Institute of German and Dutch Languages and Literatures
Studienangebot für internationale Gaststudierende: Berlin- und Deutschlandstudien
7177a_m45-
Berlin: City, State, History - Module A
7177aA1.1-
16900
Seminar
"Goldene Zwanziger" in Berlin? Traum und Realität 1920/2020 (Hildegard Piegeler)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-04-14)
Location: KL 32/123 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema: Nach Jahrzehnten der Teilung und der Wiederherstellung einer städtischen Normalität nach 1990 ist Berlin in einer Lage, die einen Blick zurück in die „Goldenen Zeiten“ der 1920er Jahre und einen Vergleich mit Fragen und Problemen der heutigen Situation sinnvoll und spannend macht. Mit der Gründung der Weimarer Republik 1918 waren die politischen Rahmenbedingungen gegeben, den Berliner Raum neu zu ordnen. Die Stadt Berlin in ihrem heutigen Gebiets-umfang entstand zum 1. Oktober 1920 mit dem „Groß-Berlin-Gesetz“, welches den Zusammenschluss mit 7 weiteren Städten, 59 Landgemeinden und 27 Gutsbezirken bewirkte. Nach diesem Zusammenschluss entwickelte sich Berlin in den 1920er Jahren in eine Metropole, die bis heute als Symbol der Moderne gilt. „Golden“ waren die 1920er Jahre zwar nur für wenige, aber vor dem Hintergrund der Größe und Anonymität der Millionenstadt und der Freiheiten, die die neue Republik garantierte, erschienen die 1920er Jahre doch als Zeit der Experimente, der Attraktionen und der Faszination für das Neue. Welche Probleme waren damals zu bewältigen und welche Lösungsstrategien wurden erprobt und umgesetzt? Und welche Zukunftsvorstellungen über Berlin wurden damals entwickelt? Programm: Vor dem skizzierten Hintergrund und in vergleichender Perspektive wird das Seminar sich mit Fragen kommunaler Verwaltung, Wirtschaft und Arbeit, Wohnungsbau, Verkehr und Infrastruktur und in zwei Schwerpunkten mit Fragen zu Bevölkerung und Migration sowie den Angeboten der Kultur und Kulturschaffenden beschäftigen. Für die angeführten Bereiche sind Exkursionen im Stadtgebiet und der Besuch von Museen/Ausstellungen vorgesehen. Für wen ist der Kurs geeignet? Sie sollten in der Lage sein, kultur- und sozialwissenschaftliche Texte auf Deutsch zu lesen und für die von mir bereitgestellten Texte und für kürzere schriftliche Hausarbeiten eine wöchentliche Arbeitszeit von ca. 3 Stunden einplanen. Zudem sollten sie ggf. zu einigen Zusatzterminen bereit sein, um an Exkursionen teilzunehmen. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS-Credits zu erhalten, müssen sie regelmäßig an den wöchentlichen Sitzungen des Seminars teilnehmen, gute Kenntnisse der Kursmaterialien besitzen, kurze schriftliche Hausarbeiten verfassen und die Klausur am Ende des Semesters bestehen
-
16900
Seminar
-
Key Topics and Concepts in German and European Culture, Society, and Politics - Module A
7177aA1.11-
16906
Seminar
Deutschlands politische Landschaft: Institutionen und Prozesse (Annika Becker)
Schedule: Fr 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-04-25)
Location: JK 28/130 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema: „Politik ist die Kunst des Möglichen.“ Dieses Zitat von Otto von Bismarck fasst die komplexen und dynamischen Kräfte zusammen, die das politische System Deutschlands prägen. In diesem Seminar werden wir die wesentlichen politischen Institutionen und die internen Prozesse des deutschen Staatswesens genauer betrachten. Dabei werfen wir einen vertiefenden Blick auf die Funktionsweise der deutschen Demokratie, die Institutionen des Staates sowie die politischen und rechtlichen Rahmenbedingungen, die die politischen Entscheidungen auf Bundes-, Landes- und kommunaler Ebene leiten. Wir befassen uns mit den Verfassungsorganen Bundestag und Bundesrat, erörtern die Aufgaben und Kompetenzen von Bundesregierung, Bundeskanzler und Bundespräsident, erkunden das parlamentarische System und die Geheimdienste Deutschlands und beschäftigen uns mit Fragen der politischen Kommunikation und Entscheidungsfindung. Anhand von ausgewählten historischen Wendepunkten der deutschen Nachkriegspolitik – wie etwa dem Rücktritt des Bundeskanzlers Willy Brandt – tauchen wir ein in die Geschichte und Gegenwart der deutschen Politiklandschaft. Programm: Das Seminar verfolgt das Ziel, den Teilnehmenden ein fundiertes Verständnis des Politiksystems in Deutschlands zu vermitteln. Sie sollen in der Lage sein, die politischen Institutionen und Prozesse kritisch zu reflektieren, ihre Funktionsweise zu verstehen und die Herausforderungen und Potenziale zu erkennen, denen politische Akteure und Institutionen in der Geschichte der Bundesrepublik gegenüberstanden. Ist dies der richtige Kurs für Sie? Das Seminar wendet sich an Gaststudierende aller Fächer mit Deutschkenntnissen von mindestens B 1 (GER). Neben Interesse an deutscher Geschichte und Politik sollten Sie die Bereitschaft mitbringen, Texte vorzubereiten und an Diskussionen teilzunehmen. Der Kurs beinhaltet zudem verpflichtende Exkursionen, etwa ins Berliner Regierungsviertel. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS zu erhalten, müssen Sie regelmäßig aktiv teilnehmen (in mindestens 12 der 14 Sitzungen); die Kursmaterialien gut kennen, während des Semesters eine Präsentation mit einer Arbeitsgruppe halten und eine Klausur bestehen (90 Min.).
-
16906
Seminar
-
Key Topics and Concepts in German and European Culture, Society, and Politics - Module A
7177aA1.12-
16907
Seminar
Migration und Religion (Hildegard Piegeler)
Schedule: Mi 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-16)
Location: JK 28/130 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema: Während der seit Mitte der 1950er Jahre einsetzenden größeren Migrationsbewe¬gungen nach Deutschland, in denen Arbeitskräfte aus anderen europäischen Ländern und später aus der Türkei gezielt angeworben wurden, fanden die Lebenssituation und die „mitgebrachte Religion“ der Migranten über lange Zeit wenig Interesse. Spätestens seit der so genannten „Flüchtlingskrise“ 2015 hat sich die Situation und hat sich insbesondere die gesellschaftliche Wahrnehmung von Migration drastisch verändert. Kaum etwas bewegt und polarisiert nach wie vor die deutsche Gesellschaft stärker als das Thema „Migrations- und Flüchtlingspolitik“, das durch die Herausforderungen der aktuellen kriegerischen Auseinandersetzungen an Schärfe noch zugenommen hat. Das Seminar wird sich dieser oftmals polemisch geführten Auseinandersetzung mit einem spezifischen Schwerpunkt widmen: Es wird der Frage nachgehen, welche Rolle und welche Bedeutung in dieser Auseinandersetzung den Religionen und ihren Anhängern zukommt. Darüber hinaus ist zu fragen, vor welchen religionspolitischen Problemen ein moderner Staat steht, der auf der Trennung von Staat und Religion und dem Recht auf Religionsfreiheit basiert. Programm: Das Seminar wird sich fortlaufend mit religionswissenschaftlichen Fragen auseinandersetzen, um auf dieser Grundlage aktuell diskutierte Probleme und Konflikte zum Themenfeld Migration und Religion zu analysieren und zu reflektieren (z.B. „Gehört der Islam zu Deutschland?“). In einem weiteren Schwerpunkt werden wir über das Verhältnis von Staat und Religion, das Recht auf Religionsfreiheit sowie ihre politischen Implikationen im europäischen Kontext diskutieren. Für wen ist der Kurs geeignet? Sie sollten unbedingt Interesse an religionswissenschaft¬lichen Fragen haben. Für die Bearbeitung der von mir bereitgestellten Texte und Kursmaterialien sowie für kürzere schriftliche Hausarbeiten sollten sie ca. 3 Stunden einplanen. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS-Credits zu erhalten, müssen sie regelmäßig an den wöchentlichen Seminar-Sitzungen teilnehmen, gute Kenntnisse der Kursmaterialien besitzen, kurze schriftliche Hausarbeiten verfassen und die Klausur am Ende des Semesters bestehen.
-
16907
Seminar
-
Film, Art, and Literature in Social, Historical, and Political Contexts - Module A
7177aA1.16-
16908
Seminar
Film der Weimarer Republik (Muriel Ernestus)
Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-04-16)
Location: KL 32/123 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema: Die Weimarer Republik war nur von kurzer Dauer. Die Jahre zwischen ihrer Gründung im Jahr 1919 und ihrem jähen Ende durch die Machtübernahme der Nazis 1933 waren abgesehen von einer kurzen Phase der relativen Stabilität von ökonomischer und politischer Instabilität geprägt. Trotz ihres kurzen Lebens war die Weimarer Republik jedoch eine kulturell ausgesprochen reiche und vielfältige Phase. Dies gilt in besonderem Maße für das Kino der Zeit, das berühmt für experimentierfreudige Regie, innovative Kameraführung und beeindruckendes Licht- und Set-Design ist. Vor allem verdankt das Kino der Weimarer Republik seinen Erfolg aber großartigen Schauspieler*innen und mitreißenden Geschichten über Vampire, manipulative Hypnotiseure, verführerische Roboter, starke Frauen und gesellschaftliche Herausforderungen. Filme wie „Das Cabinet des Dr. Caligari“, „Der letzte Mann“, „Metropolis“ oder „Mädchen in Uniform“ haben nicht von ungefähr bis heute Kultstatus und wurden über die Jahre immer wieder von Filmemacher*innen durch filmische Anspielungen in Werken wie „Blade Runner“ oder „Shutter Island“ gewürdigt. Abgesehen von ihrer beeindruckenden stilistischen und thematischen Vielfalt sind Filme der Weimarer Republik auch wertvolle mentalitätsgeschichtliche Dokumente, die viel über die damalige Zeit und die historische Entwicklung Deutschlands verraten. Programm: Ausgehend von kurzen Einführungen in die Filmanalyse und die Geschichte der Weimarer Republik werden wir eine repräsentative Auswahl von Filmen besprechen. Ergänzend werden wir uns auch mit akademischen Texten zu den Filmen beschäftigen. Die im Seminar behandelten Filme sind überwiegend kostengünstig über Streaming-Portale zugänglich und müssen zuhause eigenständig gesichtet werden. Im Seminar analysieren wir dann gemeinsam exemplarisch Schlüsselszenen. Für wen ist der Kurs geeignet? Der Kurs ist offen für Studierende aller Fächer. Kenntnisse der Filmanalyse werden nicht vorausgesetzt, sie sollten aber die Bereitschaft mitbringen, pro Woche einen Film zu sichten und ergänzende kürzere Texte zu lesen. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS-Punkte zu erhalten, müssen Sie regelmäßig aktiv teilnehmen (in mindestens 12 der 14 Sitzungen); die Kursmaterialien gut kennen (1 Film und etwa 10 Seiten pro Woche), während des Semesters in einer Arbeitsgruppe ein Protokoll erarbeiten und vorstellen; die Klausur bestehen (90min.).
-
16908
Seminar
-
Film, Art, and Literature in Social, Historical, and Political Contexts - Module A
7177aA1.17-
16909
Seminar
Kultur und Politik im Nationalsozialismus (Muriel Ernestus)
Schedule: Mi 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-16)
Location: KL 32/123 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema: Keine andere Phase der Geschichte hatte ähnlich verheerende Auswirkungen wie die zwölf Jahre zwischen Hitlers Ernennung zum Reichskanzler und dem Ende des Nazi-Regimes: etwa 6 Millionen ermordete jüdische Menschen, mehrere Millionen sonstige Opfer nationalsozialistischer Massenverbrechen und geschätzte 65 Millionen Weltkriegstote sind die schreckliche Bilanz des Nationalsozialismus. 80 Jahre nach dem Zusammenbruch des nationalsozialistischen Systems mit der bedingungslosen Kapitulation der deutschen Wehrmacht ist die Zeit der nationalsozialistischen Herrschaft die besterforschte Phase der deutschen Geschichte. Unzählige Romane, Film- und Fernsehproduktionen, die sich mit den unterschiedlichsten Aspekten des NS-Regimes auseinandersetzen, zeugen zudem von einer umfassenden künstlerischen Aufarbeitung der braunen Jahre. Gleichzeitig legen Studien nahe, dass das konkrete Faktenwissen vieler Menschen abnimmt. Das Seminar will dem entgegensteuern und einen möglichst breiten Überblick über unterschiedliche Facetten des Themenkomplexes Nationalsozialismus vermitteln. Der Schwerpunkt liegt dabei auf der Untersuchung der Verschränkung von Kultur und Politik unter dem Hakenkreuz. Unser besonderes Interesse gilt Propaganda als Mittel der Herrschaftsstabilisierung. Programm: Ausgehend von einer gemeinsamen Betrachtung der historischen Rahmenbedingungen, die zum Aufstieg Hitlers und der NSDAP führten, beschäftigen wir uns zunächst anhand von historischen Quellen und Überblicksdarstellungen mit Strukturen und Institutionen des Nationalsozialismus. Anhand konkreter Beispiele aus Film, Literatur oder Architektur untersuchen wir alsdann Funktionsweisen von Propaganda im Nazi-Staat. Mindestens eine Seminarsitzung findet außerhalb des FU-Campus statt. Geplant ist u.a. ein gemeinsamer Besuch der Topographie des Terrors. Für wen ist der Kurs geeignet? Der Kurs ist offen für Studierende aller Fächer. Vorkenntnisse sind nicht erforderlich, sie sollten aber neben Interesse am Gegenstand auch die Bereitschaft und Geduld zur Lektüre akademischer Texte mitbringen. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS-Punkte zu erhalten, müssen Sie regelmäßig aktiv teilnehmen (in mindestens 12 der 14 Sitzungen); die Kursmaterialien gut kennen (im Schnitt 15-20 Seiten pro Woche), während des Semesters in einer Arbeitsgruppe eine kleine Präsentation erarbeiten und die schriftliche Abschlussprüfung (Klausur) bestehen.
-
16909
Seminar
-
Berlin: City, State, History - Module A
7177aA1.2-
16901
Seminar
Stadtbilder: Berlin in Malerei und Fotografie (Annika Becker)
Schedule: Di 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-15)
Location: JK 28/112 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema: „Berlin ist eine Stadt, verdammt dazu, ewig zu werden, niemals zu sein“ Dieses berühmte Zitat des Kunstkritikers Karl Scheffler beschreibt treffend die unendlich facettenreiche Seele der deutschen Hauptstadt: Eine Metropole im ständigen Wandel, im dauernden Umbruch, mit tausend Gesichtern. Berlin ist eine Stadt des Fortschritts, Stadt der Visionen – aber auch eine Stadt der Geschichte und Stadt der Erinnerung. Die Metropole an der Spree war immer schon Sammelbecken für (Lebens-) Künstler:innen und Pionier:innen auf der Suche nach dem berühmten Zeitgeist, den diese Stadt, wie vielleicht keine andere, zu atmen verspricht. Und so wurde Berlin selbst zur Muse der Künste und hat stets als deutsches und europäisches Kulturzentrum und Kulisse der außergewöhnlichen Wandlungsfähigkeit zu unterschiedlichsten Stadtbildern und Großstadtportraits inspiriert. Seien es geschäftige Straßenszenen der preußischen Kaiserzeit – eingefangen in der frühen Street-Fotographie des 19. Jahrhunderts – oder avantgardistische Werke der 1910er und 1920er Jahre wie Ludwig Meidners „Ich und die Stadt“: Berlin wird unablässig künstlerisch verarbeitet und weitergedacht und bleibt bis in die Gegenwart ein beliebtes und komplexes Motiv der Bildkunst. Der Kurs wird sich mit ausgewählten Kunstwerken aus Malerei und Fotographie beschäftigen, die unterschiedliche Facetten der Großstadt Berlin abbilden, deren Ästhetiken diskutieren und die zeithistorischen Kontexte dazu beleuchten. Programm: Wir werden uns in diesem Kurs mit Künstler:innen und Kunstwerken beschäftigen, die die Metropole Berlin behandeln. Dabei beschäftigen wir uns mit verschiedenen Medien (hauptsächlich Malerei und Fotographie) und unterschiedlichen Ästhetiken und Epochen, die wir kunstanalytisch und historisch einordnen werden. Ziel des Kurses ist es, einen kultur- und kunstwissenschaftlichen Überblick über Berliner Stadtbilder vom 19. Jahrhundert bis in die Gegenwart zu erhalten. Ist dies der richtige Kurs für Sie? Der Kurs ist offen für Studierende aller Fächer. Sie sollten interessiert an kunstwissenschaftlichen und kunsthistorischen Fragestellungen sein. Der Kurs beinhaltet verpflichtende Exkursionen zu Ausstellungen und Kunstgalerien in Berlin. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS zu erhalten, müssen Sie regelmäßig aktiv teilnehmen (in mindestens 12 der 14 Sitzungen); die Kursmaterialien gut kennen, während des Semesters eine Präsentation mit einer Arbeitsgruppe halten und eine Klausur bestehen (90 Min.).
-
16901
Seminar
-
The City: Visions and Representations in Past, Present and Future - Module A
7177aA1.23-
16910
Seminar
Playgrounds (Gregor Hens)
Schedule: Mo 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-04-14)
Location: International House, Ehrenbergstr. 26-28 Raum 009, am 7.7. Raum 004, am 30.6. Raum 031
Comments
Topic: Whereas play, according to Dutch cultural historian Johan Huizinga, is foundational to human culture, children’s playgrounds are primarily a modern and urban phenomenon, and Berlin is a perfect place to study them. The city boasts some 1850 public playgrounds in all, as well as a plethora of other spaces dedicated to children’s play and physical education. The history of playgrounds is varied and interesting, closely following developments in areas such as social and political life, child development, art/design and, of course, pedagogy. Specifically, it intersects in productive ways with progressive social and pedagogical movements of the late 19th century ('Lebensreform') and various models of anti-authoritarian education of the mid-twentieth century. Some of the more unusual adventure and construction playgrounds of the 1960s are still in operation in Berlin today. Program: We will consider the issues surrounding playgrounds from a multi-disciplinary perspective, consulting research in fields as varied as landscape architecture, sociology and philosophy. We will discuss the goals and functions of playground design and analyze a wide range of spaces in and around the city. Some of the questions we might ask: What kinds of activities are suggested by playground design and siting? What are the implicit pedagogical assumptions? What is the urban context? What other social functions do playgrounds suggest? Can I take this course? The seminar will be conducted entirely in English, participants should have at least B2 proficiency. There are no further prerequisites, and the course is open to Erasmus students from all fields. Students should be prepared to visit and document, on their own time, a number of different sites in and around the city. Requirements: To earn five ECTS credits, you will need to attend a minimum of ten meetings, including the first and final sessions of the semester (April 14, 2025 and July 14, 2025); carefully read the assigned texts; participate in seminar discussion; submit and present one midterm project (5 pages); and take a written exam on the final day of class.
-
16910
Seminar
-
The City: Visions and Representations in Past, Present and Future - Module A
7177aA1.24-
16911
Seminar
Places and Non-Places (Gregor Hens)
Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-04-14)
Location: JK 28/112 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Topic: Towards the end of postmodernism – and at the dawn of the "internet age" – thinkers such as Michel de Certeau and Marc Augé developed a conceptual model to describe the rather vague feeling of arbitrariness and interchangeability of space they experienced in modern cities, the idea that the few remaining identifiable "places" in our contemporary urban environments were mere remnants of earlier, culturally inscribed sites, re-manufactured for commercial (touristic) purposes. The vast remaining areas of the city were "non-places" and urban "filaments" that did not provide a sense of belonging. This freed city dwellers to (artistically or otherwise) misappropriate or re-inscribe objects of the urban fabric. In the early 1990s, the term hypermodernism (or supermodernism) was introduced to provide a framework for these observations in fields ranging from philosophy to anthropology and architecture. Program: We will consider this concept and its more recent iterations with respect to new and planned buildings in Berlin (by international firms such as OMA and Herzog & de Meuron), to places of infrastructure (train stations, airports), shopping centers, so-called POPS (privately owned public spaces) and urban wilderness areas. Course participants will be encouraged to explore the city on their own and respond to particular sites through visuals, audio recordings, (creative) texts and other forms of expression. Can I take this course? Yes, if you are interested in urbanism, architecture, and related fields; willing to read some theoretical texts; eager to explore the city on your own; open to (artistic) experimentation. The course has no further prerequisites. Requirements and Grading: To earn five ECTS credits, you will need to attend a minimum of ten meetings, including the first and final sessions of the semester (April 14, 2025 and July 14, 2025); carefully read the assigned texts; participate in seminar discussion; present a topic to the class; and pass a written exam on the final day of class.
-
16911
Seminar
-
Film, Literature, and Art in Context - Module A
7177aA1.28-
16912
Seminar
Saviour of mankind or “mad, bad, and dangerous”? Science in fiction, culture, and society (Susanne Scharnowski)
Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-04-15)
Location: Raum 211B, Van't Hoff Str. 6 (FB Rechtswissenschaft)
Comments
Topic: Since the Covid19 pandemic and in the context of climate change, slogans such as “Follow the science” or appeals to “trust science” have become ubiquitous. In fact, for modern societies, science and scientists are probably the last remaining authorities; when we need guidance, we turn to scientific experts and rely on their advice. However, this is a relatively new development; during the time of the ascent of the sciences, from the 18th through to the mid-20th centuries, new discoveries and inventions in the sciences as well as the scientists and inventors themselves were met with fear, scepticism or suspicion. One powerful expression of this attitude of societies towards the sciences can be found in popular works of fiction: we still use the names of fictional characters such as Faust, Frankenstein, Dr Jekyll or Dr Strangelove to characterise mad, evil or amoral scientists as well as dangerous scientific and/ or technological experiments and practices. Program: In this course, we will examine the development of literary / cultural imaginations of science and scientists, looking at key texts as well as scientific discoveries: Mary Shelley’s Frankenstein, galvanism and the creation of life; Robert Louis Stevenson’s Dr Jekyll & Mr Hyde: experimental drugs and the split personality; H.G. Wells’ The Island of Dr Moreau: Vivisection and genetics; Aldous Huxley’s Brave New World: eugenics, genetic engineering and chemistry; the figure of the physicist J. Robert Oppenheimer, the ‘father of the atomic bomb’, in post-war reality and fiction, and, finally, the benevolent scientific research on climate change in Kim Stanley Robinson’s Green Earth trilogy. Based on extracts from the texts and on academic texts which contextualise and analyse the topics, discussions in class will take literature as a point of departure for a more fundamental examination of the connection between science and society. Some of the materials (presentations and film clips) will be available on Blackboard; additionally, students have to purchase the reader (a collection of photocopied texts in printed form) from the copy shop at Königin-Luise-Str. 39, near U-Bahnhof Dahlem Dorf. Is this the right course for you? You should be prepared to study literary as well as complex academic texts in English, and you should be interested in a critical analysis, interpretation and discussion of cultural and social phenomena. Workload and Assessment: To obtain 5 ECTS credits, you will engage with the course materials (an average of 25-35 pages of English texts per week), attend the course regularly and participate in class discussions (at least 12 out of 14 classes). You will also have to pass a short mid-term test and the final written exam.
-
16912
Seminar
-
Film, Literature, and Art in Context - Module A
7177aA1.29-
16913
Seminar
Native Americans and German national identity (Susanne Scharnowski)
Schedule: Mi 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-16)
Location: JK 29/118 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Topic: Foreigners, in particular people from the US or Canada, are often astonished when they hear how fascinated Germans are with Native Americans. So-called “hobbyist” events with Germans “playing” at being and dressing up as North American Indians, shows with Native Americans performing traditional dances or other rituals, but also theatrical festivals devoted to stories around the fictional Mescalero Apache Winnetou and his white (German) blood brother Old Shatterhand draw thousands of visitors, and it is still fair to say that most Germans have some memory of playing Indians when they were children. The creator of Winnetou, Karl May, is more widely read than Goethe or Thomas Mann, although the literary value of his texts is disputed. As puzzling as this may be from the outside: For more than 150 years, America and, in particular, North American Indians have played an important role in narratives about German national identity. Examining these narratives, we will discover a complex web of fascination and identification with Native Americans on the one hand, fascination and ambivalence regarding the culture, politics, and economics of the US and white Americans on the other hand. Program: We will study extracts from literary texts depicting Native Americans from the 19th and 20th centuries and analyse films based on Karl May and other others, produced in the FRG and the GDR (West and East Germany). We will study the political implications of images of Native Americans in the context of imperial Germany, in National Socialism, and in the GDR, and we will discuss and evaluate concepts such as the “Noble Savage”, “cultural appropriation” and racial/ ethnic stereotyping and exoticism. As an introduction, students may want to read the Wikipedia entry: https://en.wikipedia.org/wiki/Native_Americans_in_German_popular_culture Is this the right course for you? The course is open to students from all fields, from the sciences as well as from the humanities. However, you should be able to read English texts at a fairly high level, be prepared to study a wide variety of theoretical as well as literary texts and be interested in the topic as well as in textual and discourse analysis. Workload and Assessment: To obtain 5 ECTS credits, you will have to study and engage with the course materials (an average of 20 pages of academic and/ or literary texts per week), give a short oral presentation, and pass the written exam at the end of the semester. Students must attend at least 85% of the classes (12 out of 14). Some of the materials will be available in digital form on Blackboard; additionally, students have to purchase the reader (a collection of photocopied texts in printed form) from the copy shop at Königin-Luise-Str. 39, near U-Bahnhof Dahlem Dorf.
-
16913
Seminar
-
Film, Literature, and Art in Context - Module B
7177aA1.31-
16914
Seminar
Contemporary German Literature: Jenny Erpenbeck's Go Went Gone (Gregor Hens)
Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-04-15)
Location: JK 28/112 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Topic: Jenny Erpenbeck’s Go, Went, Gone, published in German in 2015, is a politically charged novel about the situation of African refugees in Berlin. Richard, an older German with a GDR background, gets involved with, and befriends, a number of African refugees at a protest camp on Oranienplatz in Kreuzberg. A former Classics professor who was recently forced into retirement, he empathizes with the refugees, who are not allowed to work under German asylum laws. Richard researches their plight and helps them with administrative and everyday tasks, even giving piano lessons to one of them. After a break-in at Richard’s house, he and his friends question their own prejudices and attempt to learn from the experience. Program: The novel will serve as a starting point for our exploration of the political and human rights issues surrounding the situation of African refugees in Berlin. We will read the book at a good pace of about thirty pages a week and consider the surrounding issues in a critical and participatory fashion. Some additional materials will be provided to round out the discussion. You may read Erpenbeck‘s novel in any of the available editions: German, English, Spanish, French, Italian. The language of instruction/discussion will be English. Can I take this course? Yes – ¬if you are interested in social and political issues of contemporary Germany, and willing to engage in a seminar-style discussion about a literary text. The course has no further prerequisites. Requirements and Grading: You will need to purchase a copy of Erpenbeck’s novel. In order to earn five ECTS points, you will have to attend at least eighty percent of the scheduled meetings, including a) one of the first two sessions of the semester, and b) the final session on July 15. You will carefully read approximately thirty pages a week; serve as a (co-)moderator of one session; and pass a written exam on the final day of class.
-
16914
Seminar
-
German and European Politics and Society - Module A
7177aA1.34-
16915
Seminar
Infinity and the evolution of intelligence (Daniel Louis Nethery)
Schedule: Fr 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-04-25)
Location: JK 28/112 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Subject: In a paper published in 1950, Alan Turing proposed a way to think about whether computers can think. He asked whether they might, one day, successfully imitate humans in writing. His question is now understood as seminal to the concept of artificial intelligence (AI). Program: We will analyse this concept of AI as the culmination of two parallel develop¬ments: the elaboration of the mathematical concept of infinity on one hand and of the theory of biological evolution on the other. Among other topics we will cover, in a heuristic way: natural selection and eugenics; the “diagonal argument” demonstrating the existence of “uncount¬ably infinite” sets; Mendelean genetics and scientific racism; child (language) development and IQ; the “incom-pleteness” of mathematical arithmetic and the implications of this for so-called Turing machines. Is this course for me? This course is open to all students. There are no prerequisites. Workload and assessment: During the semester you will be required to read on average 20 pages each week. You will qualify for 5 ECTS points if your attendance is satisfactory, you engage with the course materials, and you pass the examination at the end of the semester.
-
16915
Seminar
-
German and European Politics and Society - Module A
7177aA1.35-
16916
Seminar
Integration in Germany: policy and debate (Daniel Louis Nethery)
Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-04-15)
Location: KL 32/123 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Subject: In June 2024 a major reform of German citizenship law took effect, which makes it simpler for immigrants and their descendants to become German citizens. According to the government the reform should be understood as a measure designed to promote integration. Arguably it is the most prominent component of an integration policy developed by German governments over the past two decades. Program: We will take the changes to the citizenship law as the starting point for an analysis of integration in Germany in its economic, political and other social aspects. We will consider its definition with regard to work, language and education, including pre-school education, drawing in particular on results of the PISA study. We will debate the meaning of cultural integration, especially with regard to religion, comparing it to concepts like assimilation and multiculturalism. And we will set the concept of integration in historical perspective, tracing its connection to post-war immigration on one hand and to German reunification on the other. Is this course for me? This course is open to all students. There are no prerequisites. Workload and assessment: During the semester you will be required to read on average 20 pages each week. You will qualify for 5 ECTS points if your attendance is satisfactory, you engage with the course materials, and you pass the examination at the end of the semester.
-
16916
Seminar
-
German and European Politics and Society - Module B
7177aA1.37-
16917
Seminar
Basic Income and Inequality (Daniel Louis Nethery)
Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-04-15)
Location: International House Ehrenbergstr. 26-28 Raum 009, am 24.6. und 1.7. Raum 209A Vant-Hoff-Str. 6
Comments
Subject: In 2021 the German Institute for Economic Research (DIW) began paying 122 people €1,200 a month, tax free, no strings attached, for three years. The study, known as the Basic Income Pilot Project, aimed to contribute empirical evidence to the debate over the merits of a basic income. The first results of the experiment will be released in April 2025. Program: We will approach the study of a basic income through the literature on income inequality and its social implications when present at levels observed in Germany today. We will compare the working of a basic income to other types of government transfers in cash and in kind, and analyse their potential to reduce income inequality. We will contrast the experimental design and most important results of the Basic Income Pilot Project to an earlier trial carried out in Finland in 2017–18. And we will survey the structure of the German taxation system and assess the feasibility of funding a basic income. Is this course for me? This course is open to all students. There are no prerequisites. Workload and assessment: During the semester you will be required to read on average 20 pages each week. You will qualify for 5 ECTS points if your attendance is satisfactory, you engage with the course materials, and you pass the examination at the end of the semester.
-
16917
Seminar
-
German / European History in Context - Module A
7177aA1.39-
16918
Seminar
Reading Hitler: Autobiography as History (Daniel Louis Nethery)
Schedule: Fr 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-04-25)
Location: JK 28/112 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Subject: Ian Kershaw argued that the legacy of Adolf Hitler “belongs to us all,” and that “part of that legacy is the continuing duty to seek understanding of how Hitler was possible.” For that purpose Kershaw saw biography as indispensable. But he warned that biography “runs the natural risk of over-personalizing complex historical developments, [and] over-emphasizing the role of the individual in shaping and determining events.” Biography, then, poses dilemmas which arise whenever we seek to understand human affairs, past or present. Program: We will draw on several biographies of Hitler and of those close to him to study important episodes in his personal and political career. We will read about his childhood, his experience of war and peace, and his accumulation of power, first in the Nazi party, then in the German parliament and government. We will consider his role in the drafting of the Nuremberg laws and in the diplomacy leading to the Munich agreement, and discuss the ways in which biographers have responded to the question of his personal responsibility for the war and for the holocaust. And we will see that even his death gave rise to a debate over the role of government in the dissemination of information, which reappeared in a different aspect when historians came to edit his autobiography, Mein Kampf, seventy years later. Is this course for me? This course is open to all students. There are no prerequisites. Workload and assessment: During the semester you will be required to read on average 20 pages each week and pass a midterm test. You will qualify for 5 ECTS points if your attendance is satisfactory, you engage with the course materials, and you pass the examination at the end of the semester.
-
16918
Seminar
-
Berlin: City, State, History - Module B
7177aA1.4-
16902
Seminar
Berliner Bau- und Wohnkonzepte (Muriel Ernestus)
Schedule: Mo 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-14)
Location: KL 32/123 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema: Bezahlbares Wohnen gehört von jeher zu den großen sozialen Herausforderungen von Großstädten wie Berlin. Als Orte von Politik und Handel sind Stadtzentren von repräsentativen Geschäfts- und Verwaltungsbauten geprägt. Gleichzeitig sind sie aber auch Lebens- und Wohnraum der Menschen, die als Arbeitskräfte benötigt werden und über sehr unterschiedliche finanzielle Mittel verfügen. Spiegeln Wohnhäuser wohlhabender Menschen als Statussymbole oft individuelle Vorlieben, verraten Architektur und Lage der Wohnräume von Unter- und Mittelschicht viel über das soziale Gefüge einer Stadt. So zeugen etwa im Kaiserreich Villen im Grünen oder innerstädtische Gründerzeitbauten mit Fassadenornamenten, Stuck und hohen Decken von Selbstverständnis und Geltungsbedürfnis des Bürgertums. Einfache Arbeiter mussten hingegen meist unter fragwürdigen hygienischen Bedingungen zur Miete in überbelegten dunklen Hinterhäusern wohnen. Wegen ihrer Kargheit wurden diese Quartiere nicht von ungefähr als „Mietskasernen“ bezeichnet. Schmuckloses Bauen war in dieser Zeit vor allem Ausdruck begrenzter finanzieller Mittel. Die Vertreter des Neuen Bauens machen im Zwanzigsten Jahrhundert hingegen aus der Schlichtheit eine Tugend, wenn sie versuchen funktionelle und erschwingliche Wohnquartiere mit gestalterischem Anspruch zu schaffen. Auch im geteilten Berlin bleiben Wohnen und Wohnungsbau zentrale Themen, die von der Politik auf beiden Seiten der Mauer recht unterschiedlich angegangen werden. Wer wo und wie wohnen kann, ist dabei nicht erst in gegenwärtigen Gentrifizierungsdebatten die zentrale Frage. Programm: Das Seminar gibt einen Überblick über die Entwicklung Berliner Wohnquartiere seit dem Kaiserreich. Wir beschäftigen uns dabei gleichermaßen mit städtebaulichen Debatten wie architektonischen Merkmalen exemplarischer Wohnquartiere. Neben Mietskasernen werden wir u.a. Wohnquartiere der Berliner Moderne näher betrachten, DDR-Wohnsiedlungen zwischen Neoklassizismus und Plattenbau mit Westberliner Großwohnsiedlungen vergleichen und uns am Ende in einem Ausblick auch mit Lösungsvorschlägen für die Wohnraumkrise der Gegenwart beschäftigen. Im Laufe des Semesters werden wir voraussichtlich vier gemeinsame Exkursionen unternehmen. Zwei davon finden während der Seminarzeit in Uninähe statt. Zwei andere führen uns nach Mitte und Neukölln und sind mit etwas längeren Anfahrten verbunden. Damit hier auch Studierende teilnehmen können, die vorher ein Seminar in Dahlem haben, treffen wir uns an zwei Terminen (voraussichtlich 02. und 30.06.) erst um 17:00 und werden dann bis ~ 18:30 gemeinsam unterwegs sein. Halten Sie sich dieses Zeitfenster bitte frei, da die Teilnahme an den Exkursionen verpflichtend ist. Für wen ist der Kurs geeignet? Das Seminar wendet sich an Gaststudierende aller Fächer. Neben Deutschkenntnissen von mindestens B 1 (GER) sollten Sie Interesse an Architektur und Stadtgeschichte haben. Sie sollten außerdem Lust haben bei gutem wie bei schlechteren Wetter auf gemeinsamen Exkursionen die Stadt zu erkunden. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS-Credits zu erhalten, müssen Sie regelmäßig an Sitzungen und Exkursionen teilnehmen (in mindestens 10 der 12 Sitzungen); die behandelten Texte gut kennen; in einer Arbeitsgruppe eine kleine Präsentation erarbeiten und die Klausur bestehen (90min.). Die Anwesenheit in mindestens einer der ersten beiden Sitzungen ist zwingende Voraussetzung für die Teilnahme am Seminar.
-
16902
Seminar
-
German / European History in Context - Module A
7177aA1.40-
16919
Seminar
Holocaust in Berlin and Warsaw Persecution, Murder, and Help in the Urban Space (Grzegorz Rossolinski-Liebe)
Schedule: Di 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-15)
Location: KL 32/123 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Subject: Berlin and Warsaw were two central theatres of the Holocaust. While in Berlin the Nazis planned the global murder of the Jews and attempted to transform the city into the capital of Nazi Europe, it was in Warsaw that they created Europe’s biggest ghetto, in which 100,000 Jews died before the first deportations to the Treblinka death camp in July 1942. In this seminar, we will study and compare how the Jews were persecuted and murdered in Berlin and Warsaw; who helped them, how and why; and how the local population reacted to their persecution. In studying the Holocaust in both cities, we will concentrate on the general frameworks for understanding the Holocaust, the plans of the perpetrators, the behaviour of the collaborators, and the fate of particular actors, especially survivors, while analysing their diaries, memoirs, and interviews. Program: In this seminar, we will read theoretical texts about the Holocaust and discuss the urban aspect of the genocide, while concentrating on persecution, murder and help. We will also visit museums and memorial sides in Berlin. Is this course suitable for you? This course is open to students from the Arts & Humanities, Cultural Studies, Social Sciences and Economics departments. In this course, you will be expected to be open to new perspectives, interested in reading texts relevant to the subject and discussing them with other students. Workload and Assessment: In order to obtain 5 ECTS credits, you will have to attend the course regularly (at least 14 out of 16 sessions); study the weekly course materials (an average of 15-35 pages of English-language text per week); give a presentation alone or in a group (10-15 min) or submit a short essay (approx. 750 to 1,000 words); pass the written examination (90 minutes).
-
16919
Seminar
-
Socio-Cultural Perspectives on Nature and the Environment - Module A
7177aA1.44-
16920
Seminar
Green Germany (Susanne Scharnowski)
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-04-17)
Location: Raum 102, Van't Hoff Str. 6 (FB Rechtswissenschaft)
Comments
Topic: Germany likes to present itself as a country that leads the way in climate protection, in the development of renewable energies, and in waste separation and recycling, in short: as a ‘green’ country, even as the “Greenest Nation”. This perceived ‘greenness’, however, is not an entirely new phenomenon: Since the Napoleonic Wars, Germans have seen and presented themselves as closer to nature than other nations. The course will examine the evolution of this idea of “Green Germany” through history. Program: We will study key moments in the history of the German relationship to nature and the environment, looking at the role of grassroot movements on the one hand and government policy on the other hand. Topics we will discuss include the movement for nature conservation at the end of the 19th century; the period of National Socialism; the post-war environmental movement in West Germany; environmental protection and protest in East Germany, and, finally, the theory and practice of the German “Energiewende” as well as current debates and conflicts around the conservation of nature on the one hand and climate protection as well as energy policy on the other hand. We will also examine the specifically German attachment to the forest. Some of the materials (presentations and film clips) will be available on Blackboard; additionally, students have to purchase the reader (a collection of photocopied texts in printed form) from the copy shop at Königin-Luise-Str. 39, near U-Bahnhof Dahlem Dorf and bring the texts on paper to class. Is this the right course for you? The course is open to students from all fields. You should be interested in environmental questions in an historical, cultural, and political perspective, and you should be prepared to study and discuss academic and complex journalistic texts written in English. Workload and Assessment: To obtain 5 ECTS credits, you will have to attend the course regularly (all 11 classes: As there are three public holidays on Thursdays – 1, 8, and 29 May) have studied the course materials (studying an average of 20 pages of texts in English per week as well as listening to recorded lectures) and pass the written final examination.
-
16920
Seminar
-
Oral and Written Communication: Reading, Writing, Debating
7177aA1.49-
16921
Practice seminar
Creative Writing (Gregor Hens)
Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-04-15)
Location: JK 29/124 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Topic: Living and studying in a foreign country can be an exciting time in your personal and intellectual development. One productive way of dealing with the onslaught of impressions is to write about it. This course is designed to help you transform your ideas into a well-considered piece of literary writing. The resulting text may be fictional or non-fictional. It could take the form of a short story set in Berlin, a literary reportage, a creative essay, a series of poems or even the beginning chapter of a novel. Program: This course will be conducted workshop-style. You will work on your own text throughout the semester, and share and discuss it with your fellow students and the instructor. In addition, we will conduct short writing exercises and discuss assigned texts about the process of writing. Can I take this course? Yes – if you are interested in literature and wish to try your hand at creative writing. You should be open-minded toward your fellow students, and willing to share and discuss your work with them. You should be prepared to accept and dispense constructive criticism, and to establish a regular daily writing practice: a few minutes of note-taking after breakfast or a half hour of writing before you go to sleep. Your English may not be perfect, but you are willing to own your mistakes and work on your grammar, vocabulary, and style. Requirements and Grading: In order to earn 5 ECTS credits you will have to attend at least eighty percent of the scheduled meetings; engage with the reading materials and respond to a selection of them; post all writing assignments by the indicated due dates; respond to your fellow students' work online and in discussion. The final project, due on the last day of class, will be about ten pages in length.
-
16921
Practice seminar
-
Berlin: City, State, History - Module B
7177aA1.5-
16903
Seminar
Von der Mauer zum Museum: Erinnerungsorte der DDR in Berlin (Annika Becker)
Schedule: Fr 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-25)
Location: JK 28/130 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema:„Die Mauer im Kopf einzureißen, wird länger dauern, als irgendein Abrissunternehmen für die sichtbare Mauer braucht."Dieses berühmte Zitat des Schriftstellers Peter Schneider beschreibt das, in mancher Hinsicht, bis heute vorherrschende Verhältnis der Deutschen zu ihrer Geschichte. Die Deutsche Demokratische Republik, die DDR, währte 40 Jahre und prägte nicht nur die Mentalität und das Denken der Ostdeutschen, die in ihr lebten, sondern auch der Westdeutschen, die mit ihr leben mussten. Auch nach dem Fall der Mauer und des Eisernen Vorhangs wirkt die DDR bis in die Gegenwart fort: In Bildern, Symbolen und Begriffen des historischen Gedächtnisses, einer verklärten „Ostalgie“, aber auch in ihren materiellen Hinterlassenschaften. Die Erinnerung an die DDR lässt sich in Berlin besonders eindrücklich erkunden: Die Erinnerungsorte, die heute vielfach zu Museen und Gedenkstätten geworden sind, legen über die Zeit hinweg Zeugnis ab über die Geschichte eines untergegangenen Staates. Programm: In diesem Seminar werden wir gemeinsam die Erinnerungsorte der DDR in Berlin erkunden und ihre Bedeutung im historischen Kontext der Stadtgeschichte erschließen. Im Seminar werden wir diese Erinnerungsorte durch eine Auseinandersetzung mit historischen Quellen, Fotografien und Zeitzeugenberichten erkunden. Wir werfen einen Blick auf die verschiedenen Formen des Gedenkens und diskutieren, wie die Erinnerung an die DDR in der heutigen Gesellschaft verarbeitet wird. Welche Rolle spielen diese Orte in der Identität von Berlin als einer Stadt im ständigen Wandel? Dabei wird der Kurs nicht nur historische Aspekte beleuchten, sondern auch die kulturpolitischen Diskussionen, die heute rund um diese Erinnerungsorte geführt werden. Wir werden uns damit auseinandersetzen, welche Herausforderungen der Umgang mit der Vergangenheit mit sich bringt und wie die DDR-Geschichte im urbanen Raum Berlins eine ganz eigene Ästhetik entwickelt hat – eine, die oft widersprüchlich und vielfältig ist. Ist dies der richtige Kurs für Sie? Das Seminar wendet sich an Gaststudierende aller Fächer mit Deutschkenntnissen von mindestens B 1 (GER). Neben Interesse an deutscher Geschichte und Politik sollten Sie die Bereitschaft mitbringen, Texte vorzubereiten und an Diskussionen teilzunehmen. Der Kurs beinhaltet zudem verpflichtende Exkursionen zu Museen und Erinnerungsorten in Berlin. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS zu erhalten, müssen Sie regelmäßig aktiv teilnehmen (in mindestens 12 der 14 Sitzungen); die Kursmaterialien gut kennen, während des Semesters eine Präsentation mit einer Arbeitsgruppe halten und eine Klausur bestehen (90 Min.).
-
16903
Seminar
-
Oral and Written Communication: Reading, Writing, Debating
7177aA1.50-
16922
Practice seminar
Climate Discourses (Susanne Scharnowski)
Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-17)
Location: KL 29/111 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Topic: In the 21st century, climate change, formerly a topic discussed mostly by scientists and environmentalists, has become one of the many divisive topics of political debate in an increasingly polarised public sphere. Views are divided regarding the causes as well as the appropriate responses to climate change: Are humans the (only) cause? What role do CO2 and methane play? Should we focus on mitigation or on adaptation? Should we rely on nuclear energy, or is solar and wind energy the way to go? Should we develop new technologies (such as solar geoengineering) or does the solution lie in “degrowth” and shrinking economies? Do we rely on democracy, or would a less democratic political system of technocracy be the most efficient approach? Positions in this debate often align with other political and ideological leanings and are connected to ideas, biases and beliefs which may be completely unrelated to the topic of climate change as such. Program: We will read various texts (political journalism, opinion pieces and articles from general websites or magazines as well as academic texts) about various aspects of public/ political debates about climate change listed above. Students will practice their ability to identify and analyse arguments, patterns of thought, biases, and ideologies, and thus develop skills which are necessary for critical thinking and evaluating complex arguments as well as formulating a well-founded point of view. Students will also engage in debates, establishing what it is about arguments and/ or rhetoric that makes them convincing or persuasive. Some of the materials will be available on Blackboard; additionally, students have to purchase the reader (a collection of photocopied texts in printed form) from the copy shop at Königin-Luise-Str. 39, near U-Bahnhof Dahlem Dorf. Is this the right course for you? You should be interested in the topic of the course as well in working on and improving your reading and debating skills, and you should be prepared to share reading experiences, challenges and strategies in class discussions. You should also be prepared to participate in debates with contrary positions. Workload and assessment: Students will read between 15 and 20 pages of texts in English per week, and will have to prepare various homework assignments during the semester (oral and written). You will have to attend all 11 classes (as there are three public holidays on a Thursday, 1 May, 8 May, 29 May), pass a mid-term test as well as the written exam at the end of the semester.
-
16922
Practice seminar
-
Berlin and Germany Today: Politics, Society, Culture, and Art - Module A
7177aA1.6-
16904
Seminar
Das kreative Berlin (Dagmar Boeck-Siebenhaar)
Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-04-17)
Location: JK 28/112 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Thema: Berlin ist eine inspirierende Metropole, ein Anziehungsort für Kreative und Kunst- und Kulturschaffende aus Deutschland und aus der ganzen Welt. Künstler aller Art, Designer, Modeschöpfer, IT-Experten gehören ebenso dazu wie Verlage, Galerien, die Musikbranche oder die Filmwirtschaft. Berlin ist Brennspiegel, Projektionsfläche wie Plattform einer „Creative Class“ (Richard Florida“) und zugleich ein stadtkultureller Inkubator eines neuen Lebensstils, kreativer Arbeitspraxen des ästhetischen Kapitalismus. Programm: Ziel des Seminars ist es, einen Überblick über die Kreativwirtschaft in Berlin zu vermitteln – ihre vielfältigen Branchen und Akteure, ihr Selbstverständnis und Image. Das erfolgt auf der Basis von Textlektüre und Dozentenvortrag. Darüber hinaus sind auch Exkursionen innerhalb Berlins sowie Gespräche mit Vertretern der Kreativszene geplant. Für wen ist der Kurs geeignet? Spezielle Vorkenntnisse sind nicht erforderlich. Erwartet wird die Bereitschaft, sich in Vor- und Nachbereitung der Sitzungen mit ausgewählten Themen vertiefend auseinanderzusetzen. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS-Credits zu erhalten, müssen Sie regelmäßig teilnehmen, die Kursmaterialien gut kennen, in einer Arbeitsgruppe mitarbeiten einschließlich Kurzpräsentation im Seminar und die schriftliche Abschlussprüfung bestehen (Klausur).
-
16904
Seminar
-
Berlin and Germany Today: Politics, Society, Culture, and Art - Module A
7177aA1.8-
16905
Seminar
Protestbewegungen (Muriel Ernestus)
Schedule: Mo 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-04-14)
Location: Raum 102, Van't Hoff Str. 6 (FB Rechtswissenschaft)
Comments
Thema: Vereint durch eine kritische Sicht auf Wiederbewaffnung, autoritäre Gesellschaftsstrukturen oder Umweltzerstörung schlossen sich zwischen den fünfziger und achtziger Jahren des Zwanzigsten Jahrhunderts in der BRD unzählige Bürger in Protestbewegungen zusammen. Ob Friedens-, Studenten- oder Umweltbewegung: sie alle wollten für eine bessere Welt kämpfen und waren entschlossen, die Gestaltung der Zukunft nicht den etablierten Parteien zu überlassen. In den 1990er Jahren schien mit dem Zusammenbruch des Sozialismus auch die Zeit der großen Protestbewegungen vorbei zu sein. Ereignisse wie die Finanzkrise oder umstrittene Bauprojekte wie Stuttgart 21 führten Ende der Nullerjahre jedoch zu einem Wiederaufleben von Protestbewegungen in Deutschland. Auffallend ist dabei, dass die anhaltende Lust am Protest nicht auf bestimmte Milieus oder Altersgruppen beschränkt ist. Deutlich wird diese Tendenz an so unterschiedlichen Bewegungen wie der rechtspopulistischen PEGIDA, der „Fridays for Future“-Bewegung oder der jüngsten Protestwelle gegen rechtsextreme Tendenzen in Politik und Gesellschaft. Programm: Anhand von historischen Quellen und Überblicksdarstellungen stellt das Seminar die wichtigsten Protestbewegungen der BRD vor. Während im ersten Teil vor allem die großen Protestbewegungen der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts im Vordergrund stehen, widmet sich der zweite Teil Protestbewegungen der Gegenwart. Unser besonderes Interesse gilt dabei der Frage, wie sich Protestbewegungen im Laufe der Zeit verändern und auf neue politische Verhältnisse reagieren. Für wen ist der Kurs geeignet? Das Seminar wendet sich an Gaststudierende aller Fächer mit Deutschkenntnissen von mindestens B 1 (GER). Neben Interesse an deutscher Geschichte und Politik sollten Sie die Bereitschaft mitbringen, Texte im Umfang von etwa 15-20 Seiten pro Sitzung zu lesen. Studien- und Prüfungsleistungen: Um 5 ECTS-Credits zu erhalten, müssen Sie regelmäßig aktiv teilnehmen (in mindestens 10 der 12 Sitzungen); die behandelten Texte gut kennen; in einer Arbeitsgruppe eine kleine Präsentation erarbeiten und die Abschlussklausur (90 Minuten) bestehen.
-
16905
Seminar
-
-
Berlin and Germany Today: Politics, Society, Culture, and Art - Module B 7177aA1.10
-
Key Topics and Concepts in German and European Culture, Society, and Politics - Module A 7177aA1.13
-
Key Topics and Concepts in German and European Culture, Society, and Politics - Module B 7177aA1.14
-
Key Topics and Concepts in German and European Culture, Society, and Politics - Module B 7177aA1.15
-
Film, Art, and Literature in Social, Historical, and Political Contexts - Module A 7177aA1.18
-
Film, Art, and Literature in Social, Historical, and Political Contexts - Module B 7177aA1.19
-
Film, Art, and Literature in Social, Historical, and Political Contexts - Module B 7177aA1.20
-
Oral and Written Communication - Perspectives, Arguments, Debates 7177aA1.21
-
Oral and Written Communication - Perspectives, Arguments, Debates 7177aA1.22
-
The City: Visions and Representations in Past, Present and Future - Module A 7177aA1.25
-
The City: Visions and Representations in Past, Present and Future - Module A 7177aA1.26
-
The City: Visions and Representations in Past, Present and Future - Module B 7177aA1.27
-
Berlin: City, State, History - Module A 7177aA1.3
-
Film, Literature, and Art in Context - Module A 7177aA1.30
-
Film, Literature, and Art in Context - Module B 7177aA1.32
-
Film, Literature, and Art in Context - Module B 7177aA1.33
-
German and European Politics and Society - Module A 7177aA1.36
-
German and European Politics and Society - Module B 7177aA1.38
-
German / European History in Context - Module A 7177aA1.41
-
German / European History in Context - Module B 7177aA1.42
-
German / European History in Context - Module B 7177aA1.43
-
Socio-Cultural Perspectives on Nature and the Environment - Module A 7177aA1.45
-
Socio-Cultural Perspectives on Nature and the Environment - Module A 7177aA1.46
-
Socio-Cultural Perspectives on Nature and the Environment - Module B 7177aA1.47
-
Socio-Cultural Perspectives on Nature and the Environment - Module B 7177aA1.48
-
Berlin and Germany Today: Politics, Society, Culture, and Art - Module A 7177aA1.7
-
Berlin and Germany Today: Politics, Society, Culture, and Art - Module B 7177aA1.9
-