Centre for Jewish Studies Berlin-Brandenburg
Lehrangebot der Freien Universität Berlin
E53a-
Jewish Studies at Freie Universität Berlin
E53aA1.1-
14450
Lecture
Introduction to Jewish Studies (Gerold Necker)
Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-21)
Location: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
Was ist Judaistik? Diese Vorlesung führt in die Themenvielfalt des Faches Judaistik ein und gibt eine Orientierung über die einzelnen Gebiete. Dazu gehören geschichtliche Entwicklungen in unterschiedlichen geographischen Räumen, wichtige geistige Strömungen, zentrale Gattungen der jüdischen Literatur und Grundlagen der religiösen Tradition. Von den Anfängen des Faches im 19. Jahrhundert bis zu aktuellen Herausforderungen und Transformationsprozessen der Digital Humanities soll in die wesentlichen Fragestellungen eingeführt und judaistisches Grundwissen vermittelt werden.
-
14451
Methods Tutorial
Research Tools and Methods in Jewish Studies (Reimund Leicht)
Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-22)
Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)
Comments
In dieser Übung erlernen die Studierenden nach einer allgemeinen Einführung in die Wissenschaft des Judentums von ihren Anfängen bis zur heutigen Judaistik/Jüdischen Studien die Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens in dieser Disziplin wie z.B. Informationsrecherche in Bibliotheken und im Internet. Praktische Anleitung zum Anfertigen von Hausarbeiten und Thesenpapieren sind weitere Programmpunkte. Literatur: Ein Reader mit den einschlägigen Texten wird zu Semesterbeginn zur Verfügung gestellt.
-
14456
Lecture
Jewish People – Jewish Religion: The History of the Jews in Antiquity (Reimund Leicht)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
In der Epoche von der Eroberung des Nahen Ostens durch Alexander den Großen im 4. Jahrhundert v.u.Z. bis zur arabischen Eroberung im 7. Jahrhundert n.u.Z. hat das Judentum in Eretz Yisrael und in der Diaspora tiefgreifende Veränderungen durchgemacht, die vielfach auch für das Judentum der nachfolgenden Jahrhunderte prägend blieben. Die Vorlesung gibt einen umfassenden Einblick in die Grundzüge der politischen, religiösen und kulturellen Entwicklungen innerhalb des Judentums wie auch in ihrer Wechselwirkung mit den jeweiligen politischen Kräften der Umwelt und den Kulturen, in den Juden lebten und handelten.
-
14457
Proseminar
Formen jüdischer Schriften in der Antike (Reimund Leicht)
Schedule: Mo 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
Das Judentum hat in der Antike und Spätantike eine reiche Literatur in v.a. hebräischer, aramäischer und griechischer Sprache hervorgebracht. Während verschiedene Literaturtraditionen keine weitere Rezeptionsgeschichte erfuhren oder eine Rezeption fast nur außerhalb des Judentums stattfand (Qumran, jüdisch-hellenistische Literatur, Apokryphen und Pseudepigraphen), formierte sich in dieser Epoche auch das Korpus der rabbinischen Literatur, das bis heute Kernbestand traditioneller jüdischer Gelehrsamkeit geblieben ist (Mishnah, Talmud, Midrash). Der Kurs macht mit den verschiedenen Gattungen der jüdischen Literatur in der Antike vertraut und übt den Umgang mit diesen Texten auch in der Originalsprache. Der Kurs setzt Sprachkenntnisse des Hebraicums voraus.
-
14460
Specialization Seminar
Jewish Philosophy – Major Texts and Central Questions (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-21)
Location: JK 25/138 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
This course offers an introduction to key questions and major texts in Jewish philosophy. It is open to all participants with intellectual curiosity and a reading knowledge of English. As an academic field, Jewish philosophy, as it is understood today, took shape from research concerns in the 19th century and came to include works situated at the intersection of Judaism and philosophical inquiry. Accordingly, the course engages central questions that emerge from this intersection and are addressed through philosophical reasoning. Major texts from antiquity to the present serve as case studies. At the same time, the course draws attention to approaches, problems, and traditions that have often been overlooked or marginalized in conventional accounts of Jewish philosophy.
-
14461
Reading Course
Ibn Falaquera and the Emergence of a Hebrew Philosophical Tradition (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-21)
Location: JK 25/138 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
This seminar examines the emergence of Hebrew philosophical writing through close readings (in translation) of selected works by the poet and philosopher Shem Tov Ibn Falaquera (c. 1225–1295) who played a central role as translator, compiler, and commentator in transmitting Arabic philosophy and science into Hebrew and Jewish contexts and helped establish a philosophical and scientific tradition in Hebrew. We will study excerpts from Sefer ha-Mevaqqesh (The Book of the Seeker), Iggeret ha-Vikkuach (The Epistle of the Debate), and Moreh ha-Moreh, Falaquera’s commentary on Maimonides’ Guide of the Perplexed. Our discussions will focus on how Falaquera frames philosophical inquiry as both religiously legitimate and rationally grounded, and how his writings contributed to the development of a Hebrew tradition of philosophical discourse. No knowledge of Hebrew is required, but participants with reading knowledge of Hebrew are encouraged to read the Hebrew text in parallel to the translations.
-
14462
Specialization Seminar
“The Duties of the Heart”: Emotions and Feelings in Judaism between Tradition and the Present Day (Silvana Greco)
Schedule: Do 12:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-23)
Location: JK 25/138 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
In Jewish religion and tradition, emotions and affects are seen as an important part of human nature and a crucial dimension of the human condition, and they're a big part of Jewish rituals and holidays. The course focuses on the analysis of various emotions and affects in different areas and historical periods of Jewish life from a historical-sociological perspective: love and fear of God in the sacred texts of the Torah; aesthetic emotions and the emotional community of writers in the present day; fear, anger, and shame in times of anti-Semitism (from the Shoah to the present day); hope for the reconstruction of life in the diaspora after World War II up to Israeli society.
-
14462a
Specialization Seminar
“The Duties of the Heart”: Emotions and Feelings in Judaism between Tradition and the Present Day (Silvana Greco)
Schedule: Do 12:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-23)
Location: JK 25/138 - Habelschwerdter Allee 45 Weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
In Jewish religion and tradition, emotions and affects are seen as an important part of human nature and a crucial dimension of the human condition, and they're a big part of Jewish rituals and holidays. The course focuses on the analysis of various emotions and affects in different areas and historical periods of Jewish life from a historical-sociological perspective: love and fear of God in the sacred texts of the Torah; aesthetic emotions and the emotional community of writers in the present day; fear, anger, and shame in times of anti-Semitism (from the Shoah to the present day); hope for the reconstruction of life in the diaspora after World War II up to Israeli society.
-
14463
Reading Course
From the Ba?al Shem Tov to Reb Yudel Hasid: Jewish Life in Poland as reflected in Modern Hebrew Literature (Gerold Necker)
Schedule: Mi 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-22)
Location: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
Die formative Phase neuhebräischer Literatur begann im 19. Jahrhundert. Ihre Wurzeln reichen weiter zurück und sind ab der frühen Neuzeit eng mit der Geschichte des osteuropäischen Judentums verflochten. Volkstümliche Überlieferungen fanden dort zuerst und vorrangig ihren Niederschlag in jiddischer Prosa, wurden teilweise ins Hebräische übersetzt und in der Zeit der sog. jüdischen Renaissance auch als eigenes Thema für die hebräische Belletristik entdeckt. Insbesondere der aus Galizien stammende Samuel Josef Agnon (1887-1970) erreichte eine Meisterschaft in seinen modernen Metamorphosen der ?asidischen Erzählung. In diesem Kurs werden ausgewählte Beispiele gelesen und übersetzt; auch Martin Bubers Revitalisierung dieses Genres in deutschen und hebräischen Texten soll thematisiert werden.
-
14466
Language Course
Hebrew I (Modern Hebrew) (Vera Meyer-Laurin)
Schedule: Mo 10:00-12:00, Di 16:00-18:00, Mi 08:00-10:00, Do 08:00-10:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: K 25/11 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
Dieser Kurs für Anfänger ohne Vorkenntnisse vermittelt Grundkenntnisse des Modernhebräischen. Ziel ist die Erlernung der Elementargrammatik und eines Grundwortschatzes. Die Sprech- und Lesefähigkeit als auch die aktive Beherrschung grammatischer Formen und Strukturen wird anhand zahlreicher Übungen, die sich an den Lehrbüchern der Sprachkurse an den israelischen Universitäten orientieren, intensiv eingeübt. Der Kurs wird im Sommersemester durch den Kurs Hebräisch II (Biblisches Hebräisch) und in den weiteren Semestern durch Hebräisch III und IV (Modernes Hebräisch) fortgesetzt.
Suggested reading
Miriam Rosengarten; Vera Loos: Ivrit – Schritt für Schritt. Weitere Literatur wird im Unterricht genannt.
-
14468
Language Course
Hebrew III (Modern Hebrew) (Vera Meyer-Laurin)
Schedule: Mo 12:00-14:00, Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: JK 25/208 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
In diesem Fortgeschrittenenkurs werden die bisher erworbenen Kenntnisse der gesprochenen Sprache vertieft und gefestigt. Es werden einfache bis mittelschwere modernhebräische Texte gelesen und so der Umgang mit unvokalisierten Texten unter Zuhilfenahme eines Wörterbuchs eingeübt. Im Vordergrund steht hierbei die genaue Vokalisierung und eine möglichst genaue Übersetzung, die grammatische Strukturen verdeutlicht. Gleichzeitig wird anhand der Textlektüre ein solider Basiswortschatz erarbeitet. Im Bereich der Grammatik wird ein besonderes Gewicht auf die aktive Beherrschung der Futurformen der schwachen Verben in den verschiedenen Binyanim gelegt, die durch zahlreiche Übungen zu den verschiedenen Verbgruppen erlangt werden soll. Ergänzend wird die Sprechkompetenz anhand einfacher Dialoge zu den Themen der Texte gefördert.
Suggested reading
wird im Unterricht genannt
-
14471
Seminar
Leo Strauss - Jewish Thought and Political Crisis (Reimund Leicht)
Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-23)
Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Additional information / Pre-requisites
The seminar will concentrate on a reconstruction of the formation of Strauss’ intellectual formation during his early years before WWII. Parts of his major works from this period will be read in class. The course will be taught in English, but most of the texts are also available in original versions in German. The seminar will also be attended online by students of the Hebrew University Jerusalem.
Comments
Leo Strauss (1899–1973) was an influential political philosopher and one of the most original interpreters of Jewish philosophy. His thought in both fields was deeply influenced by the experience of political crisis that characterized the Weimar Republic and German Jewry in the first decades of the 20th century. Starting his academic career with the study of a critic of Enlightenment and a research project on Spinoza, Strauss soon moved on to study Maimonides and other medieval Jewish and Arabic philosophers. Later in his life, his interests shifted more towards classical authors of European political thought. During his later years in the United States, Strauss became a controversial and influential critic of liberalism. At the same time, his theories about Maimonides’ philosophy and his distinction between “esoteric” and “exoteric” writing shaped whole generations of scholars on Jewish philosophy. Acquaintance with Strauss’ thought is a gateway to both, the interpretation of major aspects of medieval Jewish philosophy and to an important chapter in 20th century political philosophy and the philosophy of Judaism.
-
14472
Seminar
Antisemitism, Wars, and the Eichmann Trial: Israel's Relationship with Europe in Historical Context (Gerold Necker)
Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-22)
Location: K 23/21 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
Die Frage, ob Israel Teil der Europäischen Union werden könnte, wird trotz des EU-Israel-Assoziationsabkommens vor 25 Jahren kontrovers diskutiert. In diesem Seminar werden die historischen Hintergründe sowie politische und gesellschaftliche Entwicklungen vom 19. Jahrhundert bis zum Sechstage-Krieg untersucht und ein Ausblick bis zu aktuellen Ereignissen gegeben. Im Mittelpunkt stehen dabei Themen wie Kontinuität und Wandlungen des Antisemitismus, die zionistischen Strömungen mit ihren prägenden Gestalten sowie die von Hannah Arendts Berichterstattung ausgelöste Kontroverse zum Eichmann-Prozess in Jerusalem. Abschließend werden dann die Möglichkeiten der Beziehung zwischen Israel und Europa ausgelotet.
-
14472a
Seminar
Antisemitism, Wars, and the Eichmann Trial: Israel's Relationship with Europe in Historical Context (Gerold Necker)
Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-22)
Location: K 23/21 - Habelschwerdter Allee 45
Comments
Die Frage, ob Israel Teil der Europäischen Union werden könnte, wird trotz des EU-Israel-Assoziationsabkommens vor 25 Jahren kontrovers diskutiert. In diesem Seminar werden die historischen Hintergründe sowie politische und gesellschaftliche Entwicklungen vom 19. Jahrhundert bis zum Sechstage-Krieg untersucht und ein Ausblick bis zu aktuellen Ereignissen gegeben. Im Mittelpunkt stehen dabei Themen wie Kontinuität und Wandlungen des Antisemitismus, die zionistischen Strömungen mit ihren prägenden Gestalten sowie die von Hannah Arendts Berichterstattung ausgelöste Kontroverse zum Eichmann-Prozess in Jerusalem. Abschließend werden dann die Möglichkeiten der Beziehung zwischen Israel und Europa ausgelotet.
-
14475
Seminar
The People of the Comic Book: Jews and Comics (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2025-10-20)
Location: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
In this course we explore the relationship between Jews and comics, from the creation of Superman in 1938 to the rise of Israeli graphic novels in the 21st century. We examine the outsized role Jewish writers and artists have played in shaping the comic book industry, as well as the ways Jewish identity, memory, ethics, and politics have been represented in the medium. Topics include American superheroes, Holocaust representation, autobiographical comics, and the development of a distinct Israeli comics scene. Readings will include works by Siegel and Shuster, Will Eisner, Art Spiegelman, Joann Sfar, Rutu Modan, and others. No prior knowledge of comics or Jewish history is required, just curiosity and a willingness to read both visually and critically.
-
14476
Seminar
Feminist and Queer Hermeneutics in Jewish Studies
Schedule: Mi 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-22)
Location: 0.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
The course explores the feminist and queer approaches to the field of Jewish studies in its scholarly, exegetical and practical paradigms. Through a series of primary and secondary readings, such concepts as gender and sexuality in religious context, textual authority, and phenomenological approaches to tradition will be discussed. Special attention will be paid to how feminist and queer thinkers have challenged dominant narratives within Jewish history to reflect contemporary understandings of identity and agency, using hermeneutical, literary, legal, and deconstructive devices.
-
14476a
Seminar
Feminist and Queer Hermeneutics in Jewish Studies
Schedule: Mi 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-22)
Location: 0.2052 Seminarraum - Fabeckstraße 23/25
Comments
The course explores the feminist and queer approaches to the field of Jewish studies in its scholarly, exegetical and practical paradigms. Through a series of primary and secondary readings, such concepts as gender and sexuality in religious context, textual authority, and phenomenological approaches to tradition will be discussed. Special attention will be paid to how feminist and queer thinkers have challenged dominant narratives within Jewish history to reflect contemporary understandings of identity and agency, using hermeneutical, literary, legal, and deconstructive devices.
-
14477
Seminar
Lilith. Adam's first wife and icon of Jewish feminism (Annett Martini)
Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-21)
Location: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Information for students
Es sind keine Hebräischkenntnisse nötig
Additional information / Pre-requisites
In diesem Seminar sollen die unterschiedlichen Rezeptionsschichten dieser außerordentlich kraftvollen und schillernden Frauenfigur von ihrem Ursprung her bis in die moderne Literatur und Kunst sichtbar gemacht werden. Der Schwerpunkt wird dabei auf Liliths Wege und Wandlungen innerhalb der jüdischen Tradition liegen, wobei der Frage nachgegangen werden soll, wie diese durchaus negativ besetzte mythologische Figur die Herzen der jüdischen Feministinnen gewinnen konnte.
Comments
Auf der Suche nach den Spuren Liliths stößt man auf eine fantastische Kariere, in der sie in unterschiedlichen Gestalten weite kulturelle Kreise zog. Liliths mythische Biographie beginnt im 3. vorchristlichen Jahrhundert in der altorientalischen Welt Mesopotamiens. Dort erscheint sie als machtvolle Göttin des Lebens, der Liebe und der Weisheit, aber auch als Himmels- und Windgöttin, die aus der Götterwelt vertrieben Krankheit und Tod über die Menschen bringt. Noch in der Antike gefährdet sie in der Gestalt eines Wüstengeistes im gesamten orientalischen Raum schwangere Frauen; Männern fügt sie als sirenenhafte Verführerin Schaden zu; als blutdurstige Vampirin würgt und tötet sie Neugeborene. Im Mittelalter erzählen jüdische und islamische Exegeten von Lilith als erster Frau Adams, während christliche Theologen keinen Zweifel an ihrer Mitschuld am Sündenfall lassen. Sie soll im Garten Eden Eva zum Verzehr des Apfels gedrängt haben. Als Königin herrschte sie zwischenzeitlich über das berühmte Wüstenreich Saba. Schließlich erzählen jüdische Mystiker von ihrer Ehe mit Samael – dem Anführer der gefallenen Engel Gottes und verschaffen ihr einen enormen Aufstieg als dunkler Gegenpart Gottes. Trotz oder vielleicht auch wegen ihrer negativen Reputation beflügelt Lilith in der Moderne die Phantasie zahlreicher Literaten und Künstler, die ihre verhängnisvolle Verführungskraft besingen, ihre Treulosigkeit beklagen und sie ab dem 19. Jahrhundert als Femme fatale inszenieren. Lilith wird in der Astrologie als Vertreterin des melancholischen Saturn gefürchtet und in okkultistischen, schwarz-magischen Kreisen für ihr dunkles Charisma verehrt. Erst im 20. Jahrhundert macht Lilith noch einmal eine tiefgehende Wandlung durch. Sie wird von der jüdischen Frauenbewegung aufgegriffen und erstrahlt als Ikone des Feminismus in einem gänzlich neuen Licht.
-
14478
Advanced seminar
How Maimonides' Mishneh Torah Transformed Jewish Law (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-20)
Location: K 23/21 (Habelschwerdter Allee 45)
Comments
We examine how Maimonides’ Mishneh Torah transformed the structure and scope of Jewish law to understand why it sparked such controversy when it was completed and circulated in 1180. Intended as a comprehensive and self-sufficient code of law, the Mishneh Torah broke from earlier traditions of halakhic writing by omitting sources and offering definitive rulings across all areas of law, from ritual to ethics to political theory. While some hailed the work as a masterpiece of legal clarity and philosophical coherence, others saw it as an audacious challenge to rabbinic consensus and the centrality of Talmud study. The course focuses on readings of key sections and analysis of the work's reception across centuries. Knowledge of Hebrew is not required, but students with reading knowlege of Hebrew are encouraged to engage with the plain but elegant Hebrew of Maimonides’ Code.
-
14481
Lecture
Introduction to the History of Jewish Knowledge (Lukas Mühlethaler)
Schedule: Mo 10:00-12:00 (Class starts on: 2025-10-20)
Location: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
This lecture course draws on questions and methods from the field of the history of knowledge (Wissensgeschichte) to introduce students to various traditions of Jewish knowledge. Using examples from antiquity to the present, we examine the forms and contents of knowledge, the processes of its production and accumulation, the individuals who act as its carriers, the diverse social contexts in which it develops, the modes of its communication and dissemination, and its practical applications. We do not treat “Jewish knowledge” as a fixed or static category. Rather, our aim is to understand the processes by which certain forms and contents of knowledge come to be regarded as “Jewish.” Accordingly, the course serves a dual purpose: to acquaint students with diverse Jewish knowledge traditions and to critically examine the criteria by which such traditions have been classified as Jewish.
-
14482
Advanced seminar
Esoteric Knowledge in the Middle Ages: The Foundations of Kabbalah up to the Book of Splendor (Gerold Necker)
Schedule: Di 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-21)
Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
Comments
Trotz der religiösen Unterschiede in Judentum, Christentum und Islam weisen ihre Bildungstraditionen im Mittelalter Gemeinsamkeiten auf, die mit positiver (z.B. Übersetzerschulen) und negativer (polemischer) Interaktion sowie der generellen Rezeption antiken Wissens zusammenhängen. Zu ihren wesentlichen Merkmalen gehören sowohl der elitäre Charakter als auch das Potential grundlegender Neuausrichtung traditioneller Anschauungen. Mit dem literarischen Phänomen kabbalistischer Schriften beginnt eine spezifisch jüdische Ausprägung mittelalterlicher Gelehrsamkeit, die in Liturgie und Exegese verbunden mit religiöser Praxis ein neues Verständnis von Welt und göttlicher Offenbarung propagiert. Obwohl die Inhalte kabbalistischer Werke lange als Geheimlehren aufgefasst wurden, veränderten sie die spirituelle Entwicklung des Judentums nachhaltig und bestimmte Vorstellungen konnten ab dem späten Mittelalter geradezu volkstümliche Verbreitung finden. Im Seminar werden entscheidende Kristallisationsprozesse bis zur Entstehung jener Schriften, die später als Sefer ha-Zohar (Buch des Glanzes) Gestalt angenommen haben (Erstdruck Mantua und Cremona 1558-60), nachgezeichnet und diskutiert.
-
14489
Language Course
Aramaic I (Vera Meyer-Laurin)
Schedule: Mi 16:00-18:00 (Class starts on: 2025-10-15)
Location: K 25/11 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Additional information / Pre-requisites
gute Hebräischkenntnisse
Comments
Dieser zweisemestrige Kurs bietet eine Einführung in das biblische sowie das jüdischpalästinische und das jüdisch-babylonische Aramäisch. Aufbauend auf die Lektüre einzelner Abschnitte des Daniel- und des Ezrabuches sowie ausgewählter Qumrantexte soll der philologische Umgang mit den aramäischen Textpassagen der rabbinischen Literatur (Midraschim, Jerusalemer und Babylonischer Talmud) erlernt werden. Ergänzend hierzu kann auch die Sprache der Targumliteratur behandelt werden. Lektürewünsche der TeilnehmerInnen können berücksichtigt werden.
Suggested reading
wird im Unterricht genannt
-
14491
Reading Course
Research Literature in Hebrew (Vera Meyer-Laurin)
Schedule: Mo 18:00-20:00 (Class starts on: 2025-10-13)
Location: JK 25/138 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Comments
In diesem Kurs werden Auszüge modernhebräischer wissenschaftlicher Texte aus verschiedenen Gebieten (Geschichte, Politik, Religion, Soziologie, Philologie) gelesen. Dabei wird der Umgang mit verschiedenen (ein- und mehrsprachigen) Wörterbüchern eingeübt und die Fähigkeit zur eigenständigen Lektüre modernhebräischer Sekundärliteratur vermittelt. Lektürewünsche der TeilnehmerInnen können gern berücksichtigt werden.
Suggested reading
wird im Unterricht genannt
-
14492
Miscellaneous
Hörverstehen Hebräisch für Fortgeschrittene (Amit Varshizky)
Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2025-10-21)
Location: JK 25/138 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
Additional information / Pre-requisites
Vorkenntnisse des Hebräischen von mindestens einem Studienjahr (Hebraicum) sind erwünscht. Die Anmeldung erfolgt direkt beim Dozenten im Kurs. Der Kurs ist nicht über das Campusmanagement belegbar, er kann jedoch mit 5 LP (Arbeitsaufwand 150 Stunden einschließlich Vor- und Nachbereitung) als fachnahe Zusatzqualifikation in den ABV-Bereich eingebracht werden. Eine Bestätigung über die aktive Teilnahme wird vom Dozenten am Ende des Semesters ausgestellt und ist zur Anerkennung dem oder der Studiengangsbeauftragten vorzulegen. Hörer und Hörerinnen anderer Universitäten in Berlin und Brandenburg sind in dem Kurs herzlich willkommen, lassen sich aber bitte zur Anmeldung als Nebenhörer der FU registrieren.
Comments
Der Kurs wendet sich an Studierende mit Vorkenntnissen des modernen Hebräisch und soll das Verstehen von gehörten modernhebräischen Quellen (z.B. aus Radio, Fernsehen) einüben. Ausgewählte Beispiele z.B. aus Nachrichtensendungen werden durch Wortlisten vorbereitet und gemeinsam im Unterrichtsgespräch analysiert und besprochen. Unterrichtssprachen sind Deutsch und Hebräisch.
-
54780I
Language Course
"What Do You Mean?": Experiencing Culture through Language - Joint Online Course, Jerusalem - Berlin (Hebrew - German) (Yannick Müllender, Yarden Henik)
Schedule: Mo - (Class starts on: 2026-02-23)
Location: Online
Comments
Joint online intensive course with The Hebrew University of Jerusalem
54780I and 54780II are two parts of the same course and have to be taken together.
Course information:
Online intensive course (between the semesters)Course dates:
- January/February: Orientation meeting (exact date and time will be announced later)
- February 23 – March 12, 2026 / 3 weeks, each week from Monday to Thursday (The exact times will be announced later)
Primarily open to undergraduates of all disciplines. Credit recognition possible for the ABV area at FUB (5 ECTS) and Cornerstones/Elective area at HUJI (4 ECTS). Master students and students from other universities can apply as well, but credit recognition has to be clarified individually with the responsible study coordinator of the corresponding study program.
Course staff:
Dr. Ruth Tobias and Dr. Yannick Müllender (FUB), Barbara Drake-Garcia and Yarden Henik (HUJI)Course credit:
FUB: ABV = 5 credits
HUJI: Cornerstones (outside Humanities) / Elective (for Humanities) = 4 creditsAdditional information / Prerequisites:
The course is intended for FUB students with no prior knowledge of Hebrew and for HUJI students with no prior knowledge of German; the language of instruction is partly English (please see the course description).Short course description:
This joint online intensive course offers students from FUB and HUJI the opportunity to work in synergy towards further developing intercultural competencies and basic language skills in either Hebrew or German. The course takes the approach that language and culture are deeply interwoven and, therefore, communication between cultures should be explored and practiced while also beginning to acquire basic language skills and reflect on underlying meaning; at the same time, language courses defined as such do not typically provide the opportunity for direct exchange with members of the target language/culture within the framework of the course itself. Hence, we invite you to join this blended, online module to work in Tandem with peers from diverse backgrounds, at both of our universities, in real-time.The contact hours are composed of three key elements:
- Intercultural sessions (FUB and HUJI students together)
- Language class Hebrew (FUB students) / German (HUJI students)
- Synchronous work (FUB and HUJI students together; (inter)cultural reflection / language training in Tandem)
Course themes include:
- Initial contact and first impressions
- Levels of formality and personal space
- Time
- Gender, age and family settings
- Communication and norms in academic settings
- What only locals know
Evaluation:
Formative assessment throughout, for both (inter)cultural and language learning aspects of the course; submission of a final joint portfolio in mixed groups.Registration:
For students of FU Berlin: Please register by sending an e-mail to katherina.reisner@fu-berlin.de until January 15, 2026 including a letter of motivation (1 page max.).
Places are limited to allow maximum interaction. -
TCHJSG631
Advanced seminar
(HS2) Poland, the Holocaust, and the Jews (Stephan Lehnstaedt)
Schedule: Mo 09:30-12:00 (Class starts on: 2025-10-20)
Location: ONLINE
Additional information / Pre-requisites
online - LV an der Touro University
Comments
This seminar explores the complex history of Nazi concentration and extermination camps in Poland by combining personal narrative with sociological analysis. A brief introduction to the history of Nazi camps between 1933 and 1945, with a particular focus on camps existing in German occupied Poland, will be followed by sessions devoted to the study of two types of texts. First, we will explore the lived experiences of survivors through individual testimonies that provide a deeply personal perspective on the atrocities committed in the camps. Second, we will engage with theories that analyse the broader structures and functions of Nazi camps in the context of state-sponsored terror, social control and genocide. We will pay particular attention to the intersections between individual testimonies and generalizations. To what extent do witnesses attempt to transform their episodic knowledge into a general understanding of what actually happened? What is the role of individual experience in theoretical explanations? How do theories advanced by survivors differ from theories of thinkers who did not live in the camps? By integrating individual and theoretical perspectives, the seminar aims to promote a comprehensive understanding of the Nazi camps.
-
TCHJSG638
Lecture
(V) History of the Holocaust (Peter Klein)
Schedule: Di 16:30-19:00 (Class starts on: 2025-10-21)
Location: ONLINE
Information for students
online - LV an der Touro University
Comments
The Holocaust consisted of a sequence on many different intermediate stages, which since 1933 included the social and legal exclusion of Jews, forced emigration, deportation and finally ghettoization, exploitation, and murder. In various countries and at different times, this sequence was often pursued simultaneously. Together, in this course, we will create a system to achieve clarity. You will first be able to comprehend these steps, then reconstruct how they affected those who were persecuted and be able to address questions to the motives of perpetrators and the non-Jewish environment. What scope of action existed for victims, perpetrators, and bystanders? Was it possible to foresee what the Nazis intended to do? What role did the war against Poland 1939 and the World War play in radicalizing anti-Jewish politics? What sources can provide answers to the questions?
-
TCHJSG644
Advanced seminar
The Holocaust in Movies and Documentaries (Stephan Lehnstaedt)
Schedule: Mi 16:30-19:00 (Class starts on: 2025-10-22)
Location: ONLINE, ASYNCHRONOUS
Information for students
online - LV an der Touro University
Comments
The Holocaust has been the subject of movies and documentaries since 1945. Topics like survival, resistance, bystanders or perpetrators have been dealt with, and even comedies and splatter movies were filmed. This seminar will analyze some memorable examples, discuss methods and intentions of the movie/documentary makers, and in particular ask for the way in which these films contribute to understanding the Holocaust (making the Holocaust understandable). Special attention will be directed to the question of how movies and documentaries can help teaching the Holocaust and how they reach their audience, which also means investigating the impact of these films. But we will also look at how topics and approaches changed during time – and how they changed the perception of the Holocaust by societies.
-
TCHJSG655
Seminar
Enforced Deportations of Jews 1938 to 1945 (Peter Klein)
Schedule: Do 17:00-19:30 (Class starts on: 2025-10-16)
Location: ONLINE
Information for students
online - LV an der Touro University
Comments
The expulsion of national or ethnic minorities was euphemistically referred to as 'ethnic cleansing' and became a hallmark of the 20th century in Europe. This practice was already employed before World War I, for example, during the Balkan Wars starting in 1912, and was later legitimized by the Treaty of Lausanne in 1923. The genocide of the Armenian people (Aghet) beginning in 1915 developed out of violent expulsions. From 1938, the forced emigration of Jews from Germany and annexed Austria was supplemented by early considerations of using deportation transports to compel expulsions. Early actions of deportations to Nisko am San in occupied Poland and Gurs in Vichy-France inspired imitators, such as in Croatia and Romania. This seminar traces the historical development through several key locations, addressing the role of the department IV B 4 and its German actors, and highlighting the shift from 'ethnic cleansing' as a genocidal strategy towards deportation with the goal of active murder of Europe's Jews, which continued up to the death marches of 1944/45. The aim is to identify a historical trajectory and mark turning points in the Holocaust, so that the commonalities and differences between Genocide Research and Holocaust Research become transparent.
-
TCHJSG656
Seminar
(S1) Seeking Justice after the Holocaust (Stephan Lehnstaedt)
Schedule: Mo 13:00-15:30 (Class starts on: 2025-10-20)
Location: ONLINE
Information for students
online - LV an der Touro University
Comments
This course will examine the ways in which the legal systems in Europe and in Israel struggled with and sought justice for the victims of the Nazi crimes after the Second World War. Topics will include the Nuremberg trials in postwar Germany and the Eichmann trial in Israel. The events of the Holocaust have a significant effect on almost every aspect of life in Israel. Research conducted on young Israeli Jews reveals, that the vast majority claim the Holocaust to be a central component of their personal and national identity. The ripples of the Holocaust stretch far beyond Jewish society and impact all sectors and residents of the country. Throughout the course, we will observe the changes in the attitudes of Israeli society toward the Holocaust over the years, and the growing influence of the Holocaust memory, which reached its peak during the 1980s. Through analyzing various events such as the Kasztner Trial, the Eichmann Trial, Menachem Begin's election as Prime Minister, and compensations paid by Germany, we will identify the elements of the Holocaust discourse in a country that perceives itself as the 'heir' of the victims who perished between 1939-1945. In Germany, the society for more than 70 Years is dealing with its Nazi past. This happens on private basis in families, but also publicly and in politics. We will thus deal with the Nuremberg Trials and its perception, later trials up to the Demjanjuk trial after the turn of the millenium, and also with the dimension of compensation and the political discussion that came with them. Finally, we will examine different approaches regarding the lessons to be learned from the Holocaust and try to figure out how the story will be told in the future when there are no longer any living Holocaust survivors to give first-hand accounts of what had happened.
-
TCHJSG670
Seminar
Methods and Sources of Holocaust Research (Peter Klein)
Schedule: Mi 16:30-19:00 (Class starts on: 2025-10-22)
Location: ONLINE
Information for students
online - LV an der Touro University
Comments
This introductory history seminar focuses on the sources of the Holocaust. Using selected examples of regular reporting, special reports, eyewitness accounts and early testimony of survivors, the different legacies will be presented, and the possibilities and limits of interpretation will be discussed. Different methodological uses of traditions, such as Perpetrator Research, Ghetto Research, Holocaust Oral History, and Holocaust & Gender Studies are linked to this. The second focus is on working with source editions, Internet access and archival materials. Students are given the opportunity to gain an overview of the tradition, the state of development and the possible use of sources.
-
14450
Lecture
