Gastgeber:innen und Gäste 2022
Rosamunde Baele zu Gast bei Marie Hartmann (Februar 2022)
Rosamunde Baele und Marie Hartmann
© Rosamunde Baele | © Lorenz Brandtner
Rosamunde Baele and Marie Hartmann are art historians with a shared interest in materiality, use and semantics of illuminated late medieval manuscripts.
Baele is a voluntary research associate at the Book Heritage Lab (KU Leuven) and affiliated researcher at Illuminare – Centre for Medieval and Renaissance Art (KU Leuven), Belgium. Her research on French-Flemish manuscripts and late medieval religious book culture is central to the PhD project Marie has been working on at Freie Universität Berlin since 2020, titled “Visual Translations – The Materiality and Mediality of Black Books of Hours.”
Because of her ‘double background’ as both an art historian specialized in comparative stylistic and iconographic research of medieval books of hours and prayer books and as an expert in handling of manuscripts (from a codicological perspective), Baele’s stay as a guest researcher allows Hartmann to critically debate methodological questions of her very much ‘materiality-based’ dissertation.
In this DJHP collaboration, they want to deepen their already initiated debate on the tension between studying facsimiles, digitized manuscripts and originals (Hartmann), and how these different versions of a book’s materiality influence both art historical research and cataloguing (Baele). They will also explore the potential of joint scholarly discussions while consulting actual three-dimensional manuscript (copies) through work sessions at the splendid facsimile collection of Dr. Detlef M. Noack.
Alan Lena van Beek zu Gast bei Carolin Pape (März–April 2022)
Alan Lena van Beek und Carolin Pape
© Hanna Karstens | © Lorenz Becker
Alan Lena van Beek und Carolin Pape werden einen Monat lang gemeinsam an einem Projekt zu Steinen und dem Wunderbaren in der mittelalterlichen Literatur arbeiten. Im Zentrum steht dabei die Frage, auf welche Weise die besondere Materialität von ausgewählten Steinen, wie etwa Edelsteinen, Tugendsteinen oder in architektonischen Bauten verwendete Steine erzählt wird und welche Funktionen sie für die jeweiligen mittelalterlichen Texte übernehmen. Überdies ist zu fragen, inwieweit die Erzählungen dabei Anleihen an antiken wie zeitgenössischen enzyklopädischen Texten oder beispielsweise auch an Magiediskursen nehmen. In mehreren Arbeitsgesprächen entwickeln Alan van Beek und Carolin Pape in Anlehnung an aktuelle posthumane Theoriebildungen einen methodischen Zugriff auf die Steine und ihre erzählerische Rekontextualisierung.
Das Habilitationsprojekt von Alan Lena van Beek befasst sich mit Steinen in der mittelhochdeutschen Literatur und in der Wissensliteratur des deutschen Sprachraums im Hoch- und Spätmittelalter. Impulse aus aktueller Forschung zu material culture bzw. Dingkulturen, ecocriticism und der „politischen Ökologie der Dinge“ (Jane Bennett) dienen als Ausgangsbasis für die Untersuchung. Thematische Schwerpunkte des Projekts sind edle Steine, Steine und moralisatio, Steine und Affordanz, Stein-Zeit und memoria, Heilige Steine und Steine und Gender. Die Synthese der Erfahrung in Diskursgeschichte und der hagiographischen und enzyklopädischen Literatur des Mittelalters Alan van Beeks mit der Expertise Carolin Papes in den späten Artusromanen und posthumaner Theoriebildung soll in einer gemeinsamen Publikation erfolgen.
Alan Lena van Beek ist germanistische*r Mediävist*in und promovierte 2020 über Riesen im Mittelalter. Van Beek arbeitet zurzeit an der TU Braunschweig in der Älteren Deutschen Literatur und als Data Steward Germanistik an der CAU Kiel. Forschungsschwerpunkte sind mittelhochdeutsche Heldenepik, Diskursgeschichte, Mittelalterrezeption, Game Studies und Queer Studies.
Carolin Pape ist Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich von Prof. Dr. Jutta Eming am Institut für Deutsche und Niederländische Philologie der Freien Universität Berlin. Außerdem ist sie Mitglied des Sonderforschungsbereichs 980 „Episteme in Bewegung“. In ihrem Dissertationsprojekt untersucht sie Assoziierungsprozesse materieller und nichtmenschlicher Entitäten in ausgewählten Höfischen Romanen des französischen und deutschen Mittelalters im Hinblick auf die Evokation des Wunderbaren.
Luz Elena Gutiérrez de Velasco zu Gast bei Elena von Ohlen (Mai 2022)
Luz Elena Gutiérrez de Velasco und Elena von Ohlen
Das Projekt „Narradoras mexicanas de los siglos XIX, XX y XXI - aproximaciones desde la teoría feminista / Autorinnen der mexikanischen Erzählliteratur im 19., 20. und 21. Jahrhundert - Annäherungen aus dem Bereich der feministischen Theorie“ geht der Frage nach, inwiefern Ansätze der feministischen Theorie und der Gender Studies ein Licht darauf werfen können, mit welchen literarischen Verfahren die untersuchten Erzähltexte mexikanischer Autorinnen verschiedener Epochen Konstruktionen in Bezug auf die Kategorie Geschlecht zementieren, verunsichern oder subvertieren.
Anstoß für die Kooperation zwischen Luz Elena Gutiérrez de Velasco und Elena von Ohlen ist ein gemeinsam geleitetes Blockseminar im Sommersemester 2022, das auch Studierenden des Instituts für Romanische Philologie die Möglichkeit bietet, in Austausch mit Prof. Gutiérrez de Velasco zu treten. Mehrere Arbeitstreffen sollen im Anschluss an das Blockseminar die Planung einer gemeinsamen Publikation in Form eines Sammelbandes anstoßen.
Luz Elena Gutiérrez de Velasco ist eine der renommiertesten Forscherinnen im Bereich der feministischen mexikanischen Gegenwartsliteraturen und lehrt und forscht seit 1996 am Colegio de México in Mexiko-Stadt.
Elena von Ohlen ist Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Romanische Philologie bei Susanne Zepp. Ihre Dissertationsschrift widmet sich Verfahren der Darstellung feminizidaler Gewalt in zeitgenössischen lateinamerikanischen Romanen.
Jen Jack Gieseking zu Gast bei Andrea Rottmann (Juni 2022)
Jen Jack Gieseking und Andrea Rottmann
Jen Jack Gieseking and Andrea Rottmann will be exploring historical and contemporaneous lesbian and queer spaces in Berlin and New York City together. They will discuss their research on the two cities as well as methods of mapping and archiving lesbian and queer spaces. During Jack’s stay, they will conduct a digital humanities workshop at one of Berlin’s lesbian/queer archives, where they will visualize aspects of Berlin’s long history of lesbian and queer communities. Jack will also give a lecture on his book, A Queer New York: Geographies of Lesbians, Dykes, and Queers, whose themes of queer space-making and gentrification are familiar to queer and lesbian communities in Berlin today and much discussed among activists and scholars in geography and urban studies. At the end of June, Jack will be honored geographer guest during the first workshop of the network “Queer Contemporary Histories of German-speaking Europe,” which brings together queer history scholars from the US, Canada, the UK, Germany, Austria, and Switzerland for exchanges on topics, methods and sources and the collaborative production of a handbook on queer history. This first workshop is dedicated to spaces, and Jack will both ground and critically accompany our discussions with their expertise as geographer and specialist on lesbian and queer spaces.
Jen Jack Gieseking is a cultural, digital, and urban geographer at the University of Kentucky. His book, A Queer New York: Geographies of Lesbians, Dykes, and Queers, is a examination of the contemporary role of lesbians and queers in gentrifying and being gentrified out of New York City from 1983 to 2008, and is now out with NYU Press. They created An Everyday Queer New York website as a complement to the book, which maps over 2,300 lesbian-queer NYC places. Jack’s next book project is a critical geographical study of the role of dyke bars in the US historical geographical imagination. They can be found at jgieseking.org.
Andrea Rottmann is postdoctoral research fellow in the project "Human Rights, Queer Genders and Sexualities since the 1970s" at the Friedrich-Meinecke-Institut at Freie Universität Berlin. She has researched and published on queer spaces in postwar Berlin, on sexuality and gender in museums, on the politics of queer history and the LGBTIQ movement in Germany and the US. With Martin Lücke (FU Berlin) and Benno Gammerl (EUI Florence) she coordinates the network “Queer Contemporary Histories of German-speaking Europe,” which brings together queer history scholars from the US, Canada, the UK, Germany, Austria, and Switzerland.
Amelia Worsley zu Gast bei Kathrin Wittler (Juli 2022)
Amelia Worsley und Kathrin Wittler
Kathrin Wittler and her guest Amelia Worsley will spend a month of close research cooperation discussing the poetics of solitude. Based on their two individual book projects, which perfectly complement one another, they will explore comparative perspectives of literary loneliness.
Amelia Worsley is an Assistant Professor of English at Amherst College, USA. In her book project “The Invention of Loneliness: Solitude as a State of Mind in British Poetry, 1621–1807,” she focuses on English-language poems from the seventeenth, eighteenth and early-nineteenth centuries. Kathrin Wittler is a postdoctoral researcher and lecturer at the Peter Szondi Institute for General and Comparative Literature, Freie Universität Berlin. In her second book project “Die Einsamkeit des lyrischen Gedichts: Zum Zusammenhang von Ästhetik und Gattungspoetik,” she treats German poems in comparison with English, French and Hebrew poetry from the eighteenth century onwards. Gender aspects of literary loneliness are for both of them at the core of their research, and their projects’ historical outlines intersect in the eighteenth century.
To further enrich their discussions, Amelia Worsley and Kathrin Wittler will host a workshop on “Literature’s Loneliness: A Comparative Perspective,” which will bring together an international group of scholars. The workshop’s participants will investigate what constitutes literature’s alleged loneliness and to what extent solitude is an important factor in our understanding of what constitutes notions of ‘the literary.’
Mohamed-Salah Omri zu Gast bei Hanan Natour (September 2022)
Mohamed-Salah Omri und Hanan Natour
This Dahlem Junior Host Project will be realised as a two-day workshop co-hosted at Freie Universität Berlin by the Dahlem Junior Host Hanan Natour (Friedrich Schlegel Graduate School of Literary Studies) and by Professor Mohamed-Salah Omri (University of Oxford) on 29–30 September 2022. It aims to explore modern Tunisian literatures in the facets of all the country’s languages and traditions – from Arabic to Francophone, from fusḥā to dārijah, from written to oral. The workshop is intended to be subsequently developed into an English-language edited volume on Modern Tunisian Literatures whose ambition it is to set the ground for an in-depth debate focusing on the literary voices of a society thus far studied predominantly for its other facets, including politics, economics, and international relations. The original contributions by the invited speakers specialising in Tunisian literatures will explore the specificities of Tunisian literature in the modern period, i.e., its multilingualism between Arabic, French, and the Tunisian dialect, its political awareness, the fluid development of its different genres, and its different literary historical periods from the end of French colonialism to the contemporary democracy.
Mohamed-Salah Omri is Professor of Arabic and Comparative Literature at the University of Oxford and Fellow at St. John’s College. His key research interests include modern Arabic literature in relation to its past, to its socio-political contexts and to world literature, particularly regarding issues of narrative form, cultural politics, and comparative literature. He has published extensively on Tunisian fiction, life writing, and poetry.
Hanan Natour is a German-Palestinian PhD candidate at Freie Universität Berlin and research associate at the ERC-funded project "PalREAD – Country of Words: Reading and Reception of Palestinian Literature from 1948 to the Present". Her doctoral research focuses on "Narratives of Liberation, Emancipation, and Decoloniality in Contemporary Tunisian Arabic Prose".
We are delighted to welcome the following scholars as speakers at our workshop and contributors to the prospective volume:
Lamia Benyoussef is Associate Professor in Arabic Studies at Birmingham-Southern College. After completing her BA in English at L´École Normale Supérieure de Sousse she graduated with an MA and Ph.D. in English from Michigan State University. Her research interests include postcoloniality, feminist theory, and African literature. She has published several essays and translations of Tunisian writing.
Hager Ben Driss is Associate Professor at the University of Tunis. She teaches Anglophone literature and her research interests center on gender and postcolonial studies. She edited Knowledge: Trans/Formations (2013), Women, Violence, and Resistance (2017), and Mobilizing Narratives: Narrating Injustices of (Im)Mobility (2021). She published several articles on Arabic and Tunisian literature and translated numerous Tunisian poems into English.
William Granara is Professor of Arabic and Comparative Literature at Harvard University’s departments of Near Eastern Languages and Civilizations and Comparative Literature, and is currently the director of its Center for Middle Eastern Studies. He specialises in the literature and history of the Arab Mediterranean in both the medieval and modern periods. He has published extensively on Tunisian literature before 1950 in particular.
Benjamin Koerber is Associate Professor of Arabic Language and Literature at Rutgers University. He is the author of Conspiracy in Modern Egyptian Literature (Edinburgh University Press, 2018), and translator of the Arabic novel Using Life (Istikhdam al-Haya, 2014), written by Ahmed Naji and illustrated by Ayman Al Zorkany. At present, he is researching the history of vernacular Arabic literature in North Africa, with a focus on Tunisia.
Douja Mamelouk is Associate Professor of Arabic and French and the Program Director of Middle East and Islamic Studies at Le Moyne College in Syracuse, NY. She received her Bachelor of Arts at Willamette University, her Master’s degree at the American University of Cairo and her Ph.D. at Georgetown University. She is working on a monograph concerning the making of the modern Tunisian man in women’s texts. Her latest articles engaged with Tunisian oral culture, female narratives of the revolution, and the Tunisian Avant-Garde.
Charlotte Pardey graduated with a PhD in Arabic Literature and Culture, focusing on contemporary Tunisian Arabic and French novels from the University of Marburg. Her dissertation was recently published under the title Oscillating Bodies. Understanding Tunisian Society through its Novels (1956-2011) (Reichert Verlag, 2022). She is currently an editor for the magazine "Forschung & Lehre", published by the German Association of University Professors and Lecturers (Deutscher Hochschulverband).
Siobhán Shilton is Professor of French Studies and the Visual Arts. Her research and teaching interests lie in cultural encounters (particularly in France, the Maghreb and West Africa) in late twentieth- and twenty-first-century photography, video, graffiti, graphic novels, installation, performance art and literature. She has also published on art and the 'Arab Uprisings'. Her most recent book is Art and the Arab Spring: Aesthetics of Revolution and Resistance in Tunisia and beyond (Cambridge University Press, 2021).
Sharon Kinoshita zu Gast bei Antonia Murath und Falk Quenstedt (September 2022)
Antonia Murath und Falk Quenstedt
Das DJHP Projekt Mediterrane Konnexe und ihre Asymmetrien: Deutschsprachige Literaturen des Mittelalters und der Frühen Neuzeit im Kontext der Mittelmeerwelt fragt nach der Produktivität des Modells einer 'Mediterranen Literatur' für das Verständnis deutschsprachiger Texte der Vormoderne. Besonders in (kultur-)historischen und kunstgeschichtlichen Disziplinen der jüngeren Mediävistik hat sich der Mittelmeerraum als heuristisches Modell etabliert, mit dem transkulturelle Verflechtungen in den Blick genommen werden können, die quer zu dichotomen Ordnungsparametern wie etwa Christentum vs. Islam oder Europa vs. Orient stehen. Das Mittelmeer kommt dabei als Kontaktzone in den Blick, die Austausch- und Transferprozesse begünstigte. Insbesondere für kulturelle Praktiken des Adels hat die Forschung eine 'shared culture' (Oleg Grabar) zum Teil räumlich weit voneinander entfernter sowie sprachlich und konfessionell heterogener Gruppen aufzeigen können.
Diese kulturgeschichtliche Neuperspektivierung wurde vor allem in der angloamerikanischen mediävistischen Romanistik rezipiert, wobei Arbeiten von Sharon Kinoshita wegweisend wirkten. Doch auch die Gegenstände der germanistischen Mediävistik sind mit Literaturen sowie mit Schauplätzen, Akteuren, Institutionen und Wissenstraditionen des Mittelmeerraums verbunden. Das betrifft Aspekte der Darstellungsebene ebenso wie Fragen der Überlieferung und der Poetik.
Bei mehreren Arbeitsgesprächen wollen wir deshalb die Relevanz der "Mediterranean Studies" für die germanistische Mediävistik anhand exemplarischer Erzähltexte genauer bestimmen. Im Mittelpunkt stehen dabei Fragen nach: den Risiken und Chancen der mit dieser Perspektive einhergehenden Interdisziplinarität; dem Spannungsverhältnis von Verflechtungsanalyse und historischen Alteritätskonstruktionen; der Rolle von Asymmetrien innerhalb verschiedener Konnektivitäten; sowie die Eigenzeitlichkeiten von Texten in ihrer diachronen und transkulturellen Überlieferung. Die Ergebnisse werden in einem Arbeitspapier zusammengefasst.
Sharon Kinoshita ist Professorin für Literatur an der University of California, Santa Cruz und Co-Direktorin des UCSC „Center for Mediterranean Studies“ und des Netzwerks „The Mediterranean Seminar“. Falk Quenstedt und Antonia Murath arbeiten am Arbeitsbereich für ältere deutsche Literatur und Sprache und im Teilprojekt B02 „Das Wunderbare als Konfiguration des Wissens in der Literatur des Mittelalters“ (geleitet von Prof. Dr. Jutta Eming) im Sonderforschungsberiech 980 „Episteme in Bewegung“. Falk Quenstedts Habilitationsprojekt („Apparate des Fliegens“) widmet sich narrativen Flugdarstellungen in spätmittelalterlicher und frühneuzeitlicher Literatur in ihren wissensgeschichtlichen wie transkulturellen Kontexten. Antonia Murath promoviert zu Figur-Ding-Beziehungen in den transkulturell überlieferten Erzählungen vom Liebespaar Floire und Blanchefleur und von der unschuldig verfolgten Königstochter ("Cyborgs, Bildträgerinnen, Plot-Maschinen").
Antonio Morales zu Gast bei Elisabeth Kruck (Oktober 2022)
Antonio Morales und Elisabeth Kruck
Der Gastaufenthalt von Antonio Morales im Rahmen des Dahlem Junior Host Programs ist dem intensiven wissenschaftlichen Austausch und der Diskussion gemeinsamer Forschungsschwerpunkte gewidmet. Während der geplanten Arbeitstreffen im Oktober 2022 sollen zentrale Fragestellungen besprochen werden, die dem Fortkommen des Habilitationsprojektes von Elisabeth Kruck sowie der Vorbereitung der gemeinsamen Grabungsarbeiten in der thebanischen Nekropole dienen.
Antonio Morales und Elisabeth Kruck verbindet nicht nur die gemeinsame Arbeit an einem Grabungsprojekt in der thebanischen Nekropole Deir el-Bahari (Middle Kingdom Theban Project), in dessen Rahmen Gräber hoher Beamter der späten Ersten Zwischenzeit und des Mittleren Reiches (ca. 2100-1760 v. Chr.) untersucht werden, sondern auch das Forschungsinteresse an den sogenannten Pyramidentexten, einer Sammlung religiöser Sprüche, deren Transfer Morales und Kruck ebenfalls im Kontext des SFB 980 „Episteme in Bewegung“ untersucht haben und weiter untersuchen werden.
Das Habilitationsprojekt von Elisabeth Kruck beschäftigt sich mit der Differenzierung von Datierungsquellen in Bestattungen. Was genau Quellen datieren, wird im Rahmen des Habilitationsprojektes anhand einzelner Fallbeispiele von Bestattungen des Mittleren Reiches aufgegriffen. In diesem Zusammenhang wird eine quellenkritische Auseinandersetzung mit bereits erfolgten unterschiedlichen Datierungsansätzen vorgenommen. Dies geschieht auf Basis einer Reflektion über den Lebenszeitraum der bestatteten Person, den Prozess der Herstellung des Grabes, der Grabbeigaben und der Zusammenstellung der Grabausstattung. Die Zeitperiode des Mittleren Reiches steht auch im Zentrum des gemeinsamen archäologischen Projektes von Antonio Morales und Elisabeth Kruck in der thebanischen Nekropole Deir el-Bahari, woher auch zentrale Fallbeispiele des beschriebenen Habilitationsprojektes stammen.
Antonio Morales, der seit 2017 Assistant Professor am Seminar of Ancient History an der Universität Alcalá in Madrid ist, beschäftigt sich in seiner Forschung mit dem Transfer der Pyramidentexte über eine weite Zeitspanne vom Alten Reich bis in die Spätzeit (ca. 1800 Jahre), weshalb er fundierte Kenntnisse zur Überlieferung und Entwicklung dieses Textmaterials besitzt. Dieses Wissen ist nicht nur mit Blick auf Datierungsfragen wichtig, sondern auch für weitere zentrale Fragestellungen des SFB 980 „Episteme in Bewegung“, an dem Elisabeth Kruck und Antonio Morales von 2014–2017 gemeinsam beteiligt waren.
Elisabeth Kruck ist seit dem 1. Juni 2022 am Institut für Ägyptologie an der Universität Wien tätig, weshalb das Kooperationsprojekt nicht wie geplant an der Freien Universität durchgeführt werden kann.
Jaakko Hämeen-Anttila, James White und Yoones Dehghani Farsani zu Gast bei Theodore Beers (Oktober 2022)
Jaakko Hämeen-Anttila, James White, Yoones Dehghani Farsani und Theodore Beers
For this Dahlem Junior Host Project, Theodore Beers has invited three scholars (one of them local) to visit the Freie Universität Berlin for a week of discussions and collaborative research on the topic of premodern literary exchange between Persian and Arabic. The week will culminate in a larger workshop on the same theme, with a total of (hopefully) ten to twelve participants. The provisional title of the workshop is ‘ajam session, and it will be held on the University campus on October 27–28, 2022. As plans for the event are developed further, details will be posted on the following website: https://www.theobeers.com/ajam-session/
The three main guests for this project are Prof. Jaakko Hämeen-Anttila of the University of Edinburgh, Dr. James White of the University of Oxford, and Dr. Yoones Dehghani Farsani of the Staatsbibliothek zu Berlin – Preußischer Kulturbesitz.
Prof. Hämeen-Anttila is a major figure in the fields of classical Arabic literature and Islamic studies. One of his areas of specialization is translation and textual transmission from Middle Persian to Arabic to New Persian in the medieval period.
Dr. White, who has lately held a lectureship in Persian language and literature at Oxford, is a promising early-career scholar with a specialization in literary networks bridging Arabic and Persian, especially in the early modern period.
Dr. Dehghani Farsani is an Arabic and Persian philologist, as well as an experienced codicologist, whose research focuses on “flexible textual traditions” across the medieval Near East and Central Asia. His interests also include literary cross-pollination between Chinese and Arabic.
Dr. Beers is currently a wissenschaftlicher Mitarbeiter in the ERC-funded project AnonymClassic (led by Prof. Beatrice Gründler) at the Freie Universität Berlin. He is working on a book project about Nasr Allah Munshi’s twelfth-century (CE) translation of Kalila and Dimna from Arabic to Persian.