblick über die spezifischen Aufgabenbereiche und Kompetenzen der am Masterstudien gang Interdisciplinary Studies of the Middle East beteiligten Fächer und Disziplinen im Hinblick auf die Komplexe der Geschichte, Gesellschaften, Text- und Wissenskulturen, Sprachen und Literaturen. Sie verstehen wissen schaftliche Ansätze der Interdisciplinary Studies of the Middle East in ihrer Diversität und Verflechtung und können die entsprechende Sekundärliteratur kritisch beleuchten. Die Studierenden sind interkulturell und interdisziplinär sensibilisiert und haben sich mit den epistemologischen Herausforderungen der Beschäftigung mit dem Nahen und Mittleren Osten in seinen Facetten der Geschichte, Gesellschaft, Kultur, Literatur und Sprache auseinandergesetzt. Sie können dieses Wissen und Verständnis auf komplexe Fragestellungen anwenden, diese analytisch bearbeiten und ihre Ergebnisse anschaulich und in sprachlich angemessener Ausdrucksweise strukturiert mündlich und schriftlich präsentieren.
Inhalte:
Das Modul bietet einen vertieften, fächerübergreifenden Einblick in den Nahen und Mittleren Osten als Forschungs feld, als Region und als Raum kultureller Produktion; hierbei werden Phänomene der Sprache, der Kulturge schichte, der Religion oder Wissenstraditionen diskutiert, vor allem mit Bezug auf historisch wirksame Paradigmen wie z. B. Identität, Gender, Erinnerungskulturen, Nationalismus, Modernisierung, Exil, etc.; auch Forschungstrends oder einzelne historische Epochen oder geographische Regionen können Gegenstand des Moduls sein. Die Stu dierenden üben anhand wechselnder exemplarischer Fragestellungen, Forschungsdiskurse und Fachliteratur so wie unter Verwendung für das Studium des Nahen und Mittleren Ostens spezifischer Hilfsmittel das wissenschaft liche Arbeiten ein. Sie erarbeiten sich anhand geistes- und kulturwissenschaftlicher Methoden ein interdisziplinäres Thema mit Fokus auf eine oder mehrere ausgewählte Regionen des Nahen und Mittleren Ostens und werden an hand mehrerer schriftlicher Arbeitsaufträge beim Verfassen einer schriftlichen wissenschaftlichen Arbeit begleitet.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Vorlesung / 2 SWS / ja
Methodenübung / 2 SWS / jaModulprüfung
Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter) Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein Semester; Jedes Wintersemester
-
14400
Lecture
Interdisciplinary Explorations of the Middle East in Berlin (Victoria Mummelthei)
Schedule: Di 10:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
Walk Berlin. Notice buildings, streets, spaces that draw your attention. Syrian restaurants occupy former East German buildings. Turkish families have lived in Kreuzberg for decades. Arabic appears on memorial plaques. Kurdish newspapers sell at corner kiosks. What stories do these layers tell? How do communities make themselves at home in cities that have been repeatedly unmade and remade? What gets preserved and what gets erased? Who decides what belongs? Students choose one book to read: Anna Tsing's The Mushroom at the End of the World, James C. Scott's Seeing Like a State, or Robert Macfarlane's Is a River Alive?
-
14401
Methods Tutorial
Writing Berlin and the Middle East: What survives in cities? (Victoria Mummelthei)
Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-15)
Location: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Additional information / Pre-requisites
Requirements: Participation in collaborative sessions, completion of written investigation (4,000-6,000 words).
Comments
What survives in cities? Everyone will investigate this question, but each from their own disciplinary perspective and background. A historian might trace layers of memory. An economist might follow networks of exchange. A literature student might collect stories that persist. We meet intensively at the start to establish our shared inquiry around Berlin, then gather periodically to share what we're discovering. Each student develops a substantial piece of writing that approaches our central question through their own lens. The course reveals how different ways of seeing generate different kinds of knowledge and writing. No prior knowledge of Berlin or urban studies required.
-
14400
Lecture
-
Interdisciplinary Perspectives on the Middle East
0593bA1.2Qualifikationsziele:
Die Studierenden verfügen über fortgeschrittene Fähigkeiten zur eigenständigen wissenschaftlichen Auseinander setzung mit Forschungsgegenständen der Interdisciplinary Studies of the Middle East aus globaler Perspektive, können sich selbst sowie komplexe Themen aus den Bereichen Kulturen, Literaturen, Sprachen, Geschichte und Gesellschaften des Nahen und Mittleren Ostens in aktuellen Debatten positionieren, insbesondere bezüglich der vergleichenden Analyse überregional wirksamer Prozesse und Probleme. Sie sind in der Lage, inter- und transdis ziplinäre Methoden der Interdisciplinary Studies of the Middle East einzusetzen und diese für eine strukturierte und analytische Bearbeitung einer komplexen Fragestellung in schriftlicher Form fruchtbar zu machen und auch münd lich zu präsentieren. Sie verfügen über ein dem neuesten Forschungsstand entsprechendes breites und detaillier tes Wissen und ein kritisches Verständnis in einem oder mehreren Sachbereichen der überregionalen und interdis ziplinären Forschung der Interdsciplinary Studies of the Middle East.
Inhalte:
Das Modul vermittelt den Studierenden fundiertes Sachwissen in Bezug auf zentrale Themen der Interdisciplinary Studies of the Middle East aus globaler Perspektive. Schwerpunkt des Moduls ist die vergleichende Analyse histo rischer, sozialer, kultureller Formationen hinsichtlich global wirksamer Themen wie z. B. Gender, Menschenrechte, Imperialismus, Nationalismus, Identität, Sprache, Literatur. Die Studierenden werden angeleitet, die Auswirkungen solcher Prozesse mit Blick auf den Nahen und Mittleren Osten differenziert zu vergleichen. Sie üben die selbst ständige Analyse von Problemstellungen aus überfachlicher und überregionaler Perspektive und setzen interdiszi plinäre Theorien und Methoden ein.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Vertiefungsseminar / 2 SWS / ja
Methodenübung / 2 SWS / jaModulprüfung
Schriftliche Arbeit (ca. 3.000 Wörter)
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
14158
Advanced seminar
Manuscripts and Digital Humanities: Editing, Encoding, and Analyzing Ancient Texts (Christian Dane Casey)
Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: K 23/21 (Habelschwerdter Allee 45)
Additional information / Pre-requisites
English, general computer literacy, knowledge of one relevant language (Arabic, Greek, Egyptian, etc.)
-
14227-ISME
Seminar
Dis:Integration. Whiteness, Gender, and the Politics of Belonging in Germany (Miriam Kurz (LA))
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)
-
14402
Advanced Seminar
Narratives of Revolt in the Middle East & North Africa (Hanan Natour)
Schedule: Mi 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-15)
Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
Since 2011, scholars have predominantly focused on the political, societal, economic and religious aspects of the uprisings that were sparked in Tunisia on 17 December 2010. These events inspired demonstrations in several countries of the region which became known as the so-called ‘Arab Spring’ – a term which the course critically questions. How to study these processes of change without reproducing Eurocentric stereotypes that dominate their media coverage? One approach is to engage with literary and non-literary texts from the countries themselves. Considering different political contexts from the Maghreb and Mashrek, the course therefore turns to the literary side of this period of significant change. Instead of focusing entirely on the contemporary timeframe, it will draw links to former pre- and postcolonial uprisings through texts from a wide variety of authors, including poets like Abu al-Qasim al-Shabbi and Mahmud Darwish, novelists like Ahlam Mosteghanemi and Karim Alrawi and intellectuals like Frantz Fanon. The selected texts combine Arabic and Francophone authors in English translation. The course will address different countries and genres to provide an interdisciplinary angle on how regime changes are reflected and formed in the writings of authors across the region. How are narratives of revolt shaped? How do words influence moments of upheaval? Which historical references do these narratives of revolt draw? Which perspective do women writers contribute?
-
14475
Seminar
The People of the Comic Book: Jews and Comics (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
In this course we explore the relationship between Jews and comics, from the creation of Superman in 1938 to the rise of Israeli graphic novels in the 21st century. We examine the outsized role Jewish writers and artists have played in shaping the comic book industry, as well as the ways Jewish identity, memory, ethics, and politics have been represented in the medium. Topics include American superheroes, Holocaust representation, autobiographical comics, and the development of a distinct Israeli comics scene. Readings will include works by Siegel and Shuster, Will Eisner, Art Spiegelman, Joann Sfar, Rutu Modan, and others. No prior knowledge of comics or Jewish history is required, just curiosity and a willingness to read both visually and critically.
-
14228-ISME
Methods Tutorial
Dis:Integration. Whiteness, Gender, and the Politics of Belonging in Germany (Miriam Kurz (LA))
Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)
-
14158
Advanced seminar
-
Communicating Research in Interdisciplinary Studies of the Middle East
0593bA1.3Qualifikationsziele:
Die Studierenden können Forschungsvorhaben eigenständig planen, durchführen und verständlich präsentieren. Sie werden dazu befähigt, die Fragestellung, den Forschungsansatz, die Auswahl der Methoden und ggf. die kon krete Quellenarbeit in wissenschaftlichen Diskussionen zu begründen und unter Berücksichtigung aktueller For schungsansätze zu reflektieren. Sie können den Mehrwert ihrer theoretischen und methodischen Vorgehenswei sen überzeugend präsentieren, indem sie diese mit anderen gegenstandsadäquaten Ansätzen kontrastieren und die Vorzüge in Bezug auf das eigene Vorhaben darlegen.
Inhalte:
Vor und während der Bearbeitungszeit der Masterarbeit nehmen die Studierenden an einem Kolloquium teil, um das Konzept ihrer Arbeit vorzustellen und offene Fragen zu diskutieren. Hier stellen sie ihre eigenen Themenstel lungen, theoretische und methodische Ansätze der Arbeit sowie erste Ergebnisse vor, diskutieren diese mit ande ren Studierenden und Lehrenden und reflektieren den Schreibprozess.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Kolloquium / 2 SWS / ja
Modulprüfung
Exposé (ca. 1.200 Wörter) oder Posterpräsentation (ca. 10 Minuten) Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
150 Stunden (5 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein Semester; Jedes Sommersemester
-
Reading the Middle East
0593bA2.1Qualifikationsziele:
Qualifikationsziele: Die Studierenden können globale Schlüsselkonzepte und zentrale Begrifflichkeiten in ihrer Bedeutung für die Re flexion über den Nahen und Mittleren Osten und Identitätszuschreibungen analysieren sowie den wissenschaftli chen Beitrag von diskurskonstituierenden Texten und Debatten der Interdisciplinary Studies of the Middle East und verwandter oder benachbarter Disziplinen in historischer und aktueller Perspektive und unter Berücksichtigung ihrer Entstehungs- und sich verändernden Verwendungskontexte verstehen und einordnen. Sie besitzen vertiefte Kenntnisse über ausgewählte Texte, die den Nahen und Mittleren Osten aus transregionaler Perspektive konsti tuieren können. Dabei können sie transdisziplinäre methodische und theoretische Ansätze, insbesondere der ver gleichenden Kulturforschung, einordnen und vor dem Hintergrund aktueller Forschungsdebatten und eigener Er kenntnisinteressen selbstständig auf die Entwicklung eigener Fragestellungen und deren adäquater Analyse an wenden und die Ergebnisse insbesondere mündlich angemessen präsentieren sowie in Diskussionen darüber teil nehmen.
Inhalte:
Es werden Schlüsseltexte und zentrale Begrifflichkeiten und Felder der Erforschung des Nahen und Mittleren Ostens aus transregionaler Perspektive (z. B. Orientalismus, world/global literatures, Islam in Europa, Postkolo nialismus, Nationalismus, Gender, Intersektionalität, Nachhaltigkeit, Raum, etc.) in ihrer historischen Entwicklung behandelt und ihrer unterschiedlichen disziplinären Verwendung in überfachlicher und überregionaler Perspektive dargestellt. Zudem werden beispielhaft historische und transdisziplinäre Zirkulationsdynamiken von Begriffen und Konzepten diskutiert und die Transformation ihrer Bedeutung in sich verändernden Kontexten veranschaulicht.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja
Wahlveranstaltung / 2 SWS / jaModulprüfung
keine
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
14410
Wahlveranstaltung
Beyond Human Language: Reading Intelligence Across Forms of Life" (Victoria Mummelthei)
Schedule: Di 10:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-21)
Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Additional information / Pre-requisites
Participation in intensive sessions, extended engagement with the text between meetings.
Comments
What does it mean to be intelligent? To communicate? To have agency in the world? This course centers on Zoë Schlanger's The Light Eaters (2024), a groundbreaking exploration of plant intelligence that challenges fundamental assumptions about consciousness, communication, and what constitutes a "voice" worth hearing. Through intensive discussions separated by extended periods of reflection, we will live with Schlanger's revelations about how plants sense, decide, remember, and communicate—often in ways that exceed human imagination. As we encounter beings that challenge the boundaries between self and other, active and passive, individual and collective, questions emerge: How do we write about forms of life that resist our categories? What happens when the subjects of our study refuse to be objects? If plants can "author" their own chemical communications, what does this mean for human claims to literary authority? How might different cultural traditions—from Islamic concepts of layered consciousness to Arabic literary frameworks that recognize hidden meanings—offer ways of understanding intelligence that Western science is only beginning to glimpse? When a text argues that consciousness exists on a spectrum rather than as a binary, how do we read differently? What would literary criticism look like if it took seriously the possibility that meaning-making happens beyond human language? How do contemporary writers from regions often studied as "objects" navigate questions of agency, voice, and representation that plants now pose to science itself? Students from all disciplines and backgrounds will find their own frameworks—literary, cultural, philosophical, scientific—both illuminated and complicated by this text. No prior knowledge of botany required; curiosity about the limits of human language and the possibilities of non-human meaning-making essential as well as an openness for explorative formats of learning - if you are expecting sessions every week and page by page discussions of literature, this will likely not satisfy you.
-
14410
Wahlveranstaltung
-
Reading the Middle East through its Languages
0593bA2.2Qualifikationsziele:
Die Studierenden haben fundierte Kenntnisse über Grundfragen des Verhältnisses von Text und Wissen und sind in der Lage, den Stellenwert von originalsprachlichen Texten innerhalb des plurikulturellen, multireligiösen und vielsprachigen Raums des Nahen und Mittleren Ostens zu analysieren. Sie können Theorien und Modelle kritisch reflektieren und verfügen über ein begriffliches Instrumentarium, um die Rhetorizität unterschiedlicher Texte und Textsorten zu entschlüsseln. Die Studierenden sind in der Lage, eigenständig und methodisch kontrolliert zu Aus sagen über die Heuristik unterschiedlicher Texte und Textsorten zu gelangen und die Ergebnisse insbesondere mündlich angemessen zu präsentieren sowie an Diskussionen darüber teilzunehmen.
Inhalte:
Mittels einschlägiger originalsprachlicher Zeugnisse aus dem Bereich der arabischen, armenischen, kurdischen, osmanischen, persischen, syrisch-aramäischen, türkischen, sowie jüdischen, islamischen oder christlichen Kultur und Literatur – in schriftlicher oder auch mündlicher Form – und unter Berücksichtigung des Forschungsgegen standes werden interdisziplinäre Begriffe und Konzepte aus den Bereichen der Kultur- und Geisteswissenschaften erarbeitet. Darauf aufbauend werden Methoden der Text- und Quellenanalyse für die Erschließung, Kontextualisie rung und Interpretation von Primärquellen in den Blick genommen, diskutiert und anhand ausgewählter Beispiele (Werke verschiedener Autor*innen, literarischer Gattungen, Perioden, Strömungen, etc.) angewendet.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja
Wahlveranstaltung / 2 SWS / jaModulprüfung
keine
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
14151
Language Course
Lovers, Gazelles, Mounts and Deserts - Classical Arabic Texts (Montserrat Rabadan Carrascosa)
Schedule: Mo 10:00-12:00, Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
Nachschreib-Klausur: 17. April 2026
Comments
In this course, participants will engage with a selection of classical Arabic texts by various authors and literary genres. The aim of the course is to provide an initial introduction to the richness and diversity of classical Arabic literature through close reading and discussion.
-
14152
Language Course
Applied Arabic Grammar (Montserrat Rabadan Carrascosa)
Schedule: Mo 12:00-14:00, Mi 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
Nachschreib-Klausur: 17. April 2026
Comments
"This course focuses on practical exercises using modern texts and audiovisual materials. Through reading and discussion of selected content, students will deepen their grammatical knowledge and gain insight into various aspects of Arab culture. The course aims to review and consolidate key grammar topics while developing dynamic reading comprehension. In addition, speaking skills and listening comprehension will be actively fostered. Written proficiency will be systematically trained through the production of text summaries."
-
14221-ISME
Practice seminar
The Mamluk Sultanate through Arabic Texts (Ingrid Austveg Evans)
Schedule: Format: Block seminar January–February 2026 (Class starts on: 2026-01-05)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
BLOCK Seminar in January and February 2026
Comments
In this course, participants will gain an overview of a range of narrative and scholarly sources dating from the Mamluk Sultanate and hone their skills in reading these texts in Arabic. While the main focus will be on historiographical sources such as chronicles and biographical dictionaries, we will also dip into neighboring genres through the analysis of the so-called encyclopedic impulse that shaped the textual culture of the period. Students will not only practice reading these texts for meaning, but also be trained in navigating them for research purposes by studying their underlying structure.
-
14372
Reading Course
(Lk) Northwest Semitic Inscriptions (Grace Jeongyeon Park)
Schedule: Fr 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-17)
Location: 1.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14461
Reading Course
Ibn Falaquera and the Emergence of a Hebrew Philosophical Tradition (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: JK 25/138 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
This seminar examines the emergence of Hebrew philosophical writing through close readings (in translation) of selected works by the poet and philosopher Shem Tov Ibn Falaquera (c. 1225–1295) who played a central role as translator, compiler, and commentator in transmitting Arabic philosophy and science into Hebrew and Jewish contexts and helped establish a philosophical and scientific tradition in Hebrew. We will study excerpts from Sefer ha-Mevaqqesh (The Book of the Seeker), Iggeret ha-Vikkuach (The Epistle of the Debate), and Moreh ha-Moreh, Falaquera’s commentary on Maimonides’ Guide of the Perplexed. Our discussions will focus on how Falaquera frames philosophical inquiry as both religiously legitimate and rationally grounded, and how his writings contributed to the development of a Hebrew tradition of philosophical discourse. No knowledge of Hebrew is required, but participants with reading knowledge of Hebrew are encouraged to read the Hebrew text in parallel to the translations.
-
14154
Reading Course
Oneself in Modern Poetry of Arab Women (Maysoon Shibi)
Schedule: Mi 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-15)
Location: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
The language of the course is English, but knowledge of Modern Standard Arabic is mandatory, as the reading material is literary material in Arabic.
Additional information / Pre-requisites
Good Arabic reading skills
Comments
"When we talk about an autobiographical text, we understand that we are dealing with a prose text. An autobiography is usually a long literary text in which the author narrates about himself or herself or his or her life. However, when we think about autobiography as a term, we find that it is possible to find references to it in poetry texts as well. In this course, we will learn about autobiography in Arabic literature by reading women's poetry from the twentieth century. This poetry contains many of the life experiences of Arab women, especially the experiences they faced in patriarchal societies. Among the most important experiences that began to crystallize in Arab women's poetry during this time are cultural and political experiences, which we will address in our lessons. "
-
14226-ISME
Practice seminar
Global Secularity: Arabic Sources (Mohammad Magout)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)
Comments
This reading class accompanies the MA course “Global Secularity: Near Eastern cases”, and it is recommended to take both courses together. In this course, we will be reading and translating a selection of Arabic texts on questions of secularity. The lecturer will at the beginning present a range of possible texts, stemming from the end of the nineteenth century until the present and from a variety of genres: journalism, political speeches, and academic publications. The participants will then jointly decide on those texts they want to dealt with and translate in the course. This course is also directed to Arabic native speakers, and it will become clear that translating Arabic texts into English prompts a deeper engagement with the meaning of words than their intuitive understanding might yield. The reflection on possible meanings that an author had on their mind goes along with need for contextual knowledge. Google Translate does not have this (yet?). Since this program is however increasingly getting better, we will correct individual translations done by Google Translate, so as to find out when one may productively use that tool and where its limits are at which skills acquired through our historical studies come in.
-
14230-ISME
Reading Course
The Mosque (Birgit Krawietz)
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
The Arabic reading course focuses on mosque conflicts and the discussion of correct behaviour within such sacred spaces. It tackles important debates, but also adds to the understanding of particular case studies.
-
14371
Seminar
(VS) Northwest Semitic Inscriptions (Grace Jeongyeon Park)
Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14151
Language Course
-
Histories and Societies of the Middle East
0593bB1.1Qualifikationsziele:
Die Studierenden besitzen vertieftes Wissen und Verständnis der geschichtlichen und gesellschaftlichen Ausfor mungen des Nahen und Mittleren Ostens von der Spätantike bis in die Gegenwart sowie der historischen Vorbe dingungen seit der Antike. Sie kennen wichtige aktuelle theoretische und methodische Debatten der gesellschafts geschichtlichen Forschung, die für das Studium des Nahen und Mittleren Ostens von Bedeutung sind. Die Studie renden können Bedingungen und Probleme der sozial-historischen Beschreibung des Nahen und Mittleren Ostens erkennen, einordnen und formulieren, eigenständig diesbezüglich Quellenbestände heranziehen, auswerten und interpretieren und die Werkzeuge der Geschichts- und Gesellschaftswissenschaften auf eigene Fragestellungen anwenden. Sie kennen die zentralen Kategorien zur Analyse geschichtlicher und gesellschaftlicher Prozesse und können die wissenschaftlichen Ergebnisse dieser Analyse mündlich und schriftlich diskutieren und präsentieren.
Inhalte:
Im Modul setzen sich die Studierenden vertieft mit komplexen Themen wie Periodisierung, Dimensionen des Räumlichen (Machtzentren vs. periphere Regionen, transregionale Verbindungen), Herrschaft, Staatlichkeit und gesellschaftliche Gruppen sowie Identität, Mobilität, Kommunikation, Gender, ethnische und religiöse Minderheiten auseinander. Sie werden dabei angeleitet, selbstständig Themen u. a. aus den Bereichen der arabisch-islami schen, arabisch-christlichen, armenischen, byzantinischen, jüdischen, kurdischen, osmanischen, persischen, sy risch-christlichen oder türkischen Geschichte sowie aus dem Bereich der historischen Quellenkunde mit Bezug zu geschichts- und gesellschaftswissenschaftlichen Theorien und Methoden zu reflektieren und die entsprechende fachwissenschaftliche Auseinandersetzung mit diesen zu erschließen und kritisch auszuwerten.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja
Wahlveranstaltung / 2 SWS / jaModulprüfung
Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter)
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
14225-ISME
Seminar
Global Secularity: Near Eastern Cases (Mohammad Magout)
Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
for ISME students only
Comments
By ‘secularity’ we in this course understand the conceptual distinction and structural differentiation of religion from other social spheres, e.g., politics, economics, science. In modernity, secularity has come to shape societies globally, including Near Eastern societies. We will in this course attend first to structural processes and arrangements of differentiations in selected Arab countries and Turkey. We will then turn to conceptual distinctions that were formulated in view of the structural conditions of secularity. In this regard, we will focus on Islamic intellectuals, but also include Christian thinkers and secular politicians. It will become evident that while the majority of Islamic intellectuals refutes secularism, i.e., the increased separation of religion and its respective other, they, too, operate with an underlying distinction of secularity, also when arguing for greater connections. We will focus on the time from the late nineteenth to the middle of the twentieth century, as that time in which structures of secularity were established and basic conceptions formulated. We will, however, attend also to more recent and contemporary elaborations of secularity and will address classical historical moments and sources insofar as these were appropriated as references for conceptualizing secularity in modern times.
-
14228-ISME
Methods Tutorial
Dis:Integration. Whiteness, Gender, and the Politics of Belonging in Germany (Miriam Kurz (LA))
Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)
-
14230-ISME
Reading Course
The Mosque (Birgit Krawietz)
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
The Arabic reading course focuses on mosque conflicts and the discussion of correct behaviour within such sacred spaces. It tackles important debates, but also adds to the understanding of particular case studies.
-
14478
Advanced seminar
How Maimonides' Mishneh Torah Transformed Jewish Law (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: K 23/21 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
We examine how Maimonides’ Mishneh Torah transformed the structure and scope of Jewish law to understand why it sparked such controversy when it was completed and circulated in 1180. Intended as a comprehensive and self-sufficient code of law, the Mishneh Torah broke from earlier traditions of halakhic writing by omitting sources and offering definitive rulings across all areas of law, from ritual to ethics to political theory. While some hailed the work as a masterpiece of legal clarity and philosophical coherence, others saw it as an audacious challenge to rabbinic consensus and the centrality of Talmud study. The course focuses on readings of key sections and analysis of the work's reception across centuries. Knowledge of Hebrew is not required, but students with reading knowlege of Hebrew are encouraged to engage with the plain but elegant Hebrew of Maimonides’ Code.
-
14481
Lecture
Introduction to the History of Jewish Knowledge (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
This lecture course draws on questions and methods from the field of the history of knowledge (Wissensgeschichte) to introduce students to various traditions of Jewish knowledge. Using examples from antiquity to the present, we examine the forms and contents of knowledge, the processes of its production and accumulation, the individuals who act as its carriers, the diverse social contexts in which it develops, the modes of its communication and dissemination, and its practical applications. We do not treat “Jewish knowledge” as a fixed or static category. Rather, our aim is to understand the processes by which certain forms and contents of knowledge come to be regarded as “Jewish.” Accordingly, the course serves a dual purpose: to acquaint students with diverse Jewish knowledge traditions and to critically examine the criteria by which such traditions have been classified as Jewish.
-
14186
Advanced seminar
Iran and Turan: Sogdians and Turks on the Silk Road (Desmond Durkin-Meisterernst)
Schedule: Di 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14220-ISME
Seminar
The Mamluk Sultanate in Its Global Context (Christian Mauder)
Schedule: Mi 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-15)
Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
for ISME students only
Comments
What happens when an alien, originally non-Muslim group of military slaves takes power in a central part of the Islamic world? How are the political processes changing and what influence does such a military takeover have on economic and cultural life? How do these former slave soldiers engage with neighboring polities, and how are they viewed by outside observers? How do diverse groups of inhabitants organize their lives under the new rulers? The seminar addresses these and similar questions by introducing its participants to the history of the Mamluk Sultanate – a powerful polity that ruled over Egypt, Syria, and neighboring areas for more than 250 years from the end of the crusades to the beginning of the early modern period. The participants in the seminar learn about the history, economy and governmental structure of this unique sultanate, its elite and popular cultures, and its interactions with its neighbors including Crusader states, other Muslim-ruled sultanates, and European powers trying to expand their influence across the Mediterranean and into the Indian Ocean.
-
14221-ISME
Practice seminar
The Mamluk Sultanate through Arabic Texts (Ingrid Austveg Evans)
Schedule: Format: Block seminar January–February 2026 (Class starts on: 2026-01-05)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
BLOCK Seminar in January and February 2026
Comments
In this course, participants will gain an overview of a range of narrative and scholarly sources dating from the Mamluk Sultanate and hone their skills in reading these texts in Arabic. While the main focus will be on historiographical sources such as chronicles and biographical dictionaries, we will also dip into neighboring genres through the analysis of the so-called encyclopedic impulse that shaped the textual culture of the period. Students will not only practice reading these texts for meaning, but also be trained in navigating them for research purposes by studying their underlying structure.
-
14226-ISME
Practice seminar
Global Secularity: Arabic Sources (Mohammad Magout)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)
Comments
This reading class accompanies the MA course “Global Secularity: Near Eastern cases”, and it is recommended to take both courses together. In this course, we will be reading and translating a selection of Arabic texts on questions of secularity. The lecturer will at the beginning present a range of possible texts, stemming from the end of the nineteenth century until the present and from a variety of genres: journalism, political speeches, and academic publications. The participants will then jointly decide on those texts they want to dealt with and translate in the course. This course is also directed to Arabic native speakers, and it will become clear that translating Arabic texts into English prompts a deeper engagement with the meaning of words than their intuitive understanding might yield. The reflection on possible meanings that an author had on their mind goes along with need for contextual knowledge. Google Translate does not have this (yet?). Since this program is however increasingly getting better, we will correct individual translations done by Google Translate, so as to find out when one may productively use that tool and where its limits are at which skills acquired through our historical studies come in.
-
14227-ISME
Seminar
Dis:Integration. Whiteness, Gender, and the Politics of Belonging in Germany (Miriam Kurz (LA))
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)
-
14229-ISME
Seminar
The Mosque (Birgit Krawietz)
Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
The seminar addresses a variety of local settings, comprising a huge temporal and geographical corridor. It takes a look at the history of mosque architecture/design and the emergence of certain types that can be related to different societies and regions. A number of famous buildings and their environments will be analyzed in some detail. Furthermore, mosques are not understood here as stand-alone building units; rather, we will tackle embedded places in their wider cultural and socio-economic functions. Dimensions like sound regimes, gendered spaces, and the genre of state mosques will be considered. A certain focus will be on mixed styles, modern mosques, and the phenomenon of transnational architecture.
-
14471
Seminar
Leo Strauss - Jewish Thought and Political Crisis (Reimund Leicht)
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Additional information / Pre-requisites
The seminar will concentrate on a reconstruction of the formation of Strauss’ intellectual formation during his early years before WWII. Parts of his major works from this period will be read in class. The course will be taught in English, but most of the texts are also available in original versions in German. The seminar will also be attended online by students of the Hebrew University Jerusalem.
Comments
Leo Strauss (1899–1973) was an influential political philosopher and one of the most original interpreters of Jewish philosophy. His thought in both fields was deeply influenced by the experience of political crisis that characterized the Weimar Republic and German Jewry in the first decades of the 20th century. Starting his academic career with the study of a critic of Enlightenment and a research project on Spinoza, Strauss soon moved on to study Maimonides and other medieval Jewish and Arabic philosophers. Later in his life, his interests shifted more towards classical authors of European political thought. During his later years in the United States, Strauss became a controversial and influential critic of liberalism. At the same time, his theories about Maimonides’ philosophy and his distinction between “esoteric” and “exoteric” writing shaped whole generations of scholars on Jewish philosophy. Acquaintance with Strauss’ thought is a gateway to both, the interpretation of major aspects of medieval Jewish philosophy and to an important chapter in 20th century political philosophy and the philosophy of Judaism.
-
14225-ISME
Seminar
-
Traditions of Texts and Knowledge in the Middle East
0593bB1.2Qualifikationsziele:
Die Studierenden besitzen ein vertieftes Verständnis für die Entstehung und Systematisierung verschiedener Wis sens- und Texttraditionen des Nahen und Mittleren Ostens, deren Präsentation und Medialität, sowie deren Ak teur*innen und die damit verbundene Autorität im Blick auf religiöse, soziale und epistemologische Strukturen, insbesondere von den Anfängen des Islams bis in die Gegenwart. Sie sind für historische und gegenwärtig ab laufende Prozesse der kollektiven Identitätsbildung und Standortbestimmung bei Wissens- und Textkulturen des Nahen und Mittleren Ostens sensibilisiert und verfügen über ein begriffliches Instrumentarium etablierter wissens geschichtlicher, kulturwissenschaftlicher und philologischer Theorien und Methoden, um über Zeugnisse unter schiedlicher Wissens- und Textkulturen zu reflektieren und die Ergebnisse ihrer Analysen mündlich und schriftlich angemessen zu präsentieren.
Inhalte:
Das Modul beschäftigt sich mit der Geschichte und gegenwärtigen Bedeutung von Text-, Traditions- und Wissens kulturen des Nahen und Mittleren Ostens, insbesondere seit den Anfängen des Islams bis in die unmittelbare Ge genwart; hierzu gehören einerseits z. B. die Rezeption und Weiterentwicklung des antiken Erbes im Bereich der Natur- und Geisteswissenschaften (etwa Philosophie, Logik, Mystik) sowie der Bereich des im weitesten Sinne wissenschaftlichen Schrifttums durch die Jahrhunderte und andererseits normative Traditionen, wie z. B. die Exe gese heiliger Texte, Traditionswissenschaften und Normenlehre, Dogmatik, Hagiographie, religiöse Ethik, oder Rituallehre, aber auch Folklore. Ein Schwerpunkt liegt auf der Kultur- und Geistesgeschichte der arabischsprachi gen Welt, jüdischer Wissensgeschichte und dem Verhältnis von Judentum und Islam sowie Facetten des christ lichen Orients und iranischer Religionen in Geschichte und Gegenwart.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja
Wahlveranstaltung / 2 SWS / jaModulprüfung
Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter)
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
13995
Lecture
Introduction to History of Ancient Science - Methods and Topics (Antonius Ossendrijver)
Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: Arnimallee 10, Room 010
Information for students
If it is not possible to enrol for this course via Campus Management, please enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decided to take the course. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses in Campus Management, namely within the first two or three weeks of the course. The workload of the course equals 240 hours: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 90 hours, presentation and Hausarbeit (5000 words) 120 hours. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program."
Additional information / Pre-requisites
This course offers an introduction to methods, sources, and topics in the history and the historiography of ancient science. Addressed topics include past and present approaches to the study of ancient science (e.g Kuhn's paradigms, sociology of knowledge), philological, archival, and epistemological approaches); knowledge transfer; divination, mathematics, astral science, scholarly circles
-
14180
Lecture
Religious Minorities in the Iranian-Speaking World: Beyond the Mainstream (Khanna Usoyan)
Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
This graduate seminar examines the diverse religious minorities of the Iranian-speaking world through their belief systems, oral traditions, and contemporary transformations. Designed for MA students in Iranian Studies and taught in English, the course explores how these communities maintain their religious identities while responding to modern challenges. The course focuses on several groups, including (Neo-)Zoroastrians, Yarsan (Ahl-e Haqq/Kaka'i), Yezidis, Alevis, Sufi orders, Mandaeans, as well as regional Jewish and Christian communities. Three key aspects structure our investigation: distinctive religious doctrines, the crucial role of oral traditions in preserving knowledge, and adaptive responses to globalization and social change. Students will engage with both textual sources and living traditions to develop a comprehensive understanding of these communities' historical evolution and contemporary realities. Upon completing the course, students will be able to map the religious landscape of the Iranian-speaking world, to analyze oral traditions as vehicles of cultural memory, and identify patterns of continuity and transformation within minority communities.
Suggested reading
Bruinessen, M. van, Mullas, Sufis and Heretics: The Role of Religion in Kurdish Society, collected articles, The Isis press, Istanbul, 2000; Hutter, M., Iranische Religionen: Zoroastrismus, Yezidentum, Baha?itum, De Gruyter, Berlin, Boston, 2019; Omarkhali, Kh. (ed.), Religious Minorities in Kurdistan: Beyond the Mainstream, Series: Studies in Ori¬ental Religions, vol. 68, Harrassowitz, Wiesbaden, 2014; So¨kefeld, M., "Religion or culture? Concepts of identity in the Alevi diaspora", in W. Kokot, K. To¨lo¨lyan and C. Alfonso (eds), Diaspora, Identity and Religion: New Directions in Theory and Research, Routledge, London, 2004, pp. 133-155; Sanasarian, E., Religious Minorities in Iran, Cambridge Middle East Studies 13, Cambridge University Press, Cambridge, 2000; Raei, Sh. (ed.), Islamic Alternatives. Non-Mainstream Religion in Persianate Societies, Göttinger Orientforschungen, III. Reihe: Iranica, Neue Folge 16, Harrassowitz, Wiesbaden, 2017.
-
14460
Advanced Seminar
Jewish Philosophy – Major Texts and Central Questions (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: JK 25/138 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
This course offers an introduction to key questions and major texts in Jewish philosophy. It is open to all participants with intellectual curiosity and a reading knowledge of English. As an academic field, Jewish philosophy, as it is understood today, took shape from research concerns in the 19th century and came to include works situated at the intersection of Judaism and philosophical inquiry. Accordingly, the course engages central questions that emerge from this intersection and are addressed through philosophical reasoning. Major texts from antiquity to the present serve as case studies. At the same time, the course draws attention to approaches, problems, and traditions that have often been overlooked or marginalized in conventional accounts of Jewish philosophy.
-
14471
Seminar
Leo Strauss - Jewish Thought and Political Crisis (Reimund Leicht)
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Additional information / Pre-requisites
The seminar will concentrate on a reconstruction of the formation of Strauss’ intellectual formation during his early years before WWII. Parts of his major works from this period will be read in class. The course will be taught in English, but most of the texts are also available in original versions in German. The seminar will also be attended online by students of the Hebrew University Jerusalem.
Comments
Leo Strauss (1899–1973) was an influential political philosopher and one of the most original interpreters of Jewish philosophy. His thought in both fields was deeply influenced by the experience of political crisis that characterized the Weimar Republic and German Jewry in the first decades of the 20th century. Starting his academic career with the study of a critic of Enlightenment and a research project on Spinoza, Strauss soon moved on to study Maimonides and other medieval Jewish and Arabic philosophers. Later in his life, his interests shifted more towards classical authors of European political thought. During his later years in the United States, Strauss became a controversial and influential critic of liberalism. At the same time, his theories about Maimonides’ philosophy and his distinction between “esoteric” and “exoteric” writing shaped whole generations of scholars on Jewish philosophy. Acquaintance with Strauss’ thought is a gateway to both, the interpretation of major aspects of medieval Jewish philosophy and to an important chapter in 20th century political philosophy and the philosophy of Judaism.
-
13996
Lecture
Thinking Across the Divide: Mathematics, History, and Society (Anuj Misra)
Schedule: Mo 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: Arnimallee 10, Room 205
Information for students
If it is not possible to enrol for this course via Campus Management, please enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decided to take the course. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses in Campus Management, namely within the first two or three weeks of the course. The workload of the course equals 240 hours: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 90 hours, presentation and Hausarbeit 120 hours. (Together with the companion course "Mathematics, Society, and the Mind" the workload equals 450 hours). For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program."
Additional information / Pre-requisites
COURSE OVERVIEW This course discusses developments in mathematics within their historical, sociocultural, and philosophical contexts. In this course, students will learn about mathematical encounters between different cultures by reading historical documents from various sources. COURSE OBJECTIVES The objectives of this course are to train learners in (a) recognising diversity in mathematical thinking; (b) becoming aware of the interconnectedness between mathematical activities, sociocultural practices, geopolitical movements, and philosophical positions; and (c) analysing the past to engage with the present. In addition, the course is designed to help students develop transferable skills in historical analyses, critical thinking, verbal and written communication, and collaborative research. COURSE DESCRIPTION The course introduces the history of mathematical practices in different cultures. Through a series of lectures, we will examine select contributions from classical antiquity, post-classical history, and the modern period. Our emphasis will be on understanding the diversity in the mathematical thinking of different cultures. The lectures will include material from historical books, research articles, monographs, and textbooks. In addition, we will also include articles from ethnographic and anthropological studies to understand non-traditional forms of mathematical practice: for instance, the study of South Indian kolam (decorative patterns) design or the Mäori art of mahi kete whakairo (weaving of flax kits). Towards the end of the first half of this course, we will select (parts of) a historical mathematical text to discuss it in greater detail. This selection will be chosen in consultation with all participating students. For example, our selection could come from Euclid’s Elements, Brahmagupta’s Brahmasphu?asiddhanta, al-Khwarizmi’s Al-kitab al-mukhta?ar fi ?isab al-jabr wa?l-muqabala, Qín Jiusháo’s Shùshu Jiuzhang, Regiomontanus’ De Triangulis Omnimodis, Descartes’ Le Discours de la méthode, or Whitehead and Russell’s Principia Mathematica (to name just a few).
Comments
COURSE OVERVIEW This course discusses developments in mathematics within their historical, sociocultural, and philosophical contexts. In this course, students will learn about mathematical encounters between different cultures by reading historical documents from various sources. COURSE OBJECTIVES The objectives of this course are to train learners in (a) recognising diversity in mathematical thinking; (b) becoming aware of the interconnectedness between mathematical activities, sociocultural practices, geopolitical movements, and philosophical positions; and (c) analysing the past to engage with the present. In addition, the course is designed to help students develop transferable skills in historical analyses, critical thinking, verbal and written communication, and collaborative research. COURSE DESCRIPTION The course introduces the history of mathematical practices in different cultures. Through a series of lectures, we will examine select contributions from classical antiquity, post-classical history, and the modern period. Our emphasis will be on understanding the diversity in the mathematical thinking of different cultures. The lectures will include material from historical books, research articles, monographs, and textbooks. In addition, we will also include articles from ethnographic and anthropological studies to understand non-traditional forms of mathematical practice: for instance, the study of South Indian kolam (decorative patterns) design or the Mäori art of mahi kete whakairo (weaving of flax kits). Towards the end of the first half of this course, we will select (parts of) a historical mathematical text to discuss it in greater detail. This selection will be chosen in consultation with all participating students. For example, our selection could come from Euclid’s Elements, Brahmagupta’s Brahmasphu?asiddhanta, al-Khwarizmi’s Al-kitab al-mukhta?ar fi ?isab al-jabr wa?l-muqabala, Qín Jiusháo’s Shùshu Jiuzhang, Regiomontanus’ De Triangulis Omnimodis, Descartes’ Le Discours de la méthode, or Whitehead and Russell’s Principia Mathematica (to name just a few).
-
13997
Seminar
Mathematics, Society, and the Mind: A Seminar Series (Anuj Misra)
Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: Arnimallee 10, Room 010
Information for students
If it is not possible to enrol for this course via Campus Management, please enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decided to take the course. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses in Campus Management, namely within the first two or three weeks of the course. The workload of the course equals 330 hours: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 180 hours, Hausarbeit 120 hours. (Together with the companion course “Thinking Across the Divide: Mathematics, History and Society", LV 13996, the workload equals 450 hours). For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program."
Additional information / Pre-requisites
This is a companion seminar series for the lecture course on “Thinking Across the Divide: Mathematics, History, and Society” (LV 13996). Through a curated selection of research articles and primary texts (in translation), as well as topical seminars by visiting scholars, we will discuss the influence of language, culture, and identity on the mathematical thinking of different societies. The aim of the discussions will be to motivate students to reflect upon the philosophy of mathematics seen through the lenses of onto-epistemic pluralities.
-
14229-ISME
Seminar
The Mosque (Birgit Krawietz)
Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
The seminar addresses a variety of local settings, comprising a huge temporal and geographical corridor. It takes a look at the history of mosque architecture/design and the emergence of certain types that can be related to different societies and regions. A number of famous buildings and their environments will be analyzed in some detail. Furthermore, mosques are not understood here as stand-alone building units; rather, we will tackle embedded places in their wider cultural and socio-economic functions. Dimensions like sound regimes, gendered spaces, and the genre of state mosques will be considered. A certain focus will be on mixed styles, modern mosques, and the phenomenon of transnational architecture.
-
14230-ISME
Reading Course
The Mosque (Birgit Krawietz)
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
The Arabic reading course focuses on mosque conflicts and the discussion of correct behaviour within such sacred spaces. It tackles important debates, but also adds to the understanding of particular case studies.
-
14461
Reading Course
Ibn Falaquera and the Emergence of a Hebrew Philosophical Tradition (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: JK 25/138 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
This seminar examines the emergence of Hebrew philosophical writing through close readings (in translation) of selected works by the poet and philosopher Shem Tov Ibn Falaquera (c. 1225–1295) who played a central role as translator, compiler, and commentator in transmitting Arabic philosophy and science into Hebrew and Jewish contexts and helped establish a philosophical and scientific tradition in Hebrew. We will study excerpts from Sefer ha-Mevaqqesh (The Book of the Seeker), Iggeret ha-Vikkuach (The Epistle of the Debate), and Moreh ha-Moreh, Falaquera’s commentary on Maimonides’ Guide of the Perplexed. Our discussions will focus on how Falaquera frames philosophical inquiry as both religiously legitimate and rationally grounded, and how his writings contributed to the development of a Hebrew tradition of philosophical discourse. No knowledge of Hebrew is required, but participants with reading knowledge of Hebrew are encouraged to read the Hebrew text in parallel to the translations.
-
14475
Seminar
The People of the Comic Book: Jews and Comics (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
In this course we explore the relationship between Jews and comics, from the creation of Superman in 1938 to the rise of Israeli graphic novels in the 21st century. We examine the outsized role Jewish writers and artists have played in shaping the comic book industry, as well as the ways Jewish identity, memory, ethics, and politics have been represented in the medium. Topics include American superheroes, Holocaust representation, autobiographical comics, and the development of a distinct Israeli comics scene. Readings will include works by Siegel and Shuster, Will Eisner, Art Spiegelman, Joann Sfar, Rutu Modan, and others. No prior knowledge of comics or Jewish history is required, just curiosity and a willingness to read both visually and critically.
-
14478
Advanced seminar
How Maimonides' Mishneh Torah Transformed Jewish Law (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: K 23/21 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
We examine how Maimonides’ Mishneh Torah transformed the structure and scope of Jewish law to understand why it sparked such controversy when it was completed and circulated in 1180. Intended as a comprehensive and self-sufficient code of law, the Mishneh Torah broke from earlier traditions of halakhic writing by omitting sources and offering definitive rulings across all areas of law, from ritual to ethics to political theory. While some hailed the work as a masterpiece of legal clarity and philosophical coherence, others saw it as an audacious challenge to rabbinic consensus and the centrality of Talmud study. The course focuses on readings of key sections and analysis of the work's reception across centuries. Knowledge of Hebrew is not required, but students with reading knowlege of Hebrew are encouraged to engage with the plain but elegant Hebrew of Maimonides’ Code.
-
14481
Lecture
Introduction to the History of Jewish Knowledge (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
This lecture course draws on questions and methods from the field of the history of knowledge (Wissensgeschichte) to introduce students to various traditions of Jewish knowledge. Using examples from antiquity to the present, we examine the forms and contents of knowledge, the processes of its production and accumulation, the individuals who act as its carriers, the diverse social contexts in which it develops, the modes of its communication and dissemination, and its practical applications. We do not treat “Jewish knowledge” as a fixed or static category. Rather, our aim is to understand the processes by which certain forms and contents of knowledge come to be regarded as “Jewish.” Accordingly, the course serves a dual purpose: to acquaint students with diverse Jewish knowledge traditions and to critically examine the criteria by which such traditions have been classified as Jewish.
-
13995
Lecture
-
Languages of the Middle East
0593bB1.3Qualifikationsziele:
Die Studierenden können über sprachliche Entwicklungen im Nahen und Mittleren Osten kritisch und auf Grund lage der wichtigsten primären und sekundären Forschungsquellen reflektieren. Sie kennen Prinzipien der Klassifi kation von Sprachen der Region (historisch, komparativ, typologisch, regional, etc.) und können verschiedene Me thoden der empirischen Linguistik (z. B. Sprachdokumentation, Feldforschung, Dialektologie, Variationslinguistik, Soziolinguistik) auf die Sprachen der Region anwenden. Sie sind in der Lage, Modelle und Beispiele des komple xen Wechselverhältnisses von Sprache und Gesellschaft in verschiedenen historischen Kontexten anzuwenden, eigenständig mündliche und schriftliche Quellen hinsichtlich der sprachwissenschaftlicher Fragestellungen zu un tersuchen und ihre Beobachtungen systematisch in mündlicher und schriftlicher Form zu präsentieren.
Inhalte:
Die Lehrveranstaltungen bieten einen Überblick über die Sprachgruppen der Region, ihre historischen Quellen und aktuelle Klassifikation (z. B. semitisch, iranisch, türkisch, armenisch) sowie über linguistische Ökologie im Hinblick auf Komplexe wie Nationalstaaten, Minderheiten, Gender, Regionalsprachen, Diglossie, Schriftsysteme, Sprach ideologien.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja
Wahlveranstaltung / 2 SWS / jaModulprüfung
Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter)
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
14183
Seminar
Northern Kurdish I (Kurmanci) (Khanna Usoyan)
Schedule: Do 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
Kurmanji, the most widely spoken Kurdish dialect, belongs to the northwestern Iranian branch of the Indo-European family. It is the primary language of Kurds in Turkey, Syria, northern Iraq, Iran’s Khorasan region, the Caucasus, and diaspora communities worldwide. Despite its broad use, Kurmanji faces challenges in standardization due to historical political constraints and limited institutional support. This course provides a foundational study of modern Kurmanji. Students will master the Latin-based alphabet (developed by Celadet Bedirxan in Hawar), essential grammar, and practical communication skills. Designed for Master’s students with no prior experience, the seminar combines structured lessons with interactive practice to build reading, writing, and conversational proficiency – equipping learners for further linguistic or regional studies.
Suggested reading
Bedir Khan, E.D. und Lescot. R., Kurdische Grammatik. Kurmancî-Dialekt, Bonn, 1986; Chyet, M., Kurdish-English Dictionary, New Haven and London, 2003; Chyet, M., Em hînî Kurmancî dibin [We learn Kurmanji], unpubl., last update 1999; Incekan, A., Kurdisch Kompakt Lehr- und Übungsbuch mit Lösungsschlüssel und CD, Wiesbaden, 2010; Omarkhali, Kh., Kurdish Reader. Modern Literature and Oral Texts in Kurmanji. With Kurdish-English Glossaries and Grammatical Sketch, Wiesbaden, 2011; Rizgar, B., Kurdish-English, English-Kurdish (kurmancî) dictionary, London, 1993; Thackston, W.M., Kurmanji Kurdish. A Reference Grammar with Selected Readings; Wurzel, P., Rojbas. Einführung in die kurdische Sprache, Wiesbaden, 1997.
-
14184
Seminar
New Persian II (Ramin Shahzadi)
Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)
-
14187
Reading Course
Bactrian II (Desmond Durkin-Meisterernst)
Schedule: Fr 13:00-15:00 (Class starts on: 2025-10-17)
Location: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14188
Reading Course
Two Pamir languages (Desmond Durkin-Meisterernst)
Schedule: Fr 15:00-17:00 (Class starts on: 2025-10-17)
Location: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14363
Methods Tutorial
(MÜ) From Fieldwork to Manuscripts: Methods in Semitic Studies (Maciej Klimiuk)
Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14369
Seminar
(S) Introduction to Semitic Languages and Linguistics (Nikita Kuzin)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14152
Language Course
Applied Arabic Grammar (Montserrat Rabadan Carrascosa)
Schedule: Mo 12:00-14:00, Mi 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
Nachschreib-Klausur: 17. April 2026
Comments
"This course focuses on practical exercises using modern texts and audiovisual materials. Through reading and discussion of selected content, students will deepen their grammatical knowledge and gain insight into various aspects of Arab culture. The course aims to review and consolidate key grammar topics while developing dynamic reading comprehension. In addition, speaking skills and listening comprehension will be actively fostered. Written proficiency will be systematically trained through the production of text summaries."
-
14178
Basic Course
Avestan I (Alberto Cantera Glera)
Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14179
Basic Course
Middle Persian I (Alberto Cantera Glera)
Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-15)
Location: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14185
Seminar
Historical Grammar of Iranian Languages with Special Regard to Middle Iranian (N.N.)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 0.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14361
Advanced seminar
(HS) Introduction to Aramaic Linguistics (Shabo Talay)
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14364
Advanced seminar
(HS) Introduction to Arabic Dialectology (Maciej Klimiuk)
Schedule: Di 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14365
Reading Course
(Lk) Damascus Arabic (Maciej Klimiuk)
Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 0.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14371
Seminar
(VS) Northwest Semitic Inscriptions (Grace Jeongyeon Park)
Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14372
Reading Course
(Lk) Northwest Semitic Inscriptions (Grace Jeongyeon Park)
Schedule: Fr 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-17)
Location: 1.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14183
Seminar
-
Literatures of the Middle East in their Social Dimensions
0593bB1.4Qualifikationsziele:
Die Studierenden sind in der Lage, ihre analytischen Fähigkeiten im wissenschaftlichen Umgang mit den schriftli chen und mündlichen Quellen aus dem nah- und mittelöstlichen Kulturkreis weiterzuentwickeln und haben ein Be wusstsein für die Entstehungs- und Rezeptionsbedingungen literarischer Produktion in Geschichte und Gegenwart. Sie besitzen die Fähigkeit, einer konkreten Fragestellung an unterschiedlichen Textgattungen und literarischen Phänomenen unter kritischer Verwendung der Sekundärliteratur sowie der wichtigsten Primärquellen methodisch und terminologisch reflektiert nachzugehen und diese historisch und ästhetisch zu beschreiben, zu analysieren und einzuordnen. Sie können Querverbindungen und intertextuelle Bezüge erkennen und gegenseitige Beeinflussun gen, Kontinuitäten und Brüche verstehen und historisch kontextualisieren. Sie stärken ihre Reflexions- und Argu mentationsfähigkeit in komplexen, mehrsprachigen, überregionalen Zusammenhängen. Sie verfügen über mündli che und schriftliche Darstellungskompetenz und sind in der Lage, die eigene Vorgehensweise kritisch zu reflektie ren.
Inhalte:
Das Modul dient der exemplarischen Erarbeitung ausgewählter Epochen, Autor*innen, Gattungen, Sprachstufen des Nahen und Mittleren Ostens bzw. einer spezifischen Literaturgattung unter Verwendung der wichtigsten Quel len und kritischer Beleuchtung der Fachliteratur. In den Lehrveranstaltungen wird ein Überblick über die zu behan delnde Teilepoche oder Literaturgattung erarbeitet, der die spezifischen literaturwissenschaftlichen, sozial- und gendergeschichtlichen Forschungsprobleme in die Erörterung mit einbezieht. Es werden hierzu aussagekräftige regionalsprachige Texte oder auch mündliche Zeugnisse diskutiert im Hinblick auf Autorschaft, Produktionspro zesse und mediale Vermittlung sowie auf Prägungen und Wahrnehmungsmuster bei der Rezeption der Literatur aus den Regionen des Nahen und Mittleren Ostens; dabei werden theoretische Interpretationsansätze anhand von Zeugnissen der arabisch-, hebräisch-, persisch-, kurdisch-, osmanisch-, syrisch-aramäisch- oder türkischsprachi gen Literatur erprobt.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja
Wahlveranstaltung / 2 SWS / jaModulprüfung
Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter)
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
14151
Language Course
Lovers, Gazelles, Mounts and Deserts - Classical Arabic Texts (Montserrat Rabadan Carrascosa)
Schedule: Mo 10:00-12:00, Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
Nachschreib-Klausur: 17. April 2026
Comments
In this course, participants will engage with a selection of classical Arabic texts by various authors and literary genres. The aim of the course is to provide an initial introduction to the richness and diversity of classical Arabic literature through close reading and discussion.
-
14181
Seminar
Introduction to the Pre-Islamic Iranian Literature (Alberto Cantera Glera)
Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14154
Reading Course
Oneself in Modern Poetry of Arab Women (Maysoon Shibi)
Schedule: Mi 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-15)
Location: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
The language of the course is English, but knowledge of Modern Standard Arabic is mandatory, as the reading material is literary material in Arabic.
Additional information / Pre-requisites
Good Arabic reading skills
Comments
"When we talk about an autobiographical text, we understand that we are dealing with a prose text. An autobiography is usually a long literary text in which the author narrates about himself or herself or his or her life. However, when we think about autobiography as a term, we find that it is possible to find references to it in poetry texts as well. In this course, we will learn about autobiography in Arabic literature by reading women's poetry from the twentieth century. This poetry contains many of the life experiences of Arab women, especially the experiences they faced in patriarchal societies. Among the most important experiences that began to crystallize in Arab women's poetry during this time are cultural and political experiences, which we will address in our lessons. "
-
14475
Seminar
The People of the Comic Book: Jews and Comics (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
In this course we explore the relationship between Jews and comics, from the creation of Superman in 1938 to the rise of Israeli graphic novels in the 21st century. We examine the outsized role Jewish writers and artists have played in shaping the comic book industry, as well as the ways Jewish identity, memory, ethics, and politics have been represented in the medium. Topics include American superheroes, Holocaust representation, autobiographical comics, and the development of a distinct Israeli comics scene. Readings will include works by Siegel and Shuster, Will Eisner, Art Spiegelman, Joann Sfar, Rutu Modan, and others. No prior knowledge of comics or Jewish history is required, just curiosity and a willingness to read both visually and critically.
-
14151
Language Course
-
Research Perspectives
0593bC1.1Qualifikationsziele:
Die Studierenden üben Formen der Debatten der Interdisciplinary Studies of the Middle East anhand der exempla rischen Auseinandersetzung mit aktuellen Forschungsprojekten ein. Ziel des Moduls ist die Vorbereitung auf den Entwurf eines eigenständigen Forschungsprojekts bzw. eines Exposés mit Blick auf die Masterarbeit und/oder eine Dissertation und eine wissenschaftliche Karriere. Nach Abschluss des Moduls haben die Studierenden einen Ein blick in aktuelle Forschungstendenzen in den Interdisciplinary Studies of the Middle East bzw. einer oder mehrerer ihrer beteiligten Disziplinen, können sich am wissenschaftlichen Gespräch mit Fachkolleg*innen beteiligen und be sitzen vertieftes Wissen und kritisches Verständnis zu einem repräsentativen Sachbereich und Forschungsfeld. Sie sind vertraut mit verschiedenen Phasen und Aspekten der Forschungsprozesse in Interdisciplinary Studies of the Middle East, können methodologische Probleme identifizieren und die weitere wissenschaftliche und gesell schaftliche Relevanz der Interdisciplinary Studies of the Middle East aufzeigen.
Inhalte:
In diesem Modul belegen Studierende eine Lehrveranstaltung im Bereich aktueller Forschungsperspektiven, zum Beispiel ein Forschungskolloquium eines der kooperierenden Masterprogramme bzw. Institute oder Forschungs projekte. Sie diskutieren mit Forscher*innen über methodische, inhaltliche und forschungspraktische Aspekte ihrer Forschungsprojekte anhand von Präsentationen, ausgewählter aktueller Sekundärliteratur oder zuvor zirkulierten Textentwürfen.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja
Modulprüfung
Projektentwurf (ca. 2.000 Wörter) Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein Semester; Jedes Semester
-
14158
Advanced seminar
Manuscripts and Digital Humanities: Editing, Encoding, and Analyzing Ancient Texts (Christian Dane Casey)
Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-14)
Location: K 23/21 (Habelschwerdter Allee 45)
Additional information / Pre-requisites
English, general computer literacy, knowledge of one relevant language (Arabic, Greek, Egyptian, etc.)
-
14159
Colloquium
Colloquium (Beatrice Gründler)
Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: -1.2057 Seminarraum (UG) (Fabeckstr. 23/25)
-
14362
Colloquium
(C) Research Perspectives in Semitic Studies (Shabo Talay)
Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: 1.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
-
14158
Advanced seminar
-
Internship A
0593bC1.2Qualifikationsziele:
In diesem Modul werden Anwendungsmöglichkeiten der Interdisciplinary Studies of the Middle East praktisch er probt und reflektiert. Durch den Abschluss eines Praktikums erwerben Teilnehmende des Moduls Kenntnisse im beruflichen Einsatz von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in einschlägigen Institutionen, Organisationen und Unternehmen, z. B. in universitären und außeruniversitären Forschungsein richtungen, in Dokumentation, Medien, Publizistik, Archiven und Museen, in internationalen Organisationen, Nicht regierungsorganisationen, in der Arbeit mit Migrant*innen, im Tourismus; in der Erwachsenen- und Weiterbildung, ferner in der Vermittlung von interkulturellen Problemstellungen in der akademischen und außerakademischen Lehre und Bildung, im Bereich der Wissensvermittlung, des Managements und der gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Interessenvertretung, insbesondere in international oder in speziellen Weltregionen agierenden Un ternehmen und Organisationen.
Inhalte:
Dieses Modul konfrontiert Studierende mit den Erfordernissen und Besonderheiten einer Anwendung von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in der Berufspraxis durch ein Praktikum von min destens drei Wochen (Vollzeit) in einer selbstgewählten Institution. Auch mehrere kürzere Praktika mit einem Ge samtarbeitsaufwand von mindestens 120 Stunden sind möglich. Dem Praktikum soll der Abschluss einer Verein barung zwischen der*dem Studierenden und der Praktikumsstelle über die Rechte und Pflichten der Beteiligten während des Praktikums vorausgehen. Die Rückkopplung zwischen Praktikum und universitärer Ausbildung wird durch einen Abschlussbericht als Form der aktiven Teilnahme sichergestellt, der aus einer sachlichen Beschrei bung der geleisteten Arbeiten sowie einer Reflexion über die Übertragung erlernten Forschungswissens auf prak tische Zusammenhänge besteht.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Externes Praktikum / 120 h / ja
Modulprüfung
Reflexionsbericht (ca. 400 Wörter) mit Praktikumsbestätigung. Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
150 Stunden (5 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
Internship B
0593bC1.3Qualifikationsziele:
In diesem Modul werden Anwendungsmöglichkeiten der Interdisciplinary Studies of the Middle East praktisch er probt und reflektiert. Durch den Abschluss eines Praktikums erwerben Teilnehmende des Moduls Kenntnisse im beruflichen Einsatz von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in einschlägigen Institutionen, Organisationen und Unternehmen, z. B. in universitären und außeruniversitären Forschungsein richtungen, in Dokumentation, Medien, Publizistik, Archiven und Museen, in internationalen Organisationen, Nicht regierungsorganisationen, in der Arbeit mit Migrant*innen, im Tourismus; in der Erwachsenen- und Weiterbildung, ferner in der Vermittlung von interkulturellen Problemstellungen in der akademischen und außerakademischen Lehre und Bildung, im Bereich der Wissensvermittlung, des Managements und der gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Interessenvertretung, insbesondere in international oder in speziellen Weltregionen agierenden Un ternehmen und Organisationen.
Inhalte:
Dieses Modul konfrontiert Studierende mit den Erfordernissen und Besonderheiten einer Anwendung von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in der Berufspraxis durch ein Praktikum von min destens sechs Wochen (Vollzeit) in einer selbstgewählten Institution. Auch mehrere kürzere Praktika mit einem Gesamtarbeitsaufwand von mindestens 240 Stunden sind möglich. Dem Praktikum soll der Abschluss einer Ver einbarung zwischen der*dem Studierenden und der Praktikumsstelle über die Rechte und Pflichten der Beteiligten während des Praktikums vorausgehen. Die Rückkopplung zwischen Praktikum und universitärer Ausbildung wird durch einen Abschlussbericht als Form der aktiven Teilnahme sichergestellt, der aus einer sachlichen Beschrei bung der geleisteten Arbeiten sowie einer Reflexion über die Übertragung erlernten Forschungswissens auf prak tische Zusammenhänge besteht.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Externes Praktikum / 240 h / ja
Modulprüfung
Reflexionsbericht (ca. 700 Wörter) mit Praktikumsbestätigung. Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
300 Stunden (10 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
Internship C
0593bC1.4Qualifikationsziele:
In diesem Modul werden Anwendungsmöglichkeiten der Interdisciplinary Studies of the Middle East praktisch er probt und reflektiert. Durch den Abschluss eines Praktikums erwerben Teilnehmende des Moduls Kenntnisse im beruflichen Einsatz von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in einschlägigen Institutionen, Organisationen und Unternehmen, z. B. in universitären und außeruniversitären Forschungsein richtungen, in Dokumentation, Medien, Publizistik, Archiven und Museen, in internationalen Organisationen, Nicht regierungsorganisationen, in der Arbeit mit Migrant*innen, im Tourismus; in der Erwachsenen- und Weiterbildung, ferner in der Vermittlung von interkulturellen Problemstellungen in der akademischen und außerakademischen Lehre und Bildung, im Bereich der Wissensvermittlung, des Managements und der gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Interessenvertretung, insbesondere in international oder in speziellen Weltregionen agierenden Un ternehmen und Organisationen.
Inhalte:
Dieses Modul konfrontiert Studierende mit den Erfordernissen und Besonderheiten einer Anwendung von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in der Berufspraxis durch ein Praktikum von min destens neun Wochen (Vollzeit) in einer selbstgewählten Institution. Auch mehrere kürzere Praktika mit einem Ge samtarbeitsaufwand von mindestens 360 Stunden sind möglich. Dem Praktikum soll der Abschluss einer Verein barung zwischen der*dem Studierenden und der Praktikumsstelle über die Rechte und Pflichten der Beteiligten während des Praktikums vorausgehen. Die Rückkopplung zwischen Praktikum und universitärer Ausbildung wird durch einen Abschlussbericht als Form der aktiven Teilnahme sichergestellt, der aus einer sachlichen Beschrei bung der geleisteten Arbeiten sowie einer Reflexion über die Übertragung erlernten Forschungswissens auf prak tische Zusammenhänge besteht.
Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme
Externes Praktikum / 360h / ja
Modulprüfung
Reflexionsbericht (ca. 1.000 Wörter) mit Praktikumsbestätigung. Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.
Veranstaltungssprache
Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)
Arbeitszeitaufwand
450 Stunden (15 LP)
Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots
Ein oder zwei Semester; Jedes Semester
-
-
Komplementäres Modul (15 LP) 0593bC1.5
-
Komplementäres Modul (10 LP) 0593bC1.6
-
Komplementäres Modul (5 LP) 0593bC1.7
-
Komplementäres Modul (5LP) 0593bC1.8
-
Komplementäres Modul (5 LP) 0593bC1.9
-