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History and Cul...  
MA Global East ...  
Course

Interdisciplinary and/or Inter-Institutional master's degree programs

MA Global East Asia (2023 study regulations)

7189a_MA120
Die aktuelle Studien- und Prüfungsordnung finden Sie bitte hier.
  • Introduction to Contemporary History and Discourses in East Asia

    7189aA1.1

    Qualifikationsziele:

    Studierende sind in der Lage, die Geschichte Ostasiens in einem trans- bzw. internationalen Kontext zu betrachten.

    Inhalte:

    Das Modul vermittelt einen breiten Überblick über die Entwicklung der internationalen Beziehungen in der Region sowie der transregionalen wirtschaftlichen, kulturellen und gesellschaftlichen Entwicklungen seit der Zwischenkriegszeit.
    Besonderes Augenmerk wird dabei auf die strukturellen Merkmale gelegt, die Ostasien als einen einheitlichen Raum konstituiert bzw. politische, wirtschaftliche und kulturelle Barrieren, die einer weiteren Integration entgegengewirkt haben.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Vorlesung / 2 SWS / ja

    Methodenübung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Klausur (ca. 90 Minuten); diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Wintersemester

    • 14800 Lecture
      Contemporary History and Discourses in East Asia - Lecture (Urs Matthias Zachmann)
      Schedule: Fr 16:00-18:00, zusätzliche Termine siehe LV-Details (Class starts on: 2025-10-17)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Please note the additional dates and the differing times for the exam sessions.

    • 14801 Methods Tutorial
      Contemporary History and Discourses in East Asia (Practice) (Hyein Lee)
      Schedule: Fr 14:00-16:00, zusätzliche Termine siehe LV-Details (Class starts on: 2025-10-17)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Please note the additional dates and the differing times for the exam sessions.

  • Introduction to Research Fields in Global East Asia

    7189aA1.2

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden besitzen die Fähigkeit zur selbstständigen wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit dem Forschungsgegenstand
    Ostasien. Sie sind in der Lage, zur Analyse des Forschungsgegenstandes passende Theorien und Methoden zu identifizieren.

    Inhalte:

    Das Modul vermittelt einen breiten Überblick über die Forschung zu Ostasien. Der Fokus liegt auf Paradigmen und Theorien, die insbesondere für die Erforschung der politischen, wirtschaftlichen und gesellschaftlichen Zusammenhänge Ostasiens erforderlich sind. Es werden insbesondere einschlägige Methoden der jeweiligen Regionalbereiche vorgestellt und eingeübt sowie Möglichkeiten der Kombination von Regionalbereichen zum Zwecke interdisziplinärer Erforschung diskutiert.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja

    Methodenübung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    schriftliche Ausarbeitung (ca. 5000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Sommersemester

    • 14800 Lecture
      Contemporary History and Discourses in East Asia - Lecture (Urs Matthias Zachmann)
      Schedule: Fr 16:00-18:00, zusätzliche Termine siehe LV-Details (Class starts on: 2025-10-17)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Please note the additional dates and the differing times for the exam sessions.

    • 14801 Methods Tutorial
      Contemporary History and Discourses in East Asia (Practice) (Hyein Lee)
      Schedule: Fr 14:00-16:00, zusätzliche Termine siehe LV-Details (Class starts on: 2025-10-17)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Please note the additional dates and the differing times for the exam sessions.

  • Interdisciplinary Methods

    7189aA1.3

    Qualifikationsziele:

    Studierende verfügen über ein detailliertes Wissen über die wichtigsten Methoden sowohl aus den Regionalwissenschaften
    als auch Disziplinen der jeweiligen Schwerpunkte (z. B. Sozial- oder Kulturwissenschaften).

    Inhalte:

    Das Modul vermittelt den Studierenden zentrale Methoden zur Erforschung von Themen des gegenwärtigen Ostasiens aus transnationaler und globaler Perspektive. Schwerpunkt des Moduls in der Vermittlung der diversen methodischen Ansätze und ihrer Anwendbarkeit zur Untersuchung des Forschungsgegenstandes. Dabei werden die Studierenden angeleitet, die Auswirkungen interdisziplinärer Prozesse mit Blick auf Ostasien differenziert zu vergleichen. Sie üben die selbstständige Analyse von Problemstellungen aus überfachlicher und überregionaler Perspektive und setzen interdisziplinäre Theorien und Methoden ein.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja

    Methodenübung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    schriftliche Arbeit (ca. 5000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Wintersemester

    • 14735 Project Seminar
      Social Science Methods (MA) (Till Schöfer)
      Schedule: Di 18:00-20:00 (Class starts on: 2025-10-14)
      Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      The course provides an initial insight into the research process and the possibilities of quantitative and qualitative data collection and analysis in social science research on China. By reading methodological literature, basic concepts of social science methods are developed, various techniques of data collection and analysis methods are introduced and their application in a concrete research context is reflected upon. Practical exercises will enable students to gain initial experience in the application and implementation of selected methods.

    • 14736 Seminar
      China and International Security (Till Schöfer)
      Schedule: Mi 18:00-20:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Additional information / Pre-requisites

      After every second session, students will be required to fill in online quizzes, the successful completion of which is a prerequisite for successful course participation. The quizzes are pass-fail and will be based on the previous two sessions’ readings and discussions. The course will be examined via an essay (Hausarbeit) to be submitted by the end of the semester.

      Comments

      Following the Russian invasion of Ukraine, security debates have taken center stage in international relations. A novel security lens has particularly been applied to the domestic and foreign policies of the People’s Republic of China, which has in turn been scrutinized both in relation to and separate from Russian military aggression. This course unpacks the various dimensions and issue areas that such a ‘securitization’ of China has entailed. By the end of the semester, students will be able to critically engage with security studies materials covering a wide range of issues and will learn to properly contextualise contemporary writings on China’s shifting position in the international security architecture. Thematically, the seminar will include sessions on – amongst others – the People’s Liberation Army and China’s nuclear arsenal, international arms control, cybersecurity, and the Shanghai Cooperation Organization. Regional sessions on the South China Sea, China-Taiwan Relations, and Chinese security relations with Africa, India, the US and Russia round out the course. After every second session, students will be required to fill in online quizzes, the successful completion of which is a prerequisite for successful course participation. The quizzes are pass-fail and will be based on the previous two sessions’ readings and discussions. The course will be examined via an essay (Hausarbeit) to be submitted by the end of the semester.

    • 14738 Seminar
      Gender and Society in China (Heike Frick)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: 2.2051 Besprechungsraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14739 Seminar
      AI Governance in China (Genia Kostka)
      Schedule: Mo 10:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-20)
      Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14740 Seminar
      Internal and International Chinese Migrations (Bettina Gransow-van Treeck)
      Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      The course aims to provide an overview of international research trends in China-related migration studies, enabling students to address issues in this field independently based on critical analysis of relevant sources. After an introduction to the key theories and methods of China-related migration research and their challenges, the second part of the course will focus on creating a typology of Chinese migration (including labour migration, educational migration, family reunification and separation, and migration governance in each of these areas). The third part will examine migrant settlements and diaspora spaces in Chinese and international metropolises.

  • Research Project

    7189aA1.4

    Qualifikationsziele:

    Studierende können die Ansätze und Ergebnisse einer wissenschaftlichen Arbeit klar und deutlich präsentieren
    und den Aufbau des Arbeitsdesigns erfassen und können die Vorgaben guter wissenschaftlicher Praxis umsetzen.

    Inhalte:

    Es wird der Fortschritt einer wissenschaftlichen Arbeit durch Hinzunahme von passender Fachlektüre und Methodenrecherche
    präsentiert und diskutiert. Insbesondere Fragestellung und These werden präzisiert sowie ein Exposé erstellt. Wichtige Grundlagen wie Recherche, Datenmanagement, gute wissenschaftliche Praxis und das Erstellen eines Literatur-Review werden erarbeitet und eigenständig auf die eigene wissenschaftliche Arbeit angewandt.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Kolloquium / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    keine

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    150 Stunden (5 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Sommersemester

    Module with no course offerings
  • Chinese Studies A

    7189aB1.1

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden verfügen über Kompetenzen zur eigenständigen wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit dem Forschungsgegenstand China. Sie verfügen über Fachwissen zu aktuellen Konzepten, sowie Fachkompetenz in den westlichen und chinesischen Forschungsdiskursen und -debatten und können ihre Fach- und Methodenkompetenz
    an exemplarischen Gegenständen anwenden.

    Inhalte:

    Es wird fundiertes Sachwissen zu sozialwissenschaftlichen oder kulturwissenschaftlichen Aspekten Chinas vermittelt.
    Dabei verfolgt es exemplarische Fragestellungen in der Auseinandersetzung mit zentralen Themen und Diskursen der kultur- oder sozialwissenschaftlichen Chinastudien.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja

    Seminar / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    schriftliche Ausarbeitung (ca. 4500 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Wintersemester

    • 14732 Basic Course
      Methodical Perspectives on Religion in China (Christian Meyer)
      Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-21)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      PLEASE NOTE: Lectures start on Tue, 21 October 2025.

      Comments

      The course aims to introduce students to methodological and theoretical issues in cultural studies using the topic of religion(s) in China. This topic lends itself well to learning about and testing a wide variety of cultural studies approaches to identity, conceptual history, gender, secularization, globalization, religious market theory, and more. Important methodological research questions and findings will be examined and discussed on the basis of recent articles on various topics.

      Suggested reading

      Recommended reading for preparation: Philip Clart: Die Religionen Chinas, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht (UTB), 2009; Vincent Goossaert; David Palmer: The Religious Question in Modern China, Chicago; London: University of Chicago Press, 2011. Further reading will be introduced during the seminar.

    • 14734 Seminar
      Legal Practice in Imperial and Modern China: Discourses, Representations, and Lived Reality (Dagmar Schäfer)
      Schedule: Termine siehe LV-Details (Class starts on: 2025-12-18)
      Location: JK 25/138 (Habelschwerdter Allee 45)
    • 14736 Seminar
      China and International Security (Till Schöfer)
      Schedule: Mi 18:00-20:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Additional information / Pre-requisites

      After every second session, students will be required to fill in online quizzes, the successful completion of which is a prerequisite for successful course participation. The quizzes are pass-fail and will be based on the previous two sessions’ readings and discussions. The course will be examined via an essay (Hausarbeit) to be submitted by the end of the semester.

      Comments

      Following the Russian invasion of Ukraine, security debates have taken center stage in international relations. A novel security lens has particularly been applied to the domestic and foreign policies of the People’s Republic of China, which has in turn been scrutinized both in relation to and separate from Russian military aggression. This course unpacks the various dimensions and issue areas that such a ‘securitization’ of China has entailed. By the end of the semester, students will be able to critically engage with security studies materials covering a wide range of issues and will learn to properly contextualise contemporary writings on China’s shifting position in the international security architecture. Thematically, the seminar will include sessions on – amongst others – the People’s Liberation Army and China’s nuclear arsenal, international arms control, cybersecurity, and the Shanghai Cooperation Organization. Regional sessions on the South China Sea, China-Taiwan Relations, and Chinese security relations with Africa, India, the US and Russia round out the course. After every second session, students will be required to fill in online quizzes, the successful completion of which is a prerequisite for successful course participation. The quizzes are pass-fail and will be based on the previous two sessions’ readings and discussions. The course will be examined via an essay (Hausarbeit) to be submitted by the end of the semester.

    • 14737 Seminar
      Themes and Topics of modern Chinese Literature and Teaching Methods - From ancient times till 1949 (Kathleen Wittek)
      Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-14)
      Location: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      Das Hauptseminar (14741A-W24) „Themen und Texte der modernen chinesischen Literatur und Literaturdidaktik“ befasst sich mit Blick auf die Belange der Lehrkräftebildung mit ausgewählten repräsentativen Texten der chinesischen Literatur aus unterschiedlichen Epochen und Medien, der Anwendung von literaturwissenschaftlichen Theorien zur Textanalyse und dem kritischen Umgang mit Sekundärliteratur sowie dem Auswählen von Texten unter curricular-didaktischen Kriterien und deren Bearbeitung für den Einsatz im Chinesischunterricht. Nach einem kurzen Exkurs zu den Anfängen der chinesischen Literatur konzentrieren wir uns auf die Entwicklung der klassischen chinesischen Literatur und Dichtung und auf das Entstehen einer modernen Literatur. Neben der Textarbeit und Literaturanalyse erarbeitet das Seminar eine syn- und diachrone Einordnung in den spezifischen historischen, sozialen und kulturellen Kontext, um anschließend die gelesenen Texte unter dem Aspekt ihres potentiellen Einsatzes im Schulunterricht zu diskutieren und sie auf verschiedene Zielgruppen und Niveaustufen orientiert, sprachfördernd und unter Berücksichtigung interkultureller Aspekte didaktisch aufzubereiten. Dabei werden Spezifika und Differenzen unterschiedlicher Genres und Textsorten sowie inter- und transmediale Prozesse reflektiert. Das vierzehntägig durchgeführte Hauptseminar wird von einem vierzehntägig gegebenen Lektürekurs begleitet. Hauptseminar und Lektürekurs finden abwechselnd statt. Der Lektürekurs (14741B-W24) nimmt direkt Bezug auf die Themen und Texte des Hauptseminars. Die Texte des Lektürekurses werden im Original gelesen und überwiegend auf Chinesisch diskutiert. Das Hauptseminar greift auf Texte, die im Lektürekurs gelesen werden, zurück. Darüber hinaus angebotene Texte können auch in Übersetzung gelesen werden.

    • 14738 Seminar
      Gender and Society in China (Heike Frick)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: 2.2051 Besprechungsraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14739 Seminar
      AI Governance in China (Genia Kostka)
      Schedule: Mo 10:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-20)
      Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14740 Seminar
      Internal and International Chinese Migrations (Bettina Gransow-van Treeck)
      Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      The course aims to provide an overview of international research trends in China-related migration studies, enabling students to address issues in this field independently based on critical analysis of relevant sources. After an introduction to the key theories and methods of China-related migration research and their challenges, the second part of the course will focus on creating a typology of Chinese migration (including labour migration, educational migration, family reunification and separation, and migration governance in each of these areas). The third part will examine migrant settlements and diaspora spaces in Chinese and international metropolises.

    • 14730 Basic Course
      Theories and Discourses in Chinese Social Science Studies (Genia Kostka)
      Schedule: Mo 10:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      The course gives students an introduction to the most important theories and current discourses in Chinese social science studies. Through intensive readings of sources in Chinese social science studies, students acquire an overview of theories and discourses. The students will learn to critically engage with these sources and will learn to apply the theories to current developments in China. During the course, each student has to fill in online quizzes for each of the online videos. Submission of these quizzes is requirement for successful participation of the course. The quizzes are based on a pass-fail basis. WebEx sessions will offer the opportunity to discuss the readings. At the end of the course the students have to participate in a (German) exam. The exam lasts 60 minutes and consists of approx. 35 multiple choice questions.

    • 14733 Seminar
      Heterodox Religious Groups in China - From Premodern to Modern Times (Christian Meyer)
      Schedule: Mi 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      White Lotus (Bailianjiao), Yiguandao, and Falun Gong are just the best-known groups that we associate with the term “heterodox” or “syncretic” religious groups. In the perception of religious diversity in China, they often take a back seat to the three major traditions of Confucianism, Buddhism, and Daoism. Yet each of these groups reflects very specific historical constellations from the Ming dynasty to the present day. Continuity is created by the externally applied category of “sects” or “heterodox cults” (xiejiao), under which these groups have often been subsumed from a religious-political perspective, despite major differences in content. In more recent times, however, the more positive term “salvationist movements” or “redemptive societies” is often used. In this seminar, we will explore historical as well as religious-political and religious-sociological perspectives. In doing so, we aim not only to contextualize the individual groups and the different reactions of the state and their environment historically, but also to examine them comparatively.

      Suggested reading

      Literaturhinweise: Recommended reading for preparation: Barend ter Haar: The White Lotus Teachings in Chinese Religious History, Leiden: Brill, 1992; Vincent Goossaert; David Palmer: The Religious Question in Modern China, Chicago; London: University of Chicago Press, 2011; Seiwert, Hubert (in collaboration with Ma Xisha), Popular Religious Movements and Heterodox Sects in Chinese History

  • Chinese Studies B

    7189aB1.2

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden verfügen über Kompetenzen zur eigenständigen wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit dem Forschungsgegenstand China. Sie verfügen über Fachwissen zu aktuellen Konzepten, sowie Fachkompetenz in den westlichen und chinesischen Forschungsdiskursen und -debatten und können ihre Fach- und Methodenkompetenz an exemplarischen Gegenständen anwenden.

    Inhalte:

    Es wird fundiertes Sachwissen zu sozialwissenschaftlichen oder kulturwissenschaftlichen Aspekten Chinas vermittelt.
    Dabei verfolgt es exemplarische Fragestellungen in der Auseinandersetzung mit zentralen Themen und Diskursender kultur- oder sozialwissenschaftlichen Chinastudien. Die Studierenden üben die selbstständige wissenschaftliche Arbeit, wenden Theorien und Methoden an, können chinesische Quellen und Texte analysieren und präsentieren ihre Ergebnisse in schriftlicher und mündlicher Form.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja

    Übung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    schriftliche Ausarbeitung (ca. 4500 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Sommersemester

    • 14730 Basic Course
      Theories and Discourses in Chinese Social Science Studies (Genia Kostka)
      Schedule: Mo 10:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      The course gives students an introduction to the most important theories and current discourses in Chinese social science studies. Through intensive readings of sources in Chinese social science studies, students acquire an overview of theories and discourses. The students will learn to critically engage with these sources and will learn to apply the theories to current developments in China. During the course, each student has to fill in online quizzes for each of the online videos. Submission of these quizzes is requirement for successful participation of the course. The quizzes are based on a pass-fail basis. WebEx sessions will offer the opportunity to discuss the readings. At the end of the course the students have to participate in a (German) exam. The exam lasts 60 minutes and consists of approx. 35 multiple choice questions.

    • 14733 Seminar
      Heterodox Religious Groups in China - From Premodern to Modern Times (Christian Meyer)
      Schedule: Mi 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      White Lotus (Bailianjiao), Yiguandao, and Falun Gong are just the best-known groups that we associate with the term “heterodox” or “syncretic” religious groups. In the perception of religious diversity in China, they often take a back seat to the three major traditions of Confucianism, Buddhism, and Daoism. Yet each of these groups reflects very specific historical constellations from the Ming dynasty to the present day. Continuity is created by the externally applied category of “sects” or “heterodox cults” (xiejiao), under which these groups have often been subsumed from a religious-political perspective, despite major differences in content. In more recent times, however, the more positive term “salvationist movements” or “redemptive societies” is often used. In this seminar, we will explore historical as well as religious-political and religious-sociological perspectives. In doing so, we aim not only to contextualize the individual groups and the different reactions of the state and their environment historically, but also to examine them comparatively.

      Suggested reading

      Literaturhinweise: Recommended reading for preparation: Barend ter Haar: The White Lotus Teachings in Chinese Religious History, Leiden: Brill, 1992; Vincent Goossaert; David Palmer: The Religious Question in Modern China, Chicago; London: University of Chicago Press, 2011; Seiwert, Hubert (in collaboration with Ma Xisha), Popular Religious Movements and Heterodox Sects in Chinese History

    • 14732 Basic Course
      Methodical Perspectives on Religion in China (Christian Meyer)
      Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-21)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      PLEASE NOTE: Lectures start on Tue, 21 October 2025.

      Comments

      The course aims to introduce students to methodological and theoretical issues in cultural studies using the topic of religion(s) in China. This topic lends itself well to learning about and testing a wide variety of cultural studies approaches to identity, conceptual history, gender, secularization, globalization, religious market theory, and more. Important methodological research questions and findings will be examined and discussed on the basis of recent articles on various topics.

      Suggested reading

      Recommended reading for preparation: Philip Clart: Die Religionen Chinas, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht (UTB), 2009; Vincent Goossaert; David Palmer: The Religious Question in Modern China, Chicago; London: University of Chicago Press, 2011. Further reading will be introduced during the seminar.

    • 14734 Seminar
      Legal Practice in Imperial and Modern China: Discourses, Representations, and Lived Reality (Dagmar Schäfer)
      Schedule: Termine siehe LV-Details (Class starts on: 2025-12-18)
      Location: JK 25/138 (Habelschwerdter Allee 45)
    • 14736 Seminar
      China and International Security (Till Schöfer)
      Schedule: Mi 18:00-20:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Additional information / Pre-requisites

      After every second session, students will be required to fill in online quizzes, the successful completion of which is a prerequisite for successful course participation. The quizzes are pass-fail and will be based on the previous two sessions’ readings and discussions. The course will be examined via an essay (Hausarbeit) to be submitted by the end of the semester.

      Comments

      Following the Russian invasion of Ukraine, security debates have taken center stage in international relations. A novel security lens has particularly been applied to the domestic and foreign policies of the People’s Republic of China, which has in turn been scrutinized both in relation to and separate from Russian military aggression. This course unpacks the various dimensions and issue areas that such a ‘securitization’ of China has entailed. By the end of the semester, students will be able to critically engage with security studies materials covering a wide range of issues and will learn to properly contextualise contemporary writings on China’s shifting position in the international security architecture. Thematically, the seminar will include sessions on – amongst others – the People’s Liberation Army and China’s nuclear arsenal, international arms control, cybersecurity, and the Shanghai Cooperation Organization. Regional sessions on the South China Sea, China-Taiwan Relations, and Chinese security relations with Africa, India, the US and Russia round out the course. After every second session, students will be required to fill in online quizzes, the successful completion of which is a prerequisite for successful course participation. The quizzes are pass-fail and will be based on the previous two sessions’ readings and discussions. The course will be examined via an essay (Hausarbeit) to be submitted by the end of the semester.

    • 14737 Seminar
      Themes and Topics of modern Chinese Literature and Teaching Methods - From ancient times till 1949 (Kathleen Wittek)
      Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-14)
      Location: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      Das Hauptseminar (14741A-W24) „Themen und Texte der modernen chinesischen Literatur und Literaturdidaktik“ befasst sich mit Blick auf die Belange der Lehrkräftebildung mit ausgewählten repräsentativen Texten der chinesischen Literatur aus unterschiedlichen Epochen und Medien, der Anwendung von literaturwissenschaftlichen Theorien zur Textanalyse und dem kritischen Umgang mit Sekundärliteratur sowie dem Auswählen von Texten unter curricular-didaktischen Kriterien und deren Bearbeitung für den Einsatz im Chinesischunterricht. Nach einem kurzen Exkurs zu den Anfängen der chinesischen Literatur konzentrieren wir uns auf die Entwicklung der klassischen chinesischen Literatur und Dichtung und auf das Entstehen einer modernen Literatur. Neben der Textarbeit und Literaturanalyse erarbeitet das Seminar eine syn- und diachrone Einordnung in den spezifischen historischen, sozialen und kulturellen Kontext, um anschließend die gelesenen Texte unter dem Aspekt ihres potentiellen Einsatzes im Schulunterricht zu diskutieren und sie auf verschiedene Zielgruppen und Niveaustufen orientiert, sprachfördernd und unter Berücksichtigung interkultureller Aspekte didaktisch aufzubereiten. Dabei werden Spezifika und Differenzen unterschiedlicher Genres und Textsorten sowie inter- und transmediale Prozesse reflektiert. Das vierzehntägig durchgeführte Hauptseminar wird von einem vierzehntägig gegebenen Lektürekurs begleitet. Hauptseminar und Lektürekurs finden abwechselnd statt. Der Lektürekurs (14741B-W24) nimmt direkt Bezug auf die Themen und Texte des Hauptseminars. Die Texte des Lektürekurses werden im Original gelesen und überwiegend auf Chinesisch diskutiert. Das Hauptseminar greift auf Texte, die im Lektürekurs gelesen werden, zurück. Darüber hinaus angebotene Texte können auch in Übersetzung gelesen werden.

    • 14738 Seminar
      Gender and Society in China (Heike Frick)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: 2.2051 Besprechungsraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14739 Seminar
      AI Governance in China (Genia Kostka)
      Schedule: Mo 10:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-20)
      Location: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14740 Seminar
      Internal and International Chinese Migrations (Bettina Gransow-van Treeck)
      Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      The course aims to provide an overview of international research trends in China-related migration studies, enabling students to address issues in this field independently based on critical analysis of relevant sources. After an introduction to the key theories and methods of China-related migration research and their challenges, the second part of the course will focus on creating a typology of Chinese migration (including labour migration, educational migration, family reunification and separation, and migration governance in each of these areas). The third part will examine migrant settlements and diaspora spaces in Chinese and international metropolises.

  • Japanese Studies A

    7189aB2.1

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden verfügen über Kompetenzen zur eigenständigen wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit dem Forschungsgegenstand Japan. Sie verfügen über Fachwissen zu aktuellen Konzepten, sowie Fachkompetenz in den westlichen und japanischen Forschungsdiskursen und -debatten und können ihre Fach- und Methodenkompetenz an exemplarischen Gegenständen anwenden.

    Inhalte:

    Es wird fundiertes Sachwissen zu sozialwissenschaftlichen oder kulturwissenschaftlichen Aspekten Japans. Dabei
    verfolgt es exemplarische Fragestellungen in der Auseinandersetzung mit zentralen Themen und Diskursen der kultur- oder sozialwissenschaftlichen Japanstudien.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja

    Seminar / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    schriftliche Ausarbeitung (ca. 4500 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Wintersemester

    • 14510 Seminar
      VM: Theory and practice of translation Japanese - German - Japanese (Elena Giannoulis)
      Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-14)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      „Übersetzen“ spielt bei der Vermittlung von Kultur und interkultureller Kommunikation eine bedeutende Rolle. Zwar gilt das Übersetzen als Kernkompetenz der Japanologie und gehört zum Alltag japanologischer Arbeit, jedoch kommt die systematische Auseinandersetzung mit Fragen des Übersetzens oftmals zu kurz. Daher widmet sich dieses Seminar theoretischen und praktischen Fragen des Übersetzens Japanisch – Deutsch – Japanisch. Zur Einführung werden verschiedene Übersetzungstheorien und Formen des Übersetzens (literarisches Übersetzen, maschinelles Übersetzen mit KI, funktionales Übersetzen und kommentierendes Übersetzen) vorgestellt. Dabei werden auch ökonomische und institutionelle Rahmenbedingungen des Übersetzens Japanisch-Deutsch angeschnitten und die damit zusammenhängenden Themen „Sekundärübersetzung“ und „pre-translating“. In der Übung werden Übersetzungen angefertigt und anhand der einzelnen Beispiele konkrete Übersetzungsprobleme diskutiert, die mit Fragen nach Äquivalenz, Wörtlichkeit, Übersetzungskonventionen und Kulturtatsachen zusammenhängen. Wie übersetzt man etwa Onomatopoesie, Wortspiele oder Begriffe, die es in der Zielsprache nicht gibt oder die in dieser ganz anders konnotiert sind? Wie weit darf der Übersetzende sich vom Originaltext entfernen? Was macht eine gute Übersetzung aus? Literatur zum Einlesen: Hijiya-Kirschnereit, Irmela (Hrsg.) (2001). Eine gewisse Farbe der Fremdheit. Aspekte des Übersetzens Japanisch – Deutsch – Japanisch. München: Iudicium Verlag.

    • 14532 Seminar
      (S) VM: State and Law (Verena Blechinger-Talcott)
      Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: K.18 Seminarraum (Hittorfstr. 18)

      Comments

      Die Lehrveranstaltung befasst sich aus politikwissenschaftlicher Perspektive mit den Beziehungen zwischen Staat und Recht in Japan. Dabei geht es konkret darum, nachzuzeichnen, sich die Rechtsordnung und die staatliche Ordnung des politischen Systems in Japan zueinander verhalten. Wie politisch ist das Recht in Japan? Wie können mit Hilfe des Rechts Institutionen in Politik, Wirtschaft und Gesellschaft Japans geformt und verändert werden? Welche Aushandlungsprozesse finden dazu auf politischer, aber auch auf Ebene der Rechtswissenschaft statt? Das Seminar wird anhand ausgewählter thematischer Schwerpunkte untersuchen, wie rechtliche Institutionen staatliche Politik prägen. Ebenso wird das Seminar untersuchen, auf welche Weise politische Initiativen rechtliche Normen gestalten und verändern. Dazu gehören Fragen wie die Definition und der Schutz der Grundrechte in Japan, die Grundausrichtung der japanischen Außenpolitik als pazifistischer Staat, die Rechte von Minderheiten, die Gleichstellung der Geschlechter, Patientenrechte, aber auch Industriepolitik und Institutionen im Bereich der Volkswirtschaft. Ebenso wird untersucht, welche Rechtsnormen das politische System Japans wie auch die konkrete Gestaltung des politischen Lebens, etwa in Bezug auf Regelungen zu Aktivitäten im Wahlkampf, zum Umgang mit politischen Spenden oder zur Nutzung des Internet durch politische Parteien und Kandidatinnen und Kandidaten prägen.
      Ziele des Seminars sind:
      1. Einführung und Vertiefung des Wissens über das japanische Rechtssystem
      2. Vermittlung von Forschungsansätzen zu den Beziehungen zwischen Recht und Politik
      3. Darlegung der institutionellen Strukturen im Rechtssystem
      4. Vorstellung der zentralen Akteure im Bereich des Rechtssystems
      5. Vermittlung von Kenntnissen zu den zentralen Ressourcen für Forschungsarbeiten im Bereich des japanischen Rechts
      6. Projektorientiertes Lernen

    • 14534 Seminar
      (S) VM: The past, present and future of Japanese capitalism (Steffen Richard Heinrich)
      Schedule: Do 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: K.18 Seminarraum (Hittorfstr. 18)

      Comments

      This advanced module explores the development and transformation of Japan’s post-war economic system. It examines how Japan’s model of capitalism enabled rapid growth with broad social inclusion, while also facing increasing criticism from the 1980s onwards for its inefficiencies and inequalities. Students will analyse key phases of institutional change—from the post-war boom and the neoliberal turn to recent debates about a “new capitalism”. The course adopts a multidisciplinary perspective, addressing economic, political, and social dimensions of Japan’s evolving economic order.

    • 14511 Practice seminar
      VM (Ü): Theory and practice of translation Japanese - German - Japanese (Elena Giannoulis)
      Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-14)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      „Übersetzen“ spielt bei der Vermittlung von Kultur und interkultureller Kommunikation eine bedeutende Rolle. Zwar gilt das Übersetzen als Kernkompetenz der Japanologie und gehört zum Alltag japanologischer Arbeit, jedoch kommt die systematische Auseinandersetzung mit Fragen des Übersetzens oftmals zu kurz. Daher widmet sich dieses Seminar theoretischen und praktischen Fragen des Übersetzens Japanisch – Deutsch – Japanisch. Zur Einführung werden verschiedene Übersetzungstheorien und Formen des Übersetzens (literarisches Übersetzen, maschinelles Übersetzen mit KI, funktionales Übersetzen und kommentierendes Übersetzen) vorgestellt. Dabei werden auch ökonomische und institutionelle Rahmenbedingungen des Übersetzens Japanisch-Deutsch angeschnitten und die damit zusammenhängenden Themen „Sekundärübersetzung“ und „pre-translating“. In der Übung werden Übersetzungen angefertigt und anhand der einzelnen Beispiele konkrete Übersetzungsprobleme diskutiert, die mit Fragen nach Äquivalenz, Wörtlichkeit, Übersetzungskonventionen und Kulturtatsachen zusammenhängen. Wie übersetzt man etwa Onomatopoesie, Wortspiele oder Begriffe, die es in der Zielsprache nicht gibt oder die in dieser ganz anders konnotiert sind? Wie weit darf der Übersetzende sich vom Originaltext entfernen? Was macht eine gute Übersetzung aus? Literatur zum Einlesen: Hijiya-Kirschnereit, Irmela (Hrsg.) (2001). Eine gewisse Farbe der Fremdheit. Aspekte des Übersetzens Japanisch – Deutsch – Japanisch. München: Iudicium Verlag.

    • 14533 Methods Tutorial
      (Mü) VM: State and Law (Shogo Akagawa)
      Schedule: Fr 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-17)
      Location: Online

      Comments

      Die Lehrveranstaltung befasst sich aus politikwissenschaftlicher Perspektive mit den Beziehungen zwischen Staat und Recht in Japan. Dabei geht es konkret darum, nachzuzeichnen, sich die Rechtsordnung und die staatliche Ordnung des politischen Systems in Japan zueinander verhalten. Wie politisch ist das Recht in Japan? Wie können mit Hilfe des Rechts Institutionen in Politik, Wirtschaft und Gesellschaft Japans geformt und verändert werden? Welche Aushandlungsprozesse finden dazu auf politischer, aber auch auf Ebene der Rechtswissenschaft statt? Das Seminar wird anhand ausgewählter thematischer Schwerpunkte untersuchen, wie rechtliche Institutionen staatliche Politik prägen. Ebenso wird das Seminar untersuchen, auf welche Weise politische Initiativen rechtliche Normen gestalten und verändern. Dazu gehören Fragen wie die Definition und der Schutz der Grundrechte in Japan, die Grundausrichtung der japanischen Außenpolitik als pazifistischer Staat, die Rechte von Minderheiten, die Gleichstellung der Geschlechter, Patientenrechte, aber auch Industriepolitik und Institutionen im Bereich der Volkswirtschaft. Ebenso wird untersucht, welche Rechtsnormen das politische System Japans wie auch die konkrete Gestaltung des politischen Lebens, etwa in Bezug auf Regelungen zu Aktivitäten im Wahlkampf, zum Umgang mit politischen Spenden oder zur Nutzung des Internet durch politische Parteien und Kandidatinnen und Kandidaten prägen. Ziele des Seminars sind:
      1. Einführung und Vertiefung des Wissens über das japanische Rechtssystem
      2. Vermittlung von Forschungsansätzen zu den Beziehungen zwischen Recht und Politik
      3. Darlegung der institutionellen Strukturen im Rechtssystem
      4. Vorstellung der zentralen Akteure im Bereich des Rechtssystems
      5. Vermittlung von Kenntnissen zu den zentralen Ressourcen für Forschungsarbeiten im Bereich des japanischen Rechts
      6. Projektorientiertes Lernen

    • 14535 Seminar
      The past, present and future of Japanese capitalism (Steffen Richard Heinrich)
      Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: K.18 Seminarraum (Hittorfstr. 18)

      Comments

      This advanced module explores the development and transformation of Japan’s post-war economic system. It examines how Japan’s model of capitalism enabled rapid growth with broad social inclusion, while also facing increasing criticism from the 1980s onwards for its inefficiencies and inequalities. Students will analyse key phases of institutional change—from the post-war boom and the neoliberal turn to recent debates about a “new capitalism”. The course adopts a multidisciplinary perspective, addressing economic, political, and social dimensions of Japan’s evolving economic order.

  • Japanese Studies B

    7189aB2.2

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden verfügen über Kompetenzen zur eigenständigen wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit dem Forschungsgegenstand Japan. Sie verfügen über Fachwissen zu aktuellen Konzepten, sowie Fachkompetenz in den westlichen und japanischen Forschungsdiskursen und -debatten und können ihre Fach- und Methodenkompetenz an exemplarischen Gegenständen anwenden.

    Inhalte:

    Es wird fundiertes Sachwissen zu sozialwissenschaftlichen oder kulturwissenschaftlichen Aspekten Japans. Dabei verfolgt es exemplarische Fragestellungen in der Auseinandersetzung mit zentralen Themen und Diskursen der kultur- oder sozialwissenschaftlichen Japanstudien. Studierende üben die selbstständige wissenschaftliche Arbeit, wenden Theorien und Methoden an, können je nach Sprachschwerpunkt japanische Quellen und Texte analysieren und präsentieren ihre Ergebnisse in schriftlicher und mündlicher Form.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja

    Übung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    schriftliche Ausarbeitung (ca. 4500 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Sommersemester

    • 14510 Seminar
      VM: Theory and practice of translation Japanese - German - Japanese (Elena Giannoulis)
      Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-14)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      „Übersetzen“ spielt bei der Vermittlung von Kultur und interkultureller Kommunikation eine bedeutende Rolle. Zwar gilt das Übersetzen als Kernkompetenz der Japanologie und gehört zum Alltag japanologischer Arbeit, jedoch kommt die systematische Auseinandersetzung mit Fragen des Übersetzens oftmals zu kurz. Daher widmet sich dieses Seminar theoretischen und praktischen Fragen des Übersetzens Japanisch – Deutsch – Japanisch. Zur Einführung werden verschiedene Übersetzungstheorien und Formen des Übersetzens (literarisches Übersetzen, maschinelles Übersetzen mit KI, funktionales Übersetzen und kommentierendes Übersetzen) vorgestellt. Dabei werden auch ökonomische und institutionelle Rahmenbedingungen des Übersetzens Japanisch-Deutsch angeschnitten und die damit zusammenhängenden Themen „Sekundärübersetzung“ und „pre-translating“. In der Übung werden Übersetzungen angefertigt und anhand der einzelnen Beispiele konkrete Übersetzungsprobleme diskutiert, die mit Fragen nach Äquivalenz, Wörtlichkeit, Übersetzungskonventionen und Kulturtatsachen zusammenhängen. Wie übersetzt man etwa Onomatopoesie, Wortspiele oder Begriffe, die es in der Zielsprache nicht gibt oder die in dieser ganz anders konnotiert sind? Wie weit darf der Übersetzende sich vom Originaltext entfernen? Was macht eine gute Übersetzung aus? Literatur zum Einlesen: Hijiya-Kirschnereit, Irmela (Hrsg.) (2001). Eine gewisse Farbe der Fremdheit. Aspekte des Übersetzens Japanisch – Deutsch – Japanisch. München: Iudicium Verlag.

    • 14532 Seminar
      (S) VM: State and Law (Verena Blechinger-Talcott)
      Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: K.18 Seminarraum (Hittorfstr. 18)

      Comments

      Die Lehrveranstaltung befasst sich aus politikwissenschaftlicher Perspektive mit den Beziehungen zwischen Staat und Recht in Japan. Dabei geht es konkret darum, nachzuzeichnen, sich die Rechtsordnung und die staatliche Ordnung des politischen Systems in Japan zueinander verhalten. Wie politisch ist das Recht in Japan? Wie können mit Hilfe des Rechts Institutionen in Politik, Wirtschaft und Gesellschaft Japans geformt und verändert werden? Welche Aushandlungsprozesse finden dazu auf politischer, aber auch auf Ebene der Rechtswissenschaft statt? Das Seminar wird anhand ausgewählter thematischer Schwerpunkte untersuchen, wie rechtliche Institutionen staatliche Politik prägen. Ebenso wird das Seminar untersuchen, auf welche Weise politische Initiativen rechtliche Normen gestalten und verändern. Dazu gehören Fragen wie die Definition und der Schutz der Grundrechte in Japan, die Grundausrichtung der japanischen Außenpolitik als pazifistischer Staat, die Rechte von Minderheiten, die Gleichstellung der Geschlechter, Patientenrechte, aber auch Industriepolitik und Institutionen im Bereich der Volkswirtschaft. Ebenso wird untersucht, welche Rechtsnormen das politische System Japans wie auch die konkrete Gestaltung des politischen Lebens, etwa in Bezug auf Regelungen zu Aktivitäten im Wahlkampf, zum Umgang mit politischen Spenden oder zur Nutzung des Internet durch politische Parteien und Kandidatinnen und Kandidaten prägen.
      Ziele des Seminars sind:
      1. Einführung und Vertiefung des Wissens über das japanische Rechtssystem
      2. Vermittlung von Forschungsansätzen zu den Beziehungen zwischen Recht und Politik
      3. Darlegung der institutionellen Strukturen im Rechtssystem
      4. Vorstellung der zentralen Akteure im Bereich des Rechtssystems
      5. Vermittlung von Kenntnissen zu den zentralen Ressourcen für Forschungsarbeiten im Bereich des japanischen Rechts
      6. Projektorientiertes Lernen

    • 14534 Seminar
      (S) VM: The past, present and future of Japanese capitalism (Steffen Richard Heinrich)
      Schedule: Do 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: K.18 Seminarraum (Hittorfstr. 18)

      Comments

      This advanced module explores the development and transformation of Japan’s post-war economic system. It examines how Japan’s model of capitalism enabled rapid growth with broad social inclusion, while also facing increasing criticism from the 1980s onwards for its inefficiencies and inequalities. Students will analyse key phases of institutional change—from the post-war boom and the neoliberal turn to recent debates about a “new capitalism”. The course adopts a multidisciplinary perspective, addressing economic, political, and social dimensions of Japan’s evolving economic order.

    • 14511 Practice seminar
      VM (Ü): Theory and practice of translation Japanese - German - Japanese (Elena Giannoulis)
      Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-14)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      „Übersetzen“ spielt bei der Vermittlung von Kultur und interkultureller Kommunikation eine bedeutende Rolle. Zwar gilt das Übersetzen als Kernkompetenz der Japanologie und gehört zum Alltag japanologischer Arbeit, jedoch kommt die systematische Auseinandersetzung mit Fragen des Übersetzens oftmals zu kurz. Daher widmet sich dieses Seminar theoretischen und praktischen Fragen des Übersetzens Japanisch – Deutsch – Japanisch. Zur Einführung werden verschiedene Übersetzungstheorien und Formen des Übersetzens (literarisches Übersetzen, maschinelles Übersetzen mit KI, funktionales Übersetzen und kommentierendes Übersetzen) vorgestellt. Dabei werden auch ökonomische und institutionelle Rahmenbedingungen des Übersetzens Japanisch-Deutsch angeschnitten und die damit zusammenhängenden Themen „Sekundärübersetzung“ und „pre-translating“. In der Übung werden Übersetzungen angefertigt und anhand der einzelnen Beispiele konkrete Übersetzungsprobleme diskutiert, die mit Fragen nach Äquivalenz, Wörtlichkeit, Übersetzungskonventionen und Kulturtatsachen zusammenhängen. Wie übersetzt man etwa Onomatopoesie, Wortspiele oder Begriffe, die es in der Zielsprache nicht gibt oder die in dieser ganz anders konnotiert sind? Wie weit darf der Übersetzende sich vom Originaltext entfernen? Was macht eine gute Übersetzung aus? Literatur zum Einlesen: Hijiya-Kirschnereit, Irmela (Hrsg.) (2001). Eine gewisse Farbe der Fremdheit. Aspekte des Übersetzens Japanisch – Deutsch – Japanisch. München: Iudicium Verlag.

    • 14533 Methods Tutorial
      (Mü) VM: State and Law (Shogo Akagawa)
      Schedule: Fr 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-17)
      Location: Online

      Comments

      Die Lehrveranstaltung befasst sich aus politikwissenschaftlicher Perspektive mit den Beziehungen zwischen Staat und Recht in Japan. Dabei geht es konkret darum, nachzuzeichnen, sich die Rechtsordnung und die staatliche Ordnung des politischen Systems in Japan zueinander verhalten. Wie politisch ist das Recht in Japan? Wie können mit Hilfe des Rechts Institutionen in Politik, Wirtschaft und Gesellschaft Japans geformt und verändert werden? Welche Aushandlungsprozesse finden dazu auf politischer, aber auch auf Ebene der Rechtswissenschaft statt? Das Seminar wird anhand ausgewählter thematischer Schwerpunkte untersuchen, wie rechtliche Institutionen staatliche Politik prägen. Ebenso wird das Seminar untersuchen, auf welche Weise politische Initiativen rechtliche Normen gestalten und verändern. Dazu gehören Fragen wie die Definition und der Schutz der Grundrechte in Japan, die Grundausrichtung der japanischen Außenpolitik als pazifistischer Staat, die Rechte von Minderheiten, die Gleichstellung der Geschlechter, Patientenrechte, aber auch Industriepolitik und Institutionen im Bereich der Volkswirtschaft. Ebenso wird untersucht, welche Rechtsnormen das politische System Japans wie auch die konkrete Gestaltung des politischen Lebens, etwa in Bezug auf Regelungen zu Aktivitäten im Wahlkampf, zum Umgang mit politischen Spenden oder zur Nutzung des Internet durch politische Parteien und Kandidatinnen und Kandidaten prägen. Ziele des Seminars sind:
      1. Einführung und Vertiefung des Wissens über das japanische Rechtssystem
      2. Vermittlung von Forschungsansätzen zu den Beziehungen zwischen Recht und Politik
      3. Darlegung der institutionellen Strukturen im Rechtssystem
      4. Vorstellung der zentralen Akteure im Bereich des Rechtssystems
      5. Vermittlung von Kenntnissen zu den zentralen Ressourcen für Forschungsarbeiten im Bereich des japanischen Rechts
      6. Projektorientiertes Lernen

    • 14535 Seminar
      The past, present and future of Japanese capitalism (Steffen Richard Heinrich)
      Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: K.18 Seminarraum (Hittorfstr. 18)

      Comments

      This advanced module explores the development and transformation of Japan’s post-war economic system. It examines how Japan’s model of capitalism enabled rapid growth with broad social inclusion, while also facing increasing criticism from the 1980s onwards for its inefficiencies and inequalities. Students will analyse key phases of institutional change—from the post-war boom and the neoliberal turn to recent debates about a “new capitalism”. The course adopts a multidisciplinary perspective, addressing economic, political, and social dimensions of Japan’s evolving economic order.

  • Korean Studies A

    7189aB3.1

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden verfügen über Kompetenzen zur eigenständigen wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit dem Forschungsgegenstand Korea. Sie verfügen über Fachwissen zu aktuellen Konzepten, sowie Fachkompetenz in den westlichen und koreanischen Forschungsdiskursen und -debatten und können ihre Fach- und Methodenkompetenz an exemplarischen Gegenständen anwenden.

    Inhalte:

    Es wird fundiertes Sachwissen zu sozialwissenschaftlichen oder kulturwissenschaftlichen Aspekten Koreas. Dabei verfolgt es exemplarische Fragestellungen in der Auseinandersetzung mit zentralen Themen und Diskursen der kultur- oder sozialwissenschaftlichen Koreastudien.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja

    Seminar / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    schriftliche Ausarbeitung (ca. 4500 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Wintersemester

    • 14625a Advanced seminar
      History of the Korean Language (Vladimir Glomb)
      Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: K 25/11 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
    • 14626a Advanced seminar Cancelled
      "Reading" History of North Korea (Hojye Kang)
      Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: IKS

      Comments

      The course aims to gain an understanding of North Korea's history and critically analyze their logic by examinin g primary documents. It begins by introducing the concept of archiving work, including where to find and how t o read various types of primary documents such as newspapers, academic journals, monographs, novels, memoi rs, and works of leaders. After reading 3-5 books and some papers to familiarize with North Korean history rese arch methods, participants will then analyze primary documents related to their chosen research topics. The cou rse is designed to facilitate research on North Korea with a balanced perspective.

    • 14627a Seminar
      Hallyu in Practice: Methods of Cultural Inquiry (Gwendolyn Domning Sookeung Jung)
      Schedule: Do 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: IKS weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de

      Comments

      This course centers on hands-on research and the practical application of methods through the lens of the Korean Wave (Hallyu). Students will actively engage with a range of qualitative and exploratory research approaches to investigate how cultural phenomena related to Korea can be observed, documented, and analyzed in real-world contexts. Key methodological tools introduced and practiced include: -interviews with consumers, fans, or professionals in the cultural field, -participant observation in online or offline communities, -visual analysis of music videos, social media content, TV series, or fashion images, -and experimental or ethnographically inspired fieldwork in digital or urban environments. Students are encouraged to apply these methods in small-scale, self-directed research projects. They will develop their own research questions, engage critically with the field, reflect on their positionality as researchers, and present their findings in a variety of formats. The course places strong emphasis on practical experimentation, methodological learning, and critical reflection. It also explores how Korea and the Korean Wave function as research fields within broader cultural, global, and academic contexts—always with the goal of building methodological competence and a thoughtful approach to contemporary popular culture.

    • 14631a Seminar
      Korea in East Asia (Vladimir Glomb)
      Schedule: Mi 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14625b Methods Tutorial
      History of the Korean Language (Vladimir Glomb)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: K 25/11 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
    • 14626b Methods Tutorial Cancelled
      ”Writing" History of North Korea (Hojye Kang)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: IKS

      Comments

      The course aims to gain an understanding of North Korea's history and critically analyze their logic by examinin g primary documents. It begins by introducing the concept of archiving work, including where to find and how t o read various types of primary documents such as newspapers, academic journals, monographs, novels, memoi rs, and works of leaders. After reading 3-5 books and some papers to familiarize with North Korean history rese arch methods, participants will then analyze primary documents related to their chosen research topics. The cou rse is designed to facilitate research on North Korea with a balanced perspective.

    • 14627b Project Seminar
      Hallyu in Practice: Methods of Cultural Inquiry (Gwendolyn Domning Sookung Jung)
      Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: IKS weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de

      Comments

      This course centers on hands-on research and the practical application of methods through the lens of the Korean Wave (Hallyu). Students will actively engage with a range of qualitative and exploratory research approaches to investigate how cultural phenomena related to Korea can be observed, documented, and analyzed in real-world contexts. Key methodological tools introduced and practiced include: -interviews with consumers, fans, or professionals in the cultural field, -participant observation in online or offline communities, -visual analysis of music videos, social media content, TV series, or fashion images, -and experimental or ethnographically inspired fieldwork in digital or urban environments. Students are encouraged to apply these methods in small-scale, self-directed research projects. They will develop their own research questions, engage critically with the field, reflect on their positionality as researchers, and present their findings in a variety of formats. The course places strong emphasis on practical experimentation, methodological learning, and critical reflection. It also explores how Korea and the Korean Wave function as research fields within broader cultural, global, and academic contexts—always with the goal of building methodological competence and a thoughtful approach to contemporary popular culture.

    • 14631b Seminar
      Korea in East Asia (Vladimir Glomb)
      Schedule: Mi 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
  • Korean Studies B

    7189aB3.2

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden verfügen über Kompetenzen zur eigenständigen wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit dem Forschungsgegenstand Korea. Sie verfügen über Fachwissen zu aktuellen Konzepten, sowie Fachkompetenz in den westlichen und koreanischen Forschungsdiskursen und -debatten und können ihre Fach- und Methodenkompetenz an exemplarischen Gegenständen anwenden.

    Inhalte:

    Es wird fundiertes Sachwissen zu sozialwissenschaftlichen oder kulturwissenschaftlichen Aspekten Koreas. Dabei verfolgt es exemplarische Fragestellungen in der Auseinandersetzung mit zentralen Themen und Diskursen der kultur- oder sozialwissenschaftlichen Koreastudien. Die Studierenden üben die selbstständige wissenschaftliche Arbeit, wenden Theorien und Methoden an, können je nach Sprachschwerpunkt koreanische Quellen und Texte analysieren und präsentieren ihre Ergebnisse in schriftlicher und mündlicher Form.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja

    Übung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    schriftliche Ausarbeitung (ca. 4500 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Sommersemester

    • 14625a Advanced seminar
      History of the Korean Language (Vladimir Glomb)
      Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: K 25/11 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
    • 14626a Advanced seminar Cancelled
      "Reading" History of North Korea (Hojye Kang)
      Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: IKS

      Comments

      The course aims to gain an understanding of North Korea's history and critically analyze their logic by examinin g primary documents. It begins by introducing the concept of archiving work, including where to find and how t o read various types of primary documents such as newspapers, academic journals, monographs, novels, memoi rs, and works of leaders. After reading 3-5 books and some papers to familiarize with North Korean history rese arch methods, participants will then analyze primary documents related to their chosen research topics. The cou rse is designed to facilitate research on North Korea with a balanced perspective.

    • 14627a Seminar
      Hallyu in Practice: Methods of Cultural Inquiry (Gwendolyn Domning Sookeung Jung)
      Schedule: Do 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: IKS weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de

      Comments

      This course centers on hands-on research and the practical application of methods through the lens of the Korean Wave (Hallyu). Students will actively engage with a range of qualitative and exploratory research approaches to investigate how cultural phenomena related to Korea can be observed, documented, and analyzed in real-world contexts. Key methodological tools introduced and practiced include: -interviews with consumers, fans, or professionals in the cultural field, -participant observation in online or offline communities, -visual analysis of music videos, social media content, TV series, or fashion images, -and experimental or ethnographically inspired fieldwork in digital or urban environments. Students are encouraged to apply these methods in small-scale, self-directed research projects. They will develop their own research questions, engage critically with the field, reflect on their positionality as researchers, and present their findings in a variety of formats. The course places strong emphasis on practical experimentation, methodological learning, and critical reflection. It also explores how Korea and the Korean Wave function as research fields within broader cultural, global, and academic contexts—always with the goal of building methodological competence and a thoughtful approach to contemporary popular culture.

    • 14631a Seminar
      Korea in East Asia (Vladimir Glomb)
      Schedule: Mi 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14625b Methods Tutorial
      History of the Korean Language (Vladimir Glomb)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: K 25/11 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
    • 14626b Methods Tutorial Cancelled
      ”Writing" History of North Korea (Hojye Kang)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
      Location: IKS

      Comments

      The course aims to gain an understanding of North Korea's history and critically analyze their logic by examinin g primary documents. It begins by introducing the concept of archiving work, including where to find and how t o read various types of primary documents such as newspapers, academic journals, monographs, novels, memoi rs, and works of leaders. After reading 3-5 books and some papers to familiarize with North Korean history rese arch methods, participants will then analyze primary documents related to their chosen research topics. The cou rse is designed to facilitate research on North Korea with a balanced perspective.

    • 14627b Project Seminar
      Hallyu in Practice: Methods of Cultural Inquiry (Gwendolyn Domning Sookung Jung)
      Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-16)
      Location: IKS weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de

      Comments

      This course centers on hands-on research and the practical application of methods through the lens of the Korean Wave (Hallyu). Students will actively engage with a range of qualitative and exploratory research approaches to investigate how cultural phenomena related to Korea can be observed, documented, and analyzed in real-world contexts. Key methodological tools introduced and practiced include: -interviews with consumers, fans, or professionals in the cultural field, -participant observation in online or offline communities, -visual analysis of music videos, social media content, TV series, or fashion images, -and experimental or ethnographically inspired fieldwork in digital or urban environments. Students are encouraged to apply these methods in small-scale, self-directed research projects. They will develop their own research questions, engage critically with the field, reflect on their positionality as researchers, and present their findings in a variety of formats. The course places strong emphasis on practical experimentation, methodological learning, and critical reflection. It also explores how Korea and the Korean Wave function as research fields within broader cultural, global, and academic contexts—always with the goal of building methodological competence and a thoughtful approach to contemporary popular culture.

    • 14631b Seminar
      Korea in East Asia (Vladimir Glomb)
      Schedule: Mi 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-15)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • Komplementäres Modul (15 LP) 7189aC1.1
    • Komplementäres Modul (5 LP) 7189aC1.10
    • Komplementäres Modul (5 LP) 7189aC1.11
    • Komplementäres Modul (15 LP) 7189aC1.2
    • Komplementäres Modul (10 LP) 7189aC1.3
    • Komplementäres Modul (10 LP) 7189aC1.4
    • Komplementäres Modul (10 LP) 7189aC1.5
    • Komplementäres Modul (5 LP) 7189aC1.6
    • Komplementäres Modul (5 LP) 7189aC1.7
    • Komplementäres Modul (5 LP) 7189aC1.8
    • Komplementäres Modul (5 LP) 7189aC1.9